Τροφές που προκαλούν ενοχλητικούς πονοκεφάλους

Αυτές οι τροφές (δυστυχώς) προκαλούν αφόρητους πονοκεφάλους

Ταλαιπωρείστε έντονα από πονοκεφάλους; Μπορεί να μην είναι ευρέως διαδεδομένο αλλά οι διατροφικές σας συνήθειες παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο απ’ ότι νομίζετε.

Όπως άλλωστε τονίζει και η ετήσια Επιστημονική Έκθεση της Διαιτητικής Συμβουλευτικής Επιτροπής (DGAC) τα τρόφιμα που παίρνουμε καθημερινά μπορεί να ευθύνονται για μια σειρά από συμπτώματα όπως όπως ζάλη, απώλεια μνήμης και πονοκεφάλους.

Ορισμένα από τα τρόφιμα που μας προκαλούν πονοκεφάλους -και  σε περίπτωση που υποφέρουμε από αυτούς μάλλον πρέπει να αποφεύγουμε- είναι τα εξής:

Ψωμί

Το ψωμί εμπεριέχει γλουτένη, η οποία (όχι μόνο στο ψωμί αλλά και σε όλα τα τρόφιμα που εμπεριέχεται) προκαλεί τόσο προβλήματα πέψης όσο και πονοκέφαλους σε κάποιους οργανισμούς που είναι ευαίθηση σε αυτή. Το ψωμί και γενικότερα οτιδήποτε παρασκευάζεται με σιτάρι, φύτρο σιταριού, σίκαλη, αλεύρι και καρυκεύματα καλό είναι να αποφεύγεται στην ημερήσια διατροφή όσων πάσχουν από πονοκεφάλους.

Παγωτό

Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να απολαμβάνει κανείς τις πρώτες κουταλιές ενός λαχταριστού παγωτού και ξαφνικά να του προκαλείται ένας έντονος και «παγωμένος» πόνος στο κεφάλι, αυτό που λέμε «πονοκέφαλος παγωτού». Ο πόνος αυτός υποχωρεί μετά από λίγες στιγμές αλλά υπάρχει εξήγηση για την παρουσία του. Ένα πολύ κρύο φαγητό όπως το παγωτό προκαλεί μια αντανακλαστική συστολή των αιμοφόρων αγγείων γύρω από το κεφάλι σας. Αυτός είναι ο λόγος που πολλές φορές νιώθετε αυτό το εκνευριστικό πόνο όταν τρώτε παγωτό. Απλά μην το τρώτε τόσο λαίμαργα, φάτε το αργά και χαλαρά.

Καφές και ημικρανίες: Μια… περίεργη σχέση

Τσίχλα

Κι όμως, το να μασάς τσίχλα μπορεί να σου προκαλέσει πονοκέφαλο και αυτό έχει να κάνει με το υπερβολικό μάσημα που ταλαιπωρεί τα σαγόνια μας με αποτέλεσμα αυτό να έχει επιπτώσεις στο κεφάλι μας. Δεν είναι τυχαίο ότι μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι 19 στους 30 εφήβους που έκοψαν μαχαίρι το να τρώνε τσίχλα απαλλάχθηκαν από συστηματικούς πονοκεφάλους.

Τυρί

Όσο παλιότερο είναι ένα είδος τυριού τόσο ποιοτικότερο είναι στη γεύση αλλά ταυτόχρονα τόσο περισσότερη τυραμίνη περιέχει. Το ροκφόρ, το τσένταρ, η φέτα, η μοτσαρέλα, η παρμεζάνα και το ελβετικό τυρί έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε τυραμίνη, η οποία προκαλεί αφόρητους πονοκεφάλους ημικρανίας.

Κόκκινο κρασί

Για πολλούς ανθρώπους ένα ποτήρι κόκκινο κρασί στο τέλος της ημέρας ισοδυναμεί με μια στιγμή χαλάρωσης ωστόσο μπορεί να γίνει αιτία και για το ακριβώς ανάποδο, δηλαδή να προκαλέσει πονοκεφάλους. Το κρασί άλλωστε περιέχει υψηλά ποσοστά τυραμίνης, η οποία είναι ένα αμινοξύ που το σώμα μας δύσκολα μπορεί να ενσωματώσει με αποτέλεσμα να μας δημιουργεί πόνους στο κεφάλι.

Tροφές που καταπολεμούν την ημικρανία

Σοκολάτα

Συγνώμη, αλλά ναι: αυτή η ευτυχία υπό μορφή τροφής μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο. Η σοκολάτα περιέχει μερικές ουσίες που μπορεί όπως η καφεΐνη, τυραμίνη και φαινυλαιθυλαμίνη, συνδυασμός που για ορισμένους ανθρώπους είναι η απόλυτη συνταγή για πονοκέφαλο.

Διαβάστε ακόμα: Τροφές που μας φέρνουν υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας

Previous ArticleNext Article

Το μυστικό για να μην τρώτε «βρώμικα» το βράδυ

Η διατροφή σας αργά το βράδυ θα μπορούσε να καταστρέψει την υγεία σας, αλλά αν σχετίζεται με το άγχος της δουλειάς, η λύση μπορεί να είναι πολύ απλή…

Σύμφωνα με δύο μελέτες από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν που δημοσιεύθηκαν μαζί στο περιοδικό Journal of Applied Psychology, το άγχος της ημέρας που σχετίζεται με την δουλειά σας, επηρεάζει άμεσα την ποιότητα του ύπνου, την αρνητική διάθεση και στις διατροφικές συμπεριφορές.

Οι εθελοντές κρατούσαν όλα όσα έκαναν την ημέρα τους σε ημερολόγιο. Παρόλο που οι δύο μελέτες αφορούσαν διαφορετικές πηγές άγχους (οι πρώτες αφορούσαν θέσεις εργασίας με ιδιαίτερες απαιτήσεις και η δεύτερη την κακομεταχείριση από τους πελάτες), και οι δύο έδειξαν ότι όταν οι εργαζόμενοι βίωσαν υψηλά επίπεδα άγχους στην εργασία το πρωί, τείνουν να εμπλέκονται σε μια διαδικασία «στρεσαρισμένου φαγητού» τη νύχτα  και μάλιστα με υπερκατανάλωση ανθυγιεινών τροφών.

Ωστόσο, αυτοί οι ίδιοι υπάλληλοι ανέφεραν λιγότερο άγχος σε περίπτωση που είχαν καταφέρει να κοιμηθούν καλά το προηγούμενο βράδυ.

Η βραδινή προπόνηση κόβει την όρεξη, αλλά όχι τον ύπνο

Αγχώνομαι άρα τρώω!

Οι ερευνητές υποπτεύονται ότι ο ύπνος βοηθάει στην απομόνωση των ανθρώπων από τους στρεσογόνους παράγοντες της επόμενης ημέρας. “Πιστεύουμε ότι ο ύπνος μπορεί να βοηθήσει τους εργαζόμενους να αντιμετωπίσουν καλύτερα το άγχος τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, διότι ο ύπνος μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να αισθάνονται δυνατά και ενεργητικά”, λέει ο η Chu-Hsiang (Daisy) Chang.

Σκεφτείτε τον ύπνο ως… ασφάλιση έναντι των επιπτώσεων του στρες. “Οι άνθρωποι που δεν έχουν αρκετό καλό ύπνο συχνά αντιδρούν υπερβολικά στους στρεσογόνους παράγοντες”, προσθέτει ο χειροπράκτης Robert Oexman, διευθυντής του Sleep to Live Institute και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Ιατρικής Ανακούφισης.

Πως σχετίζεται ο πονοκέφαλος με τον ύπνο;

“Αντίθετα κάποιος που κοιμήθηκε εξαιρετικά καλά τη νύχτα δεν μπορεί να πάρει κάτι προσωπικά, κάποιος που είναι κουρασμένος θα έχει συχνά μια άλλη προοπτική, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγές συμπεριφοράς. Και ένα μεγάλο πρόβλημα, είναι η διατροφική συμπεριφορά”.

Επιπλέον, ανακάλυψαν ότι ένας άνθρωπος που δεν έχει κοιμηθεί καλά και έχει στρεσαριστεί στη δουλειά του, δεν έχει καλό κριτήριο για τα τρόφιμα που θα καταναλώσει, με τον εγκέφαλό του να ζητά ενέργεια και ηρεμία, μέσω… λιχουδιών.

Η λύση…

Η λύση έρχεται σε τρεις λέξεις λέει η Λίζα Μπέικερ, προπονητής στο Simply Health Coaching: «Πηγαίνετε στο κρεβάτι.”

Τρεις μύθοι για σωστό ύπνο που μας κάνουν κακό!

Αλλά πόσο νωρίς; Και πόσο είναι αρκετός ο ύπνος; Η Dr. Chang επισημαίνει ότι αυτές οι μελέτες έβλεπαν μόνο την “ποιότητα του ύπνου παρά την ποσότητα. Άρα τα συμπεράσματα δεν μπορεί να είναι ασφαλή.

Πάντως, με όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, ο άνθρωπος χρειάζεται τουλάχιστον 7 ώρες ύπνου την ημέρα, προκειμένου να είναι σε καλή κατάσταση και να ξεκουράζεται επαρκώς.

Ο καθένας από εμάς, ωστόσο, είναι μοναδικός. Προσπαθήστε τουλάχιστον να αισθάνεστε γεμάτοι όταν ξυπνάτε το πρωί. Ιδανικά να ξυπνάτε για να πάτε στη δουλειά σας χωρίς ξυπνητήρι. Αν το καταφέρετε, αυτό, τότε πιθανότατα να κάνετε τον τέλειο ύπνο…

Διαβάστε επίσης: Κράμπες κατά τη διάρκεια του ύπνου; Δες τι να κάνεις

Νερό από τη βρύση η εμφιαλωμένο και γιατί;

Νερό από τη βρύση η εμφιαλωμένο και γιατί;

Tου Παναγιώτη Βαραγιάννη*

Το νερό βοηθά στη μεταφορά θρεπτικών ουσιών και οξυγόνου στα όργανα και τους ιστούς, αποβάλλει τις τοξίνες, ρυθμίζει τη λειτουργία του κυκλοφορικού και του πεπτικού συστήματος, της πίεσης του αίματος και της θερμοκρασίας του σώματος.

Συνήθως, το νερό της βρύσης είναι απολύτως καθαρό και ασφαλές για τη δημόσια υγεία, καθώς είναι πολύ πιο φθηνό από το εμφιαλωμένο (1.000 φορές ακριβότερο). Ο μύθος του ‘καθαρού’ εμφιαλωμένου νερού, ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως διαφημιστικά, αρχίζει σταδιακά να αμφισβητείται (και από το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση, WWF).

Η συγκέντρωση βενζολίου στο εμφιαλωμένο νερό, η μόλυνση του περιβάλλοντος από τα πλαστικά μπουκάλια, αλλά και η ίδια η μόλυνση του νερού από το πλαστικό μπουκάλι, όταν δεν τηρούνται οι βασικές συνθήκες συντήρησης και ασφάλειας, είναι μερικά από τα προβλήματα που προκύπτουν από τη χρήση του.

Από τι κινδυνεύουμε αν ξαναγεμίζουμε τα πλαστικά μπουκάλια νερού;

Τι πρέπει να προσέξετε;

Ως καταναλωτές επομένως, μπορείτε άφοβα να καταναλώνετε νερό της βρύσης, έχοντας κατά νου ότι με αυτή σας την επιλογής ενισχύετε τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος.

  • Αν πάλι επιλέξετε εμφιαλωμένο νερό, για εσάς ή για τα παιδιά σας, προτιμήστε το φυσικό μεταλλικό νερό που έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε μεταλλικά στοιχεία.
  • Αν είστε άτομο με υπέρταση, ή με ανάγκη περιορισμού του νατρίου (λήψη κορτιζόνης, ηπατική και καρδιακή ανεπάρκεια) προτιμήσετε το φυσικό μεταλλικό νερό με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο.
  • Αν είστε αθλητής, προτιμήσετε το φυσικό μεταλλικό νερό με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο και νάτριο.

Γιατί το μεταλλικό νερό αυξάνει τις καύσεις των θερμίδων

Φυσικό μεταλλικό νερό

Καλή επιλογή θεωρείται το φυσικό μεταλλικό νερό με υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο, αν είστε άτομο που χρειάζεστε αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου (γυναίκες κυρίως για πρόληψη οστεοπόρωσης), ενώ αντενδείκνυται αν είστε άτομο με πρόβλημα νεφρολιθίασης. Υπάρχει, τέλος, μια πλειάδα νέων τύπων νερού, με ιδιαίτερα ευεργετική σύσταση σε ιχνοστοιχεία (π.χ. μαγνήσιο) και ηλεκτρολύτες, που αντιμετωπίζουν γρηγορότερα τη δίψα και που προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες σας, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσουν εμφιαλωμένα νερά εμπλουτισμένα με υδατοδιαλυτές βιταμίνες (βιτ. Β και C), προσδίδοντας μια νέα διατροφική διάσταση στο υγρό διαμάντι.

Συμπερασματικά

Σας υπενθυμίζω ότι το νερό δεν είναι εμπορεύσιμο αγαθό, είναι κοινή περιουσία, κληρονομιά και δικαίωμα κάθε ανθρώπου, όπως η τροφή και η υγεία. Μπορεί και πρέπει να προσφέρει σε εσάς μόνο ευεξία και ευζωία και παράλληλα βιωσιμότητα στο περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμα: Υπερενυδάτωση: Γιατί όσοι αθλούνται δεν πρέπει να το παρακάνουν με το νερό;


*Ο Παναγιώτης Α. Βαραγιάννης είναι Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση M.Med.Sc στην Κλινική Διατροφή ενώ σήμερα είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ του ΓΠΑ με ερευνητικό θέμα την Παιδική Παχυσαρκία. Διατηρεί Ιδιωτικό Διαιτολογικό γραφείο στο νησί της Σαλαμίνας. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στο www.mednutrition.gr


x

Send this to a friend