Πόσο εύκολο είναι για μια γυναίκα να κάνει προπόνηση σε δημόσιους χώρους;

Photo by Jozsef Hocza on Unsplash

Για μεγάλους αγώνες δρόμου όπως ο προσεχής Μαραθώνιος, χιλιάδες άνθρωποι πρέπει να αφιερώσουν πολλές εβδομάδες προπόνησης για να προετοιμαστούν. Ωστόσο, για πολλές γυναίκες δρομείς, το αίσθημα απελευθέρωσης που προσφέρει το τρέξιμο αμαυρώνεται από την πανταχού παρούσα απειλή της παρενόχλησης και της βίας στους δρόμους.

Όπως παρατηρεί η κοινωνιολόγος Φιόνα Βέρα Γκρέι: «Οι γυναίκες και τα κορίτσια πρέπει συστηματικά να αξιολογούν πότε πρέπει να πανικοβληθούν και πότε όχι προκειμένου να μπορούν εν γένει να κινούνται σε δημόσιους χώρους».

Η απειλή της βλάβης αποτρέπει πολλές γυναίκες από το να τρέχουν σε δημόσιους χώρους. Και αυτό διότι γνωρίζουν ότι είναι πιθανό να δεχτούν παρενόχληση αν το κάνουν.

Κάθε έρευνα για το ζήτημα άλλωστε δείχνει ότι η παρενόχληση είναι εξαιρετικά συνηθισμένη για τις γυναίκες στο δρόμο και περιλαμβάνει έναν μακρύ κατάλογο προσβλητικών συμπεριφορών: το λεγόμενο catcalling («ψιτ, ψιτ»), θόρυβοι φιλιών, κορνάρισμα, εμμονικό «κάρφωμα» του βλέμματος, ανεπιθύμητη συζήτηση, σεξουαλικές χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα και πολλά άλλα.

Μια πρόσφατη σχετική που έγινε στην Αυστραλία διαπίστωσε ότι μία στις δύο γυναίκες (53%) είχε βιώσει σεξουαλική παρενόχληση κατά τη διάρκεια της ζωής της. Το ποσοστό αυτό είναι υπερδιπλάσιο από αυτό των ανδρών (25%).

Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν επίσης πραγματικές απειλές για την ασφάλειά τους σε δημόσιους χώρους από νυν ή πρώην συντρόφους. Μία στις έξι γυναίκες (17%) – σε σύγκριση με έναν στους 15 άνδρες (7%) – έχει υποστεί καταδίωξη από την ηλικία των 15 ετών. Και το 75% από αυτές καταδιώχθηκαν από κάποιον που γνώριζαν.

Οι βλάβες μπορεί να είναι σωματικές, αλλά έχουν επίσης συναισθηματικές, ψυχολογικές και οικονομικές συνέπειες, συμπεριλαμβανομένου του κόστους της απουσίας από την εργασία για την υποστήριξη της υγείας και της ευημερίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το δημόσιο, ιδιωτικό και κοινωνικό κόστος της βίας κατά των γυναικών έχει εκτιμηθεί σε 1,5 τρισεκατομμύριο δολάρια.

Το 1967, η Καθρίν Σβάιτσερ υπήρξε η πρώτη γυναίκα που πήρε μέρος στον θρυλικό Μαραθώνιο της Βοστώνης, σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν επιτρεπόταν να αγωνίζονται. Ακόμη και ο ίδιος ο προπονητής της ήταν σκεπτικός στην ιδέα να τρέξει η αθλήτρια του στον συγκεκριμένο αγώνα, υποστηρίζοντας μάλιστα πως «η απόσταση ήταν πολύ μεγάλη για να την διανύσουν οι γυναίκες».

Έκτοτε, η άνοδος των γυναικείων κινημάτων προώθησε γενικά την παρουσία των γυναικών στο δημόσιο χώρο. Συνεχίζεται ωστόσο το φαινόμενο οι γυναίκες να δυσκολεύονται να τρέχουν σε δημόσιους χώρους. Πολλοί προτείνουν «στρατηγικές» που εναποθέτουν την ευθύνη για την ασφάλεια των γυναικών αποκλειστικά σε αυτές.

Πολύ συχνά, οι γυναίκες ενθαρρύνονται να προστατεύουν τον εαυτό τους με:

-το να μη φορούν ακουστικά.

-το να μην τρέχουν στο σκοτάδι, σε άγνωστα μέρη ή χωρίς συνοδεία.

-το να παίρνουν μαζί τους το τηλέφωνό τους ή να έχουν ενεργοποιημένες τις υπηρεσίες εντοπισμού θέσης.

Οι ίδιες προφυλάξεις φυσικά δεν απαιτούνται για τους άνδρες. Σύμφωνα με την Βρετανίδα αρθογράφο για το τρέξιμο, Τζο Ατεντούτζι: «Οι τοπικές κοινότητες τρεξίματος οφείλουν να ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των γυναικών και να ενισχύσουν το αίσθημα ασφάλειας. Στη Μελβούρνη, για παράδειγμα, η δρομική κοινότητα FEMMI συγκεντρώνει γυναίκες δρομείς σε εβδομαδιαία βάση για να προωθήσει ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς και ασφάλεια».

Προσθέτει επίσης πως: «Οι κρατικές και τοπικές κυβερνήσεις έχουν επίσης την ευθύνη να ενσωματώσουν καλύτερα τις φωνές των γυναικών στο σχεδιασμό των δημόσιων χώρων, ώστε να διασφαλίσουν ότι είναι ασφαλείς και λειτουργικοί και για αυτές. Η πιο στοχευμένη εμπλοκή της κοινότητας θα συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου».

«Τελικά, απαιτείται συλλογική ευθύνη για την ενθάρρυνση της ασφαλούς συμμετοχής των γυναικών στο τρέξιμο», καταλήγει η Ατεντούτζι.

Διαβάστε επίσης: Γιατί οι άντρες επιταχύνουν όταν τρέχουν δίπλα σε γυναίκες;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Χρήσιμες και απλές συμβουλές για το χειμερινό τρέξιμο

Το χειμερινό τρέξιμο έχει τις χαρές του. Παρά το κρύο, με τον κατάλληλο εξοπλισμό και τη σωστή νοοτροπία, μπορείτε όχι μόνο να συνεχίσετε την προπόνηση ως συνήθως, αλλά και να ανταποκριθείτε στο έπακρο ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες.

Έτσι, αντί να παραλείψετε το τρέξιμό σας για τη ζεστή άνεση του σπιτιού σας -ή να στραφείτε στον διάδρομο- χρησιμοποιήστε αυτές τις συμβουλές από επαγγελματίες για να αξιοποιήσετε κάθε ευκαιρία για χειμερινό τρέξιμο.

Γιατί σας πιάνει φαγούρα στα πόδια μετά από τρέξιμο στο κρύο;

Δώστε μια ανταμοιβή στον εαυτό σας

Το να δελεάζετε τον εαυτό σας να βγει από την πόρτα με την υπόσχεση μιας ανταμοιβής στο τέλος -είτε πρόκειται για μια συνάντηση με έναν φίλο είτε για ένα καλό γεύμα- σας δίνει κίνητρο να κινηθείτε. Ορίστε μια ημερομηνία για να συναντήσετε για τρέξιμο από κοινού κάποιον φίλο σας με το ίδιο χόμπι που έχετε να δείτε καιρό ή βάλτε ένα χρονικό όριο στον εαυτό σας για το πόσο θα τρέξετε αν έχει πολύ κρύο. Λειτουργεί άψογα.

Ντυθείτε σαν να είναι πιο ζεστός ο καιρός

Όταν τρέχουμε με κρύο συνήθως ντυνόμαστε τόσο ζεστα που καταλήγουμε να μην ιδρώνουμε. Έτσι, δεν ιδρώνουμε τόσο πολύ και καταλήγουμε τελικά να κρυώνουμε ό,τι και αν φοράμε. Ο γενικός κανόνας είναι να ντύνεστε σαν η θερμοκρασία να είναι 10 με 20 βαθμούς πιο υψηλή από όσο είναι.

Κάντε γερή προθέρμανση πριν ξεκινήσετε

Κινηθείτε μέσα στο σπίτι αρκετά ώστε να κυκλοφορήσει το αίμα χωρίς να ιδρώσετε όταν τρέχετε στο κρύο. Τρέξτε πάνω και κάτω από τις σκάλες σας, χρησιμοποιήστε ένα σχοινάκι για άλματα ή κάντε μερικές διατάσεις. Το κρύο δεν είναι τόσο αισθητό όταν εμείς οι ίδιοι είμαστε έτσι κι αλλιώς ζεστοί.

Τρέξιμο: Τα διαφορετικά οφέλη της προπόνησης σε κρύο και ζέστη

Τρέξτε κόντρα στον άνεμο

Ξεκινήστε το χειμερινό σας τρέξιμο κατευθυνόμενοι προς τον άνεμο και τερματίστε με αυτόν στην πλάτη σας, ώστε το αεράκι να μη σας τινάξει στον αέρα αφού έχετε ιδρώσει. Για να αποφύγετε ένα μακρύ, τσουχτερό τρέξιμο, δοκιμάστε να το σπάσετε: Τρέξτε προς τον άνεμο για περίπου 10 λεπτά, γυρίστε για να τρέξετε με τον άνεμο στην πλάτη σας για πέντε λεπτά και επαναλάβετε.

Να είστε ευέλικτοι με το ρυθμό και τα χιλιόμετρα

Το χειμερινό τρέξιμο αφορά περισσότερο στην συντήρηση της φυσικής κατάστασης παρά την ταχύτητα. Σε πολύ κρύο καιρό, αναζητήστε μέρη που είναι υπερυψωμένα όπου ο αέρας θα είναι πιο ζεστός. Αν δεν μπορείτε να τρέξετε στη μέση της ημέρας, όταν οι θερμοκρασίες είναι πιο ζεστές, τρέξτε δύο φορές την ημέρα. Είναι καλύτερο από το να κάνετε ένα μεγάλο τρέξιμο με το οποίο μπορεί να κρυώσετε πολύ προς το τέλος.

Διαβάστε επίσης: Γιατί όταν…τρέχει η μύτη μας στο κρύο μας κρατάει υγιείς;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Έρχεται στις 2 Απριλίου 2023 το Επετειακό 10ο Poikilo Rocky Mountain

Κύκλωσε την ημερομηνία στο ημερολόγιο σου, προπονήσου σκληρά και την Κυριακή 2 Απριλίου 2023 θα  είσαι στην εκκίνηση του 10ου Poikilo Rocky Mountain.

H επετειακή έκδοση του αγαπημένου ορεινού τρεξίματος της Αττικής, που διοργανώνει ο Ποδηλατικός Δρομικός Σύλλογος Οδυσσέας Πετρούπολης, έρχεται να συναρπάσει καλώντας τους δρομείς να δοκιμάσουν την αντοχή τους στα μοναδικά μονοπάτια του Ποικίλου Όρους.

Ο κύριος αγώνας είναι ο Rocky Mountain, 22.5km με περίπου 1110 μέτρα θετική υψομετρική ενώ παράλληλα θα  διεξαχθεί και ο αγώνας UpDown 8km με 392 μέτρα θετική υψομετρική σε μία πιο ήπιας δυσκολίας διαδρομή κατάλληλη για όσους έχουν μικρή εμπειρία στους αγώνες ορεινού τρεξίματος. Οι δρομείς που θέλουν να αποκτήσουν την πρώτη τους επαφή με το βουνό και να απολαύσουν την αίσθηση ελευθερίας που σου δίνει το ορεινό τρέξιμο θα επιλέξουν τον FunRace 4km.

Το Poikilo Rocky Mountain αποτελεί γιορτή για τον αθλητισμό, την υγεία και το περιβάλλον και θα γιορτάσει τα 10 χρόνια  με μοναδικές εκπλήξεις.

Μείνε συντονισμένος για την προκήρυξη του αγώνα και το  άνοιγμα των εγγραφών. Μέχρι τότε προπονήσου, προστάτεψε το περιβάλλον και δες τις μοναδικές στιγμές της διοργάνωσης του 2022.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend