Γιατί η άσκηση ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα;

Η άσκηση προστατεύει από τη γρίπη και τις άλλες ιώσεις κάνοντας το ανοσοποιητικό σύστημα πιο αποτελεσματικό, σύμφωνα με μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου Chosun της Νότιας Κορέας η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Scientific Reports.

Η μελέτη έγινε σε ποντίκια αλλά οι ερευνητές πιστεύουν ότι το ίδιο ισχύει και στον άνθρωπο.

Το ανοσοποιητικό σύστημα αμύνεται στις επιθέσεις των βακτηρίων και των ιών, ενεργοποιώντας διάφορα κύτταρά του. Ορισμένα από αυτά τα κύτταρα όμως προκαλούν φλεγμονή η οποία μπορεί να βγει εκτός ελέγχου και δημιουργούνται βλάβες σε ορισμένους ιστούς.

Τροφές που “θωρακίζουν” το ανοσοποιητικό

Οι επιστήμονες εξετάζουν χρόνια τώρα τη διαδικασία της φλεγμονής και έχουν αποδείξει ότι τα κύτταρα του σωματικού λίπους παράγουν ουσίες που την ευνοούν.

Αυτές οι ουσίες παράγονται από τα λιποκύτταρα όταν το σώμα δέχεται επίθεση μικροβίων και το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει μειωμένη αντίσταση.

Γυμναστική, ανοσοποιητικό και ιώσεις

Οι επιστήμονες θέλησαν να μάθουν αν η συστηματική άσκηση μπορεί να βοηθήσει το ανοσοποιητικό σύστημα και μελέτησαν 28 ποντίκια, εκ των οποίων τα μισά δεν γυμνάζονταν καθόλου ενώ τα άλλα μισά ήταν αναγκασμένα να κολυμπούν σε νερό για κάποια ώρα, επί τρεις εβδομάδες. Τα ποντίκια δεν είναι από τη φύση τους κολυμβητές και το κολύμπι ήταν αντίστοιχο με 30 λεπτά ανθρώπινου τζόκινγκ την ημέρα.

Οι ερευνητές έκαναν αιματολογικές εξετάσεις στα ποντίκια παρακολουθώντας τους δείκτες φλεγμονής που αυξάνονταν σ’ αυτά που κολυμπούσαν διότι έπρεπε να επιδιορθωθούν οι μικρές βλάβες που προκαλεί η άσκηση στους μυς.

Όταν όμως εξέθεσαν τα ποντίκια στον σταφυλόκοκκο ο οποίος προσβάλλει τους πνεύμονες, η ανοσοποιητική αντίδραση μεταξύ των γυμνασμένων και των αγύμναστων ποντικιών είχε σημαντικές διαφορές. Στα αγύμναστα ποντίκια υπήρξε μεγάλη αύξηση εκείνων των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος που ευνοούν τη φλεγμονή ενώ στα γυμνασμένα υπήρξε αυξημένη η παραγωγή ενός είδος κυττάρων του ανοσοποιητικού που σκοτώνει άμεσα τα μικρόβια.

Επίσης, τα γυμνασμένα ποντίκια δεν εκδήλωσαν τόσο έντονα τα συμπτώματα της λοίμωξης και υπέστησαν λιγότερες πνευμονικές βλάβες.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η άσκηση, προκαλώντας μικρά τραύματα στους μυς, εξοικειώνει το ανοσοποιητικό σύστημα με τις βλάβες και το μαθαίνει να αντιδρά με πιο επιλεκτικό και αποτελεσματικό τρόπο. Επιπλέον, η άσκηση μπορεί να μειώσει τον λιπώδη ιστό ο οποίος επιδεινώνει τη φλεγμονή.

Ο επικεφαλής της μελέτης Γουνκγιούνγκ Παρκ, καθηγητής Βιοϊατρικής Επιστήμης, εκτιμά ότι αυτό που συμβαίνει στα ποντίκια ισχύει και στον άνθρωπο. «Πιστεύω ότι η συστηματική γυμναστική μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την άμυνα του σώματος στα μικρόβια και κυρίως έναντι των ιογενών λοιμώξεων όπως είναι η γρίπη», ανέφερε.

Διαβάστε επίσης: Οι χειμερινές προπονήσεις προστατεύουν από τη γρίπη και τα κρυολογήματα

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Πέντε tips για να καταφέρεις να πας το πρωί για προπόνηση

Γράφει ο Φίλιππος Μεσιακάρης (Γυμναστής, Τρίκαλα)*

Με το άνοιγμα το σχολείων κάπου μετά το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, σηματοδοτείται κατά μια έννοια η έναρξη της νέας σεζόν για πολλούς.  Αυτό σημαίνει πως πολλοί θέτουν νέους στόχους τόσο στα επαγγελματικά τους όσο όμως και στην ενασχόληση με την γυμναστική.

Και σε ποιον δεν αρέσει να παραμείνει μερικές στιγμές παραπάνω στο κρεβάτι αφού χτυπήσει το ξυπνητήρι πόσο μάλλον όταν πρέπει να σηκωθεί για να πραγματοποιήσει ουσιαστικά ένα χόμπι. Οι στιγμές αυτές όμως μπορεί να αποβούν «μοιραίες» και εν τέλη να χάσουμε την πρώτη και τη δεύτερη μέρα προπόνησης κοστίζοντάς μας τελικά την έλλειψη προγράμματος για να πετύχουμε τους στόχους μας.

Παρακάτω στο άρθρο ακολουθούν ορισμένες στρατηγικές που έχουν ως στόχο να βοηθήσουν να δημιουργήσουμε μια πρωινή ρουτίνα που θα μας επιτρέπει χωρίς δυσκολία να ξυπνάμε και να μην χάνουμε καμία προπόνηση.

Κάθε φορά ξύπνα με πρόθεση

Πάντα όταν χτυπάει το ξυπνητήρι καλό είναι να θυμάσαι με ποιες προθέσεις και για ποιο λόγο χτύπησε τόσο νωρίς. Είναι επιλογή μας η συγκεκριμένη ώρα και είναι επιλογή μας διότι θέλουμε να συνεχίσουμε να γυμναζόμαστε. Επιδιώκουμε την υγεία, την ευεξία και την ψυχολογική ανάταση που παίρνουμε από την γυμναστική.

Είναι το δώρο  μας προς το σώμα μας το οποίο θέλουμε να διατηρήσουμε δυνατό και υγιές. Οπότε καλό είναι να τα θυμόμαστε όλα αυτά και να υπενθυμίζουμε στους εαυτούς μας για ποιους λόγους ξυπνάμε!

Κράτησε το ξυπνητήρι σου σε απόσταση

Ξυπνητήρι ή κινητό, οτιδήποτε χρησιμοποιείς για να σε ξυπνήσει κράτησε το σε απόσταση τουλάχιστον κάποιων μέτρων από το προσκέφαλο σου. Πολλές φορές όταν ακούμε εκείνο τον ενοχλητικό ήχο το πρωί, σχεδόν πάντα με μια αυτόματη κίνηση τον κλείνουμε. Η κίνηση αυτή γρήγορα γίνεται συνήθεια με αντίθετα αποτελέσματα από ό,τι επιδιώκουμε. Τοποθετούμε λοιπόν το ξυπνητήρι μακριά, σε απόσταση.

Έτσι αναγκαζόμαστε να σηκωθούμε, να περπατήσουμε για να το κλείσουμε βοηθώντας ο μυαλό και το σώμα να ξυπνήσει για να κυνηγήσουμε την προπόνηση της ημέρας!

Στρώσε το κρεβάτι σου

Ξύπνησες, περπάτησες μερικά μέτρα, ας συνεχίσουμε να κάνουμε κινήσεις. Άναψε το φως και στρώσε το κρεβάτι σου. Θα βοηθήσεις περισσότερο το σώμα να ξυπνήσει και θα αρχίσει να υπάρχει καλύτερη ενεργοποίηση των μυών βοηθώντας σε. Ξεκίνα να σκέφτεσαι γιατί ξύπνησες.

Έτοιμα ρούχα/πράγματα από το προηγούμενο βράδυ

Έτοιμα πράγματα από την προηγούμενη βραδιά, σημαίνει και καλύτερη προετοιμασία κάτι που αυξάνει ακόμα περισσότερο τις πιθανότητες να δημιουργήσουμε εύκολα αυτή τη νέα συνήθεια που ξεκινάμε. Οι πιθανότητες είναι με το μέρος μας!

Βασικά πράγματα που πρέπει να ξέρεις για το τρέξιμο το πρωί

Κάνε τη γυμναστική που σου αρέσει

Δύσκολα θα ξυπνήσουμε το πρωί για να κάνουμε μια αγγαρεία που επιβάλουμε οι ίδιοι στους εαυτούς μας. Ξύπνα λοιπόν για να πας να κάνεις κάτι για το οποίο ανυπομονείς. Ζήτησε από τους γυμναστές σου να σε βοηθήσουν να βρεις τι σου αρέσει πιο πολύ στην προπόνηση. Δοκίμασε διαφορετικές μεθόδους και μείνε σε αυτή που πρώτα από όλα σε κάνει να περνάς καλά. Η επιτυχία τότε είναι σίγουρη διότι θα ξυπνάς και θα ανυπομονείς να πηγαίνεις!

Δοκίμασε αυτά τα tips για να σε βοηθήσουν να αναπτύξεις την νέα υγιεινή σου συμπεριφορά που θα σε οδηγήσει σε καλύτερη υγεία, ευεξία, δύναμη και ενέργεια από το πρωί!

Διαβάστε επίσης: Γιατί το πρωινό τρέξιμο σας δίνει δύναμη για όλη την ημέρα

Πηγή: www.fmh.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Έξι τρόποι που το σώμα σας “φωνάζει” ότι πρέπει να γυμναστείτε

Γράφει η Νάντια Μαρκοπούλου (Γυμνάστρια, Αθήνα)

Τα οφέλη της άσκησης είναι προφανή: αυξημένη ποιότητα υγείας, βελτιωμένη διάθεση, αυξημένος συνολικός μεταβολισμός κ.α. Πώς ξέρετε όμως αν ασκείστε αρκετά;

Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους το σώμα σας μπορεί να σας πει ότι πρέπει να ασκείστε περισσότερο;

Πεινάτε συνεχώς

Όταν δεν κινείστε, το σώμα σας δεν χρειάζεται την ίδια ποσότητα φαγητού που θα χρειαζόταν αν δεν ακολουθούσατε μια καθιστική ζωή. Ωστόσο εάν νιώθετε ότι έχετε αυξημένη όρεξη, παρά την καθιστική σας καθημερινότητα, μπορεί να οφείλεται στο ότι το σώμα σας παράγει υπερβολική γκρελίνη, την ορμόνη που σας κάνει να πεινάτε.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Sports Science and Medicines[i], άνδρες συμμετέχοντες κλήθηκαν είτε να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα γυμναστικής, είτε ένα πρότυπο καθιστικής ζωής. Κατά την ανάλυση των δεδομένων η μελέτη διαπίστωσε πως η άσκηση είχε “θετική επίδραση στη μείωση της όρεξης που σχετίζεται με μειωμένες αποκρίσεις ακυλιωμένης γκρελίνης με την πάροδο του χρόνου”.

Επομένως, εάν έχετε δοκιμάσει να ακολουθήσετε μια υγιεινή διατροφή, να ελέγξετε για τυχόν ορμονική ανισορροπία και να διαχειριστείτε το στρες αλλά εξακολουθείτε να πεινάτε συνεχώς, μάλλον ήρθε η ώρα να αρχίσετε να κινείστε, ώστε να μπορείτε να ρυθμίζετε την όρεξή σας.

Μειωμένη επισκεψιμότητα στην…τουαλέτα

Παρόλο που τα αποτελέσματα των ερευνών φαίνονται αμφιλεγόμενα, αρκετοί έχουν τονίσει τη διεγερτική συμβολή της άσκησης στην εντερική δραστηριότητα, που βοηθά στην αποβολή των απόβλητων του οργανισμού μέσω του πεπτικού συστήματος, Ο ισχυρισμός αυτός, σε συνδυασμό με τη θεωρία πως η ακινησία αυξάνει τον χρόνο διέλευσης των κοπράνων από το έντερο, φαίνεται να ενισχύει τη θετική επιρροή της άσκησης στην αποτροπή ή βελτίωση των συμπτωμάτων της δυσκοιλιότητας.

Σε υγιείς ασκούμενους, φαίνεται πως η πολύ έντονη φυσική δραστηριότητα, όπως ο μαραθώνιος, είναι πιο βοηθητική και προσφέρει μια έντονη θετική επίδραση, ενώ η μέτρια φαίνεται να βοηθά τα άτομα που παρουσιάζουν ήπιας μορφής δυσκοιλιότητα παρά σοβαρότερης.

Αισθάνεστε πεσμένοι ψυχολογικά

Είναι γνωστό πως η άσκηση ενεργοποιεί την απελευθέρωση πλήθος νευρωοδιαβιβαστών, όπως είναι οι ενδορφίνες και η σεροτονίνη[ii], ζωτικές ορμόνες που συμβάλλουν στο αίσθημα της ευεξίας. Ωστόσο γνωρίζατε ότι η άσκηση αυξάνει παράλληλα και τη σύνθεση του εγκεφαλικού νευροτροφικού παράγοντα (BDNF)[iii], ένα φαινόμενο που είναι εν μέρει υπεύθυνο για την νευρογένεση και  τη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας; Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη γενικότερη θετική επίδραση της άσκησης στη ψυχολογία του ατόμου, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της παραγωγικότητά σας.

Η άσκηση επίσης μπορεί να σας βοηθήσει να βελτιώσετε τη διάθεσή σας, καθώς βοηθά στη διαχείριση του άγχους ή του στρες[iv].

Πέντε παράξενες αλλαγές στο σώμα σας όταν αρχίζετε να τρέχετε

Αισθάνεστε συνεχώς κουρασμένοι

Νιώθετε ληθαργικοί και κουρασμένοι συνεχώς; Παρόλο που το να σηκωθείτε και να κινηθείτε μπορεί να είναι το τελευταίο πράγμα που θέλετε να κάνετε, το να κάθεστε για μεγάλα χρονικά διαστήματα μπορεί στην πραγματικότητα να μειώσει την ενέργειά σας ακόμη περισσότερο. Από την άλλη, η ενασχόληση με μια φυσική δραστηριότητα που προκαλεί αύξηση του καρδιακού παλμού, μπορεί να σας προσφέρει την ιδανική «έκρηξη» ενέργειας που χρειάζεστε, ώστε να ολοκληρώσετε τις καθημερινές σας υποχρεώσεις με επιτυχία.

Δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε

Η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση του κιρκάδιου ρυθμού σας[v]., το 24ωρο εσωτερικό ρολόι του οργανισμού, ο οποίος έχει άμεση σχέση με την ποιότητα του ύπνου. Ακόμη, το να είμαστε σωματικά ενεργοί απαιτεί την δαπάνη ενέργειας και επομένως και το αίσθημα της κόπωσης στο τέλος της ημέρας.

Το δέρμα σας φαίνεται θαμπό

Έχετε κολλήσει με την ίδια ρουτίνα περιποίησης της επιδερμίδας σας, αλλά έχετε παρατηρήσει ότι το δέρμα σας εξακολουθεί να φαίνεται θαμπό; Πριν αγοράσετε μια ακριβή κρέμα προσώπου, ρίξτε μια ματιά στο πρόγραμμα άσκησής σας. Η άσκηση αυξάνει την αιματική ροή στο δέρμα σας, συμπεριλαμβανομένου και του προσώπου σας, μεταφέροντας έτσι τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και οξυγόνο στα κύτταρα.

Έτσι, τα επιδερμικά κύτταρα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν γρηγορότερα τα θρεπτικά αυτά συστατικά και να πραγματοποιήσουν όλες τις απαραίτητες διεργασίες για την αποκατάσταση τυχόν δερματικών βλαβών, διαδικασία που έχει ως τελικό αποτέλεσμα την επιθυμητή λάμψη.

Διαβάστε επίσης: Η σωστή στρατηγική για να αλλάξετε το σώμα σας!

Πηγή: www.fmh.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend