Πώς η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να… βοηθήσει την απώλεια βάρους

Η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να... βοηθήσει την απώλεια βάρους

Μπορεί η διακοπή καπνίσματος να αυξήσει, ή να μειώσει το βάρος σας; Μπορεί η αποχή από το κάπνισμα να οδηγήσει σε απώλεια βάρους; Μήπως ένας από τους σημαντικούς λόγους μη διακοπής του καπνίσματος για μερικούς ανθρώπους είναι η αύξηση του σωματικού τους βάρους; Για να δούμε τι έχουν δείξει διάφορες έρευνες και ποιοι μηχανισμοί εμπλέκονται σε αυτό.

Ο εθισμός στη νικοτίνη είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο η διακοπή του καπνίσματος είναι μία δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Τα οφέλη της διακοπής, όμως, είναι σημαντικά και άμεσα, όπως η φυσιολογική αρτηριακή πίεση μετά από μόλις 20 λεπτά!

Μια πρόσφατη μελέτη που έγινε στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών υποστηρίζει ότι το κάπνισμα μειώνει τις ημερήσιες θερμίδες που προσλαμβάνει ένας καπνιστής και αυτό είναι άμεσα συνδεδεμένο με την λειτουργία της γκρελίνης, μιας ορμόνης που είναι επίσης γνωστή ως η ορμόνη της όρεξης

Η διακοπή του καπνίσματος αυξάνει το βάρος;

Σύμφωνα με έρευνες ο μέσος όρος κιλών που παίρνει κάποιος άνθρωπος, όταν σταματήσει το κάπνισμα είναι 4-5 κιλά. Φυσικά αυτό δεν είναι κανόνας! Μπορείτε να σταματήσετε το κάπνισμα χωρίς να αυξηθεί το σωματικό σας βάρος.

Πώς η διακοπή καπνίσματος σχετίζεται με αύξηση βάρους;

Οι μηχανισμοί που συνδέουν τη διακοπή του καπνίσματος με το αυξημένο σωματικό βάρος δεν είναι πλήρως κατανοητοί, περιλαμβάνουν όμως την αυξημένη ενεργειακή πρόσληψη, σε συνδυασμό με τη μειωμένη ενεργειακή κατανάλωση και τη χαμηλή φυσική δραστηριότητα.

1. Το κάπνισμα αυξάνει παροδικά το μεταβολισμό

Συνεπώς, ένας συστηματικός καπνιστής μπορεί να έχει ως και 200 θερμίδες περισσότερες καύσεις από έναν μη καπνιστή ημερησίως. Η διακοπή, επομένως, μειώνει την ενεργειακή κατανάλωση με αποτέλεσμα τα άτομο να «καίει άρα και να χρειάζεται λιγότερες θερμίδες μέσα στη μέρα.

2. Οι πρώην καπνιστές τείνουν να τρώνε συχνότερα από πριν

Λόγω του εθισμού στη νικοτίνη, της μεταβολής της όρεξης τους και προκειμένου να καταπολεμήσουν τα αρνητικά συναισθήματα από την έλλειψη νικοτίνης. Τα δύο αυτά στοιχεία, σε συνδυασμό με τη μειωμένη ικανότητα και όρεξη για άσκηση μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένο βάρος.

3. Η δύναμη της συνήθειας

Αυξάνονται τα τσιμπολογήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας αφού ο καπνιστής ψάχνει να αντικαταστήσει το συνήθειο του καπνίσματος με κάτι άλλο που πάλι να χρειάζεται να κάνει την ίδια κίνηση π.χ. μετακίνηση του χεριού στο στόμα.

4. Αύξηση της όρεξης

Το κάπνισμα μπορεί να μειώσει την όρεξη, οπότε η διακοπή του οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα.

5. Οξείδωση του οργανισμού

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του καπνίσματος είναι η οξείδωση του οργανισμού, μέσω της αυξημένης παραγωγής ελεύθερων ριζών, προκαλώντας φθορά και πρόωρη γήρανση στα κύτταρα. Ο μηχανισμός αυτός καθιστά το κάπνισμα έναν σημαντικό παράγοντα για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και καρκίνου του πνεύμονα.

6. Μεταβολές στη γεύση

Πολλές φορές το φαγητό αρχίζει να έχει καλύτερη γεύση μετά τη διακοπή του καπνίσματος με αποτέλεσμα ο πρώην καπνιστής να αναζητά όλο και περισσότερα φαγητά προς κατανάλωση.

diakopi kapnismatos kai apofigi auksisis varous

Πώς θα αποφύγετε την αύξηση βάρους μετά τη διακοπή καπνίσματος;

Η ισορροπημένη διατροφή αποτελεί «κλειδί» για την πρόληψη της αύξησης του βάρους και την αναζωογόνηση του οργανισμού μας. Αν, λοιπόν, σκέφτεστε σοβαρά να κόψετε αυτή τη βλαβερή συνήθεια, αλλά σας απασχολεί ενδεχόμενη αύξηση βάρους, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

Υγιεινά ενδιάμεσα γεύματα

Αν αισθάνεστε πείνα κατά τις περιόδους της ημέρας που στο παρελθόν θα κάνατε ένα τσιγάρο αντικαταστήστε τη συνήθεια, με υγιεινά ενδιάμεσα γεύματα χαμηλών θερμίδων, όπως για παράδειγμα:

  • φρέσκα φρούτα εποχής,
  • αποξηραμένα φρούτα,
  • ξηρούς καρπούς,
  • μπάρες δημητριακών,
  • γιαούρτι,
  • κομμένα λαχανικά (καρότο, σέλινο, αγγουράκι, μπρόκολο, πιπεριές).

Μπορείτε ακόμα να εφοδιαστείτε με καραμέλες χωρίς ζάχαρη, ούτως ώστε να κρατάτε το στόμα σας απασχολημένο. Αποφύγετε τα σνακ πλούσια σε ζάχαρη και λίπος, καθώς αυξάνουν το βάρος.

Επιπλέον, τα φρούτα και τα λαχανικά, εκτός από λίγες θερμίδες, είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές βιταμίνες, όπως οι βιταμίνες Α (καρότο, ντομάτα), C (εσπεριδοειδή, φράουλα, πιπεριά, μπρόκολο) και φυλλικό οξύ (πράσινα φυλλώδη λαχανικά).

Η βιοδιαθεσιμότητα των βιταμινών αυτών είναι μειωμένη στους καπνιστές λόγω του οξειδωτικού στρες που προκαλεί το κάπνισμα. Άλλες αντιξειδωτικές ουσίες είναι οι πολυφαινόλες, που βρίσκουμε στα σταφύλια, το κρασί και το τσάι, ιδιαίτερα το πράσινο που είναι πλούσιο σε κατεχίνες

Μικρά και συχνά γεύματα

Η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων μπορεί επίσης να βοηθήσει την ενίσχυση του μεταβολισμού. Οπότε καλό θα ήταν να αποφύγουμε τα μεγάλα γεύματα και να τρώμε πιο συχνά μέσα στη μέρα.

Διαχωρίστε την πείνα

Διαχωρίστε την πραγματική από τη συναισθηματική πείνα και καταναλώστε φαγητό μόνο στην πρώτη περίπτωση. Για τη συναισθηματική πείνα, προτιμήστε το νερό ή μασήστε μία τσίχλα χωρίς ζάχαρη.

Οργανώστε τα γεύματα σας

Οργανωθείτε από την προηγούμενη μέρα! Προγραμματίστε για το τι θα καταναλώσετε στα γεύματα και τα σνακ σας, ούτως ώστε να αποφύγετε τα επεισόδια υπερφαγίας και ανεξέλεγκτης κατανάλωσης τροφίμων υψηλά σε θερμίδες.

Φυσική δραστηριότητα

Ενισχύστε την υγεία σας με 30 λεπτά καθημερινό περπάτημα, ελαφρύ τρέξιμο ή ασκήσεις αντιστάσεων, που θα βοηθήσουν στην πρόληψη αύξησης του βάρους, θα βελτιώσουν τη διάθεση, θα σας κάνουν να ξεχάσετε την ανάγκη για κάπνισμα και θα γεμίσουν τη μέρα σας. Πολλαπλά, επομένως, τα οφέλη.

Συμπερασματικά

Να είστε επιεικείς με τον εαυτό σας αν βάλετε κάποια κιλά. Η διακοπή του καπνίσματος θα ενισχύσει σημαντικά την υγεία σας. Άλλωστε θα πρέπει να αυξήσετε το βάρος σας κατά 40 κιλά (!) για να έχετε τον ίδιο κίνδυνο για κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα με αυτόν που προκαλείται από το κάπνισμα. Με καλές πρακτικές και μια ισορροπημένη διατροφή η αύξηση βάρους δεν είναι αλληλένδετη με την διακοπή του καπνίσματος!

Διαβάστε ακόμα: Γιατί κινδυνεύετε περισσότερο αν είστε καπνιστής και γυμνάζεστε;

Πηγή: www.mednutrition.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Ντρισμπιώτη και Φιλτισάκου πέτυχαν όρια για Όρεγκον και Μόναχο με επιδόσεις παγκοσμίου επιπέδου

Με τον καλύτερο τρόπο ξεκίνησε η χρονιά για την Αντιγόνη Ντρισμπιώτη (ΑΣΣ Αλέξανδρος Μακεδονίας), που μόλις λίγους μήνες από την όγδοη θέση στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο επέστρεψε το ίδιο αποτελεσματική.

Η αθλήτρια του Ναπολέοντα Κεφαλόπουλου ήταν νικήτρια στα 35χλμ. στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα των Μεγάρων με 2.47.48 επίδοση που αποτελεί ατομικό της ρεκόρ, αφού βελτιώνει το 2.49.55, που είχε από το 2021 στο Ευρωπαϊκό Ομάδων βάδην. Η Ντρισμπιώτη στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής πήγε μόνη της, καθώς αποσπάστηκε γρήγορα από τις υπόλοιπες αθλήτριες, παρόλα αυτά κατάφερε να διατηρήσει την ταχύτητα της και να τερματίσει με επίδοση καλύτερη από τα όρια συμμετοχής τόσο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Όρεγκον όσο και στο Ευρωπαϊκό του Μονάχου.

Η επίδοση της Ντριμπιώτη είναι η καλύτερη φέτος στον κόσμο και επιβεβαιώνει τη δυναμική της, δεδομένο του ότι είναι δύο λεπτά καλύτερη από το χρόνο που χρειάστηκε να πετύχει πέρυσι για να επικρατήσει – σε υψηλό συναγωνισμό- στο Ευρωπαϊκό Ομάδων του βάδην. Σε μια διοργάνωση μάλιστα, που είχε διεξαχθεί την Άνοιξη και όχι τέλος Φεβρουαρίου, στη διάρκεια του βασικού σταδίου της προετοιμασίας.

“Είμαι πολύ καλά, κάτι που φάνηκε και από το ατομικό ρεκόρ που πέτυχα. Ήταν ένας αγώνας στο πλαίσιο της προετοιμασίας μας, ενόψει του πρώτου αγώνα στόχου που θα γίνει το Μάρτιο. Οι καιρικές συνθήκες γενικά δε με ενόχλησαν, παρότι κατά διαστήματα είχε έντονο αέρα”, είπε η Ντρισμπιώτη και συμπλήρωσε για τις επόμενες διοργανώσεις “Το Παγκόσμιο βάδην του Ομάν θα γίνει σε δύσκολες συνθήκες, αφού αναμένεται να έχει υψηλές θερμοκρασίες. Από εκεί και πέρα όλες τόσο το Παγκόσμιο του Όρεγκον, όσο και το Ευρωπαϊκό του Μονάχου, αποτελούν στόχο μου, ωστόσο θέλω να πηγαίνω βήμα, βήμα. Είμαι καλά και ευελπιστώ σε καλύτερη συνέχεια”, είπε η έμπειρη αθλήτρια που και φέτος αναμένεται να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις κορυφαίες διοργανώσεις.

Πολύ καλή παρουσία πραγματοποίησε και η Κυριακή Φιλτισάκου (Ανατολή Νέας Ιωνίας), που τερμάτισε δεύτερη με 2.51.51 ξεπέρασε το ατομικό της ρεκόρ και παράλληλα έπιασε το όριο τόσο για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Όρεγκον, όσο και το Ευρωπαϊκό του Μονάχου. Η Φιλτισάκου είχε ατομικό ρεκόρ 2.55.10 από το 2021 στο Πόντεμπραντι. Ικανή να ακολουθήσει τις συναθλήτριες της στις κορυφαίες διοργανώσεις του 2022 έδειξε πως είναι η Χριστίνα Παπαδοπούλου (ΠΓΣ). Η αθλήτρια όπως και πέρυσι έτσι και φέτος ήταν τρίτη με 2.57.39, χρόνος κοντά στο ατομικό της ρεκόρ. Καλές υποσχέσεις άφησε το ντεμπούτο της Όλγας Φιάσκα (Αθλοκίνηση Μυτιλήνης) στο αγώνισμα. Η αθλήτρια διένυσε την απόσταση σε 2.59.08 και κατέλαβε την τέταρτη θέση και πλέον θα στρέψει την προσοχή της και στα 20χλμ. βάδην, που είναι το βασικό της αγώνισμα.

“Μπήκα λίγο συντηρητικά, καθώς στην αρχή ανησύχησα με τις συνθήκες. Παρόλα αυτά στα τελευταία πέντε χιλιόμετρα είδα πως είμαι σε θέση  να κυνηγήσω το χρόνο που θέλω κι έτσι άλλαξα το ρυθμό μου. Έχω μπροστά μου πλέον το χρόνο να δουλέψω και να επικεντρωθώ στις κορυφαίες διοργανώσεις.  Θα κυνηγήσω το όριο και στα 20χλμ. βάδην και θα αποφασίσω με τον προπονητή μου, την απόσταση που θα συμμετάσχω σε Όρεγκον και Μόναχο”, είπε η Φιλτισάκου, που πλέον έχει την δεύτερη επίδοση στον κόσμο στην απόσταση, πίσω από την Ντρισμπιώτη .

“Δυστυχώς λόγω του δυνατού ανέμου ένιωσα έντονες ενοχήσεις στους προσαγωγούς κι έτσι αναγκάστηκα να πάω συντηρητικά. Πήγα κοντά στο ατομικό μου ρεκόρ και πιστεύω πως στους επόμενους αγώνες θα μπορέσω να πετύχω το όριο για τις κορυφαίες διοργανώσεις της χρονιάς”, είπε από την πλευρά της, η Χριστίνα Παπαδοπούλου.

Την προσπάθεια των αθλητριών παρακολούθησε η πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Σοφία Σακοράφα, που μάλιστα τις περίμενε στον τερματισμό για τις συγχαρεί για τα αποτελέσματα που πέτυχαν.

“Ηταν πραγματικά εντυπωσιακός αγώνας. Τα κορίτσια έκαναν εξαιρετικές εμφανίσεις κι έδειξαν για μία ακόμη φορά τη δυναμική τους. Τις συγχαίρω, όπως και όλους όσοι μετείχαν στη διοργάνωση, για την προσπάθεια που κατέβαλαν. Είμαι σίγουρη πως στο μέλλον θα μας φέρουν κι άλλες διακρίσεις”, είπε η πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Σοφία Σακοράφα.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Ο Αλέξανδρος Παπαμιχαήλ νικητής στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα 35χλμ.

Τον πρώτο του αγώνα στη χρονιά πραγματοποίησε σήμερα ο Αλέξανδρος Παπαμιχαήλ (ΑΟ Μυκόνου), που επικράτησε όπως και πέρυσι στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα 35χλμ. στην περιοχή Βαρέα στα Μέγαρα με 2.39.43.

Ο αθλητής είχε την ευκαιρία για έναν δυνατό αγώνα ενόψει των διοργανώσεων, που ακολουθούν στη σεζόν, με πρώτο το Παγκόσμιο Ομάδων βάδην του Ομάν. “Με ενόχλησε αρκετά ο δυνατός αέρας, που στην ουσία δεν μου επέτρεψε να κυνηγήσω τον χρόνο που θα ήθελα. Ήταν μια δυνατή προπόνηση, ενόψει μιας πλούσιας και γεμάτης με διοργανώσεις χρονιά. Συνεχίζω την προετοιμασία μου αρχικά για το Παγκόσμιο Ομάδων κι έπειτα για το Βαλκανικό Πρωτάθλημα”, είπε ο Παπαμιχαήλ.

Στη δεύτερη θέση στο αγώνισμα τερμάτισε ο Κώστας Ντεντόπουλος (Ολυμπιάδα Πάτρας) με 2.57.31 και στην τρίτη ο Γιάννης Βαΐτσης (ΓΑΣ Ιλισσός) με 3.08.15.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend