Η υπερβολική άσκηση υψηλής έντασης βλάπτει την καρδιά των ανδρών

Η υπερβολική άσκηση υψηλής έντασης βλάπτει την καρδιά των ανδρών

H σωματική δραστηριότητα έχει συνδεθεί με την καλή καρδιακή υγεία, ειδικά όταν πρόκειται για την αερόβια άσκηση. Επειδή όμως οι υπερβολές στην άσκηση μπορεί τελικά να λειτουργήσουν αντίστροφα και τα αποτελέσματα να μην είναι τα αναμενόμενα, μάλλον θα πρέπει να βάζουμε κάποιο όριο.

Καρδιά και άσκηση

Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μια ερευνητική ομάδα από τις ΗΠΑ που δημοσίευσε την έρευνά της στην ιατρική επιθεώρηση «Mayo Clinic Proceedings». Τα ευρήματα έδειξαν πως οι άντρες που γυμνάζονται τουλάχιστον 7,5 ώρες την εβδομάδα διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εκδηλώσουν στο μέλλον καρδιοπάθεια, σε σύγκριση με όσους γυμνάζονται λιγότερο. Πιο συγκεκριμένα, οι άντρες που γυμνάζονται χωρίς παύση για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι 86% πιο πιθανό να παρουσιάσουν συσσώρευση πλάκας στις αρτηρίες, όταν φτάσουν στη μέση ηλικία.

Η ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόι στο Σικάγο και τη μη κερδοσκοπική οργάνωση Kaiser Permanente, μελέτησαν τα επίπεδα σωματικής άσκησης 3.175 αντρών για 25 χρόνια, καταγράφοντάς παράλληλα και τα επίπεδα ασβέστωσης των στεφανιαίων αρτηριών τους (δείκτης CAC). Ο δείκτης αυτός  φανερώνει τον βαθμό συσσώρευσης ασβεστίου και πλάκας στις αρτηρίες στις καρδιάς και είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο των ειδικών προκειμένου να  ανιχνεύουν τον ενδεχόμενο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Η ασβέστωση είναι η διαδικασία όπου γίνεται εναπόθεση ασβεστίου στην αθηρωματική πλάκα, το οποίο κάνει τις αρτηρίες σκληρές και αυξάνει τον κίνδυνο ενός εμφράγματος.

Εκπληκτοι από τα αποτελέσματα

Οι επικεφαλής της ομάδας δήλωσαν έκπληκτοι από τα αποτελέσματα καθώς ήταν σχεδόν πεπεισμένοι πως θα έβρισκαν χαμηλότερα επίπεδα ασβέστωσης στους άντρες με τα υψηλότερα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας. Τελικά όμως αποδείχτηκε το αντίθετο, δηλ. όσοι γυμνάζονταν πάρα πολύ τελικά είχαν και τα υψηλότερα επίπεδα ασβέστωσης.

Όπως εξηγεί ο καρδιολόγος Τζαμάλ Ράνα από τον οργανισμό Kaiser Permanente, «η υπερβολική άσκηση υψηλής έντασης αποδεικνύεται πως μπορεί μακροπρόθεσμα να καταπονήσουν τις αρτηρίες, με αποτέλεσμα την αυξημένη ασβέστωση».

Πάντως τα συμπεράσματα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν είναι αποτρεπτικά ως προς την μεγάλη συχνότητα της άσκησης απλά καλό είναι κανείς να αποφεύγει τις υπερβολές και την καταπόνηση του οργανισμού.

Previous ArticleNext Article

Στα πρώτα 10 λεπτά νιώθουμε το καλό που μας κάνει η γυμναστική!

Μόλις ξεκινήσουμε τη γυμναστική, οι ενδορφίνες ξεχύνονται στον εγκέφαλο και μας δίνουν ένα αίσθημα ευφορίας που μας παρακινήσει να συνεχίσουμε.

Όλη αυτή η διεργασία δεν παίρνει πάνω από δέκα λεπτά.

Μια νέα έρευνα αποκάλυψε ότι ο μέσος χρόνος για τους ενήλικες που ασκούνται τρεις φορές την εβδομάδα ή περισσότερο, για να βιώσουν μια φυσική ευφορία από την άσκηση είναι μόλις εννέα λεπτά και 44 δευτερόλεπτα.

Τέσσερεις τομείς της ζωής σας που βελτιώνονται με το τρέξιμο

Ο Michael Caulfield, αθλητικός ψυχολόγος, εξήγησε: «Είναι συχνά πιο εύκολο να σκεφτούμε δικαιολογίες για να μην ασκηθούμε, αλλά υπάρχει μια πολύ ξεχωριστή στιγμή όπου η νοοτροπία μας αλλάζει και αναλαμβάνουμε δράση. Μόλις το κάνουμε, ποτέ δεν κοιτάμε πίσω».

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το YouGov όχι μόνο έδειξε ότι όσοι γυμνάζονται συχνά φτάνουν ταχύτερα στην αίσθηση ευφορίας που προσφέρει η άσκηση, αλλά αποκάλυψε επίσης ότι οι γυναίκες φθάνουν σε αυτήν πάνω από ένα λεπτό πιο γρήγορα από τους άνδρες, με μέσο χρόνο εννέα λεπτά και επτά δευτερόλεπτα, σε σύγκριση με τα δέκα λεπτά και 20 δευτερόλεπτα που χρειάζονται οι άνδρες.

Ανάλογα την ηλικία

Όσον αφορά την ηλικία, όσοι βρίσκονται μεταξύ 35-44 ετών χρειάζονται το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να φτάσουν σε ευφορία, απαιτώντας 12 λεπτά και 47 δευτερόλεπτα κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με εκείνους ηλικίας 45-54 που χρειάζονται μόνο επτά λεπτά και τέσσερα δευτερόλεπτα για να φτάσουν εκεί.

Οι «δέκα εντολές» της γυμναστικής

Οι ενήλικες ηλικίας μεταξύ 18-24 ετών βεβαίως είναι αυτοί που νιώθουν ταχύτερα από όλους την ευφορία που προκύπτει από την άσκηση, με μέσο χρόνο μικρότερο από επτά λεπτά.

Ο τύπος άσκησης που κάνετε μπορεί επίσης να έχει επίδραση στο χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να επιτευχθεί η φυσική ευφορία. Όσοι πηγαίνουν στο γυμναστήριο αρχίζουν να την απολαμβάνουν σε μόλις έξι λεπτά και 36 δευτερόλεπτα, ενώ οι δρομείς την επιτυγχάνουν ταχύτερα (σε οκτώ λεπτά και 28 δευτερόλεπτα) από εκείνους που προτιμούν το περπάτημα ή την πεζοπορία (δέκα λεπτά 35 δευτερόλεπτα) και από εκείνους που παρακολουθούν ομαδικά προγράμματα (εννέα λεπτά 17 δευτερόλεπτα).

Διαβάστε επίσης: “Φάρμακο” για τη σωματική και ψυχική υγεία η γυμναστική στη φύση

Αυτή είναι η κορυφαία μέθοδος γυμναστικής για μόνιμα αποτελέσματα

Γράφει η Χριστίνα Βασιλειάδου*

Είναι η μέθοδος που πολλοί σνομπάρουν ως εύκολη ή γυναικεία γυμναστική! Κι όμως, όποιος έχει δοκιμάσει μια ώρα καταλαβαίνει αμέσως πως πρόκειται για την πιο απαραίτητη μέθοδο που δε θα πρέπει να λείπει απο κανένα ασκησιολόγιο κανενός ανθρώπου!

Μια χαρακτηριστική φράση που μπορεί να αντιπροσωπεύσει τη μέθοδο Pilates είναι πως: “Αν κάνεις Pilates θα πετάς…αν δεν κάνεις; Θα πονάς!”

Οι λόγοι; Πολλοί! Παρακάτω σου παραθέτω τους σημαντικότερους!

Ενδυνάμωση εκ των έσω

Τι σημαίνει αυτό; Πως είναι η μοναδική μέθοδος εκγύμνασης που γυμνάζει τους μύες από μέσα προς τα έξω.

Για να σου δώσω να καταλάβεις , αν ήθελες να ζυμώσεις ψωμί θα άφηνες ποτέ το ζυμάρι σου σχηματισμένο από έξω αλλά με ίχνη αλευριού από μέσα ή θα ήθελες να είναι ομοιόμορφο, καλά ζυμωμένο και με απαραίτητο χρόνο δουλειάς ωστε να γίνει πιο ωραίο το ψωμί σου;

Κάπως έτσι λειτουργεί και το Pilates! Δουλεύει τους μύες εσωτερικά , και οχι επιφανειακά, δίνοντας καλύτερη στήριξη στις αρθρώσεις αλλά και πιο καλοσχηματισμένο – γραμμωμένο σώμα. Είναι και ο λόγος που θα αργήσεις να δεις αποτελέσματα με το Pilates αλλα πίστεψέ με… θα είναι μόνιμα!

Ευλυγισία και σωστή αναπνοή

Αν όλοι γνώριζαν πόσο σημαντική είναι η ευλυγισία και η σωστή αναπνοή στον άνθρωπο τότε δε θα υπήρχαν τραυματισμοί στον κόσμο και όλοι μα όλοι θα μπορούσαν να αποδώσουν τα μέγιστα στην προπόνησή τους ανεβαίνοντας πολλά επίπεδα πιο πάνω χωρίς να πασχίζουν με άλλες μεθόδους για αυτό.

Το Pilates έχει τη δυνατότητα μέσω του ασκησιολογίου και του ιδιαίτερου εξοπλισμού να προσφέρει στο μέγιστο , εκτός από ενδυνάμωση, ευλυγισία και ευκινησία, μακραίνοντας τους μύες  και διατεινοντας τους. Αυτό σημαίνει πως  αυξάνεται το εύρος κίνησης μιας άσκησης, πχ εαν έκανες ένα κάθισμα- squat και λόγω κακής κινητικότητας  πήγαινες μέχρι τις 50ο , φαντάσου πόσο μεγιστοποιείς τα αποτελέσματα της άσκησης εαν μπορείς να πάς εως τις 90ο και πιο κάτω χωρίς πόνο.

Επίσης , η σωστή αναπνοή είναι αυτή που δίνει ρυθμό σε μια άσκηση, καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, ενέργεια για συνεχόμενη άσκηση, αποφόρτιση απο κούραση, ενεργοποίηση των κοιλιακών , αποσυμπίεση της σπονδυλικής στήλης και των φορτίων αυτής από την οποιαδήποτε άσκηση. Η σωστή αναπνοή είναι η βάση του Pilates και υιοθετώντας την μπορείς να δεις να αποφέρεις τα μέγιστα στην προπόνηση σου απλά και μόνο αναπνέοντας σωστά.

Αποφυγή μυικών λαθών

Το Pilates είναι η μέθοδος που σε «αναγκάζει» να μάθεις και να υιοθετήσεις τη σωστή στάση του σώματος και τη σωστή εκτέλεση των ασκήσεων. Προάγει την ισορροπία λόγω της έμφασης στην ενδυνάμωση του κέντρου και η αργή ρυθμική κίνηση σου δίνει το ερέθισμα να διορθώσεις οποιοδήποτε λάθος μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε κίνηση και να την αφομοιώσεις κάνοντάς την κτήμα σου. Τι σημαίνει αυτό; Ελαχιστοποίηση τραυματισμών και μεγιστοποίηση αποτελεσμάτων!

Εν κατακλείδι. Με ο’τι κι αν ασχολείσαι, οποιοδήποτε άθλημα οποιοδήποτε σπορ είναι επιτακτική ανάγκη να εντάξεις στο εβδομαδιαίο πλάνο σου το Pilates αλλά ακόμη και με αυτό να ασχοληθείς αποκλειστικά μόνο οφέλη μπορείς να αποκομίσεις!

Διαβάστε επίσης: Με πάθος και αφοσίωση η γιόγκα “εισβάλλει” στον κόσμο των αθλητών

* Η Χριστίνα Βασιλειάδου είναι Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής στη Χαλκίδα. To άρθρο της δημοσιεύτηκε στο fmh.gr

x

Send this to a friend