5 περίεργοι ήχοι που κάνει το σώμα μας και τι σημαίνουν

5 περίεργοι ήχοι που κάνει το σώμα μας και τι σημαίνουν

Κάθε μέρα το σώμα μας παράγει ορισμένους ήχους που φαινομενικά μοιάζουν ανεξήγητοι και πολλές φορές μας προκαλούν ανησυχία ακριβώς για αυτό το λόγο. Στην πραγματικότητα όλοι αυτοί οι ήχοι είναι φυσιολογικοί και δεν υπάρχει απαραίτητα λόγος να αγχωνόμαστε.

Ακολουθούν πέντε χαρακτηριστικοί και περίεργοι ήχοι που προκύπτουν από το σώμα μας και οι λόγοι της ύπαρξής του:

Βουίζουν τα αυτιά σας

Μετά από μια κουραστική μέρα, ξαπλώνετε σε ένα αναπαυτικό μαξιλάρι και… ξαφνικά το αυτί σας βουίζει. Αυτός ο ενοχλητικός, σαρωτικός ήχος μπορεί να είναι αίμα που διέρχεται από τη σφαγιτιδική φλέβα και την καρωτιδική αρτηρία, δυο όργανα που βρίσκονται πίσω από το αυτί σας. Ο θόρυβος γίνεται αντιληπτός όταν κάτι (όπως το μαξιλάρι σας) εμποδίζει τον εξωτερικό θόρυβο.

Εάν ακούτε αυτόν τον ήχο και κατά τη διάρκεια της ημέρας, ίσως να πρόκειται για κάποια αλλεργία ή κάποια λοίμωξη. Συνήθως έχει να κάνει με τον ευσταχιακό σωλήνα, ο οποίος συνδέει τη μύτη και το λαιμό με το αυτί. Σε αυτή την περίπτωση καλό θα ήταν να πάτε σε κάποιον γιατρό. Δεν είναι κάτι σοβαρό αλλά χρειάζεται ένας ειδικός για να αποσυμφορηθεί η εν λόγω περιοχή και να σταματήσει να παράγει ενοχλητικούς ήχους.

Κάνει «κρακ» ο λαιμός σας

Ο λαιμός είναι μια σειρά ζευγαρωμένων αρθρώσεων. Κάθε μία από αυτές είναι γεμάτη με υγρό που περιβάλλεται από μια μεμβράνη. Η κάμψη του λαιμού σας τεντώνει αυτές τις μεμβράνες, γεγονός που μειώνει την πίεση στην άρθρωση και την μετατρέπει σε αέριο. Ο ήχος ρωγμής που ακούτε είναι η απελευθέρωση αυτού του αερίου από το σημείο της άρθρωσης. Η ρωγμή του λαιμού γενικά δεν είναι επιβλαβής αλλά σε περίπτωση που πονάει όταν γίνεται -και ειδικά αν ο πόνος μεταφέρεται και στο χέρι σας- τότε δείτε έναν γιατρό διότι αυτός ο πόνος ενδέχεται να σημαίνει πρόσκρουση της νευρικής ρίζας.

«Τρίζει» το έντερό σας

Αυτός ο περίεργος, γαργαλιστικός ήχος που ακούτε μετά τα γεύματά σας είναι ο αέρας και το υγρό που διακινούνται μέσω του πεπτικού σωλήνα. Αν αυτό πάλι σας συμβαίνει και με άδειο στομάχι, τότε μπορεί το έντερο να καθαρίζει τα κομμάτια που έχουν απομείνει από τρόφιμα και υγρά. Και φυσικά σημαίνει πως είναι καιρός να φάτε καθώς όταν πεινάτε, ο εγκέφαλος στέλνει ένα σήμα στα έντερα που διεγείρει την εν λόγω ενέργεια. Αν πάντως οι συγκεκριμένοι θόρυβοι συνδυάζονται με κράμπες, πόνους ή ναυτία, ίσως να πρόκειται για μερική απόφραξη του εντέρου, η οποία μερικές φορές απαιτεί χειρουργική επέμβαση.

Κάνει ήχους «ρωγμών» ο ώμος σας

Αυτή η κατάσταση προκύπτει όταν το σώμα μας κάνει διαρκώς επαναλαμβανόμενες κινήσεις ρουτίνας όπως το γράψιμο στον υπολογιστή κάθε μέρα ή το ξεσκόνισμα ψηλών ραφιών. Ο ώμος πιάνεται και δημιουργείται ήχος ρωγμών. Αν αυτές ωστόσο συνοδεύονται από πόνο στον ώμο και ο πόνος στον ώμο διαρκεί για μέρες τότε δεν πρόκειται απλά για ένα μικρό πιάσιμο αλλά σίγουρα για ένα είδος φλεγμονής και για να μην δημιουργηθεί κάποιο πιο σοβαρό πρόβλημα όπως η δημιουργία χόνδρου, δείτε έναν ορθοπεδικό.

O λόξιγκας

Να ευχαριστείτε το διάφραγμα σας, τον μυ που βρίσκεται κάτω από τους πνεύμονες που σας βοηθά να αναπνεύσετε, για τον λόξιγκα, αυτόν τον δυνατό ήχο που εμφανίζεται στις πιο ακατάλληλες στιγμές. Όταν το διάφραγμα συστέλλεται ακούσια, η κορυφή της τραχείας σας κλείνει αμέσως, προκαλώντας τον εν λόγω θόρυβο. Η κατανάλωση υπερβολικού αλκοόλ ή η λήψη ορισμένων φαρμάκων έχουν συσχετιστεί με τον λόξιγκα, αν και η ακριβής αιτία είναι ακόμη ασαφής.

Σε αντίθεση με άλλα ανεξέλεγκτα αντανακλαστικά όπως το φτάρνισμα ή το βήχα, δεν υπάρχει σαφής λόγος ύπαρξης για αυτόν. Οι σύντομοι λόξιγκες είναι αβλαβείς αλλά οι επίμονοι, εκείνοι που διαρκούν πάνω από 48 ώρες, πρέπει να αξιολογούνται από γιατρό.

Διαβάστε επίσης: Αυτός είναι ο λόγος που δεν πρέπει να… κόβουμε το φτέρνισμα!

Previous ArticleNext Article

Ο σημαντικότερος λόγος για να κάνεις μια μέρα αποχή από την προπόνηση

Υπάρχει πλέον ένας επιπλέον λόγος για να κάνετε διάλειμμα μιας ημέρας από το πρόγραμμα προπόνησης και αυτός έχει να κάνει με την υγεία των οστών σας, σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε η Αμερικανική Φυσιολογική Εταιρία.

Ερευνητές του πανεπιστημίου Brock του Καναδά ανέλυσε δείγματα αίματος από 15 κωπηλάτες κατά την διάρκεια της προετοιμασίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στην συνέχεια συνέκριναν τα δείγματα με εκείνα των αθλητών που συλλέχθηκαν κατά την περίοδο αποκατάστασης που περιελάμβανε αρκετές ημέρες ανάπαυσης.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι κωπηλάτες είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα οστεοπροτεγερίνης, μια πρωτεΐνης που προστατεύει από την απώλεια της οστικής μάζας και ταυτόχρονα είχαν υψηλότερα επίπεδα σλεροσίνης η οποία παρεμποδίζει την ανάπλαση των οστών κατά την διάρκεια έντονης άσκησης σε σύγκριση με εκείνους που απολάμβαναν μια περίοδο ξεκούρασης.

Τι τρώμε για αποκατάσταση και ενέργεια μετά την άσκηση

Έντονη προπόνηση

Αυτό συμβαίνει γιατί σε περιόδους έντονης προπόνησης, η δημιουργία φλεγμονών στο σώμα είναι πιο έντονη και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επιπέδων της σλεροσίνης στο αίμα ενός αθλητή, όπως τονίζει η Παναγιώτα Κλέντρου, καθηγήτρια κινησιολογίας στο πανεπιστήμιο του Brock.

Eνώ δεν υπήρχε διαφορά στην οστική πυκνότητα στο τέλος της μελέτης, η παρατεταμένη άσκηση μπορεί να προκαλέσει βλάβη στα οστά με την πάροδο του χρόνου, επισημαίνει η κα Κλέντρου η οποία θεωρεί πως το θέμα χρίζει περαιτέρω έρευνας.

Η συχνότητα

Ωστόσο τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας δεν βρίσκουν εφαρμογή σε όσους πηγαίνουν συχνά στο γυμναστήριο καθώς η άσκηση σε αυτή την περίπτωση βοηθά στην διατήρηση των υγειών οστών.

Δεν ισχύει το ίδιο βέβαια για τις περιπτώσεις εκείνων των ατόμων που ακολουθούν ένα εντατικό πρόγραμμα άρσης βαρών σε καθημερινή βάση το οποίο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα δίχως να γίνουν άμεσα αντιληπτά.

Στις περιπτώσεις  αυτές η μια μέρα «ρεπό» είναι πολύ σημαντική ώστε να προφυλάξετε την υγεία σας.

Αν επιθυμείτε δυνατούς μύες θα πρέπει να δώσετε στο σώμα σας τον χρόνο που χρειάζεται ώστε να επανέλθει μετά από την σκληρή προπόνηση. Με την άρση βαρών δημιουργούνται φθορές στους μυϊκούς ιστούς και απαιτείται χρόνος για να αποκατασταθούν οι ζημιές (φλεγμονές) που έχουν προκληθεί.

Τι είναι καλύτερο για αποκατάσταση; Ζεστό ή κρύο μπάνιο;

Η παγίδα

Πολλοί πέφτουν στην παγίδα των συνεχόμενων εντατικών προπονήσεων, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι συνετό.

Προσπαθήστε να εναλλάσσετε τον ρυθμό των επαναλήψεων που κάνετε κάθε εβδομάδα, διατηρώντας τα ίδια βάρη για κάθε τετράμηνο άσκησης. Θα πρέπει να έχετε τουλάχιστον μια μέρα ξεκούρασης μέσα στην εβδομάδα ή μπορείτε να πηγαίνετε μια βόλτα για περπάτημα σαν ένα είδος αποκατάστασης.

Προγραμματίστε μια εβδομάδα δίχως βάρη κάθε 4-8 εβδομάδες για να κάνετε ένα ωφέλιμο διάλειμμα  και να επιστρέψετε πιο δυνατοί.

Αν δεν μπορείτε να μείνετε μακριά από το γυμναστήριο για τόσο διάστημα, δοκιμάστε να ελαττώσετε στο μισό την ένταση της προπόνησης.

Διαβάστε ακόμα: Οι 10 ενδείξεις που σας λένε ότι χρειάζεστε ξεκούραση

Η ιδανική… συνταγή άσκησης για να προστατέψουμε την υγεία μας

Είναι γνωστό πως το να κάθεσαι όλη μέρα χωρίς να κινείς συχνά το σώμα σου δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Δεκάδες έρευνες έχουν αποδείξει πως το να μένουμε ακούνητοι για μεγάλες χρονικές περιόδους (π.χ. από τις 9 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα, σε μια τυπική δουλειά γραφείου) παίζει καθοριστικό ρόλο στην υγεία μας.

Γρήγορο περπάτημα: Πόσα βήματα το λεπτό πρέπει να κάνεις;

Για το λόγο αυτό, πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να κάνουν μικρά διαλείμματα μέσα στην ημέρα, να παίρνουν τις σκάλες αντί για το ασανσέρ, να περπατούν μέχρι το σούπερ μάρκετ αντί να οδηγούν για να φτάσουν εκεί κ.ο.κ. Μέχρι σήμερα όμως, δεν υπήρχε κάποια επιστημονική ένδειξη για το πόσο πρέπει να κινούμαστε κάθε μέρα ώστε να αντισταθμίζουμε τις ώρες που έχουμε μείνει καθιστοί.

Τώρα, μια νέα έρευνα έρχεται για να μας δώσει νέες πληροφορίες σχετικά με το θέμα. Η έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο The Lancet, υποδεικνύει την ιδανική συνταγή για να προστατεύουμε την υγεία μας ενάντια στη ζημιά που προκαλεί η καθιστική ζωή μιας δουλειάς γραφείου. Βάσει αυτής της συνταγής, η λύση δεν είναι να γυμναζόμαστε για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κάθε μέρα αλλά να γυμναζόμαστε ανάλογα με τις ώρες που καθόμαστε.

Παραδείγματα

Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που εργάζονται ένα τυπικό 8ωρο ημερησίως, πρέπει να αφιερώνουν τουλάχιστον μία ώρα κάθε μέρα στο να κινούν το σώμα τους. Για αυτούς που κάθονται κατά μέσο όρο 6 ώρες την ημέρα, ο χρόνος κίνησης μειώνεται στο μισάωρο. Επίσης, η έρευνα τονίζει πως η άσκηση δε χρειάζεται να γίνεται συνεχόμενα ή έντονα. Μπορεί να είναι χωρισμένη σε μικρά χρονικά διαστήματα μέσα στην ημέρα και μπορεί να είναι τόσο απλή όσο το χαλαρό περπάτημα.

Τρέξιμο εναντίον περπατήματος: Ποια μορφή άσκησης είναι πιο χρήσιμη;

Η ερευνητική ομάδα που διεξήγαγε τη μελέτη, ανέλυσε στοιχεία από ένα δειγματολόγιο 100 ενήλικων ατόμων άνω των 45 ετών από τη Δυτική Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία. Χρησιμοποιώντας παλιότερα στοιχεία, οι επιστήμονες εξέτασαν τα αποτελέσματα 16 δημοσιευμένων ερευνών και τα χρησιμοποίησαν για να καθορίσουν πόση άσκηση χρειάζεται για να εξισορροπήσει τις ώρες καθισιού.

Το τελικό αποτέλεσμα που έβγαλαν, όπως το είδαμε παραπάνω, περιλαμβάνει περισσότερες ώρες άσκησης από όσες προτείνονταν στο παρελθόν, παραμένει όμως εφικτό καθώς η προτεινόμενη άσκηση μπορεί εύκολα να πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Μην αρχίσετε λοιπόν τις δικαιολογίες περί δύσκολου ωραρίου στη δουλειά, φορτωμένου προγράμματος και εξάντλησης. Οι επιλογές που έχετε για να ασκείστε μόλις μία ώρα κάθε μέρα είναι δεκάδες. Ακόμη κι αν επιλέξετε απλά να περπατήσετε για 10 λεπτά ή να πάτε με τα πόδια μέχρι το γραφείο, το σώμα σας θα σας ευγνωμονεί.

Διαβάστε επίσης: Δυναμικό περπάτημα: 30 λεπτά την ημέρα για να λιώσει το λίπος

x
Send this to a friend