Συμπληρώματα διατροφής: Γιατί μια κάψουλα δεν θα γίνει ποτέ φαΐ

Tα συμπληρώματα διατροφής περιλαμβάνουν συνήθως βιταμίνες, μέταλλα, βότανα και εκχυλίσματα με την μορφή δισκίων, κάψουλας ή σκόνης. Στις ΗΠΑ έγιναν γνωστά το 1940 όταν κυκλοφόρησαν στα ράφια για πρώτη φορά τέτοιου είδους προϊόντα. Σήμερα περισσότερο από το 1/3 του πληθυσμού τα χρησιμοποιεί.

Ερευνα έχει δείξει πως περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές τέτοιων συμπληρωμάτων, τα αγοράζουν για πάνω από δύο χρόνια, έχοντας ξοδέψει συνολικά περισσότερα από 20 δις. δολάρια σε ετήσια βάση. Οι γυναίκες παίρνουν περισσότερες βιταμίνες και μέταλλα από τους άνδρες σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες, ενώ τα συμπληρώματα διατροφής είναι ευρέως διαδεδομένα σε ηλικίες άνω των 60 ετών.

Αρκετές πολυβιταμίνες περιέχουν όλες ή τις περισσότερες αναγνωρισμένες βιταμίνες και μέταλλα, σε επίπεδα κοντά στην ημερήσια συνιστώμενη δόση, ωστόσο οι άνθρωποι καταναλώνουν τροφές που περιέχουν αυτά τα θρεπτικά συστατικά με κίνδυνο τελικά να οδηγηθούν στην υπερβιταμίνωση. Γι αυτό συμπληρώματα χρειάζονται κυρίως οι επαγγελματίες αθλητές.

Οι παρενέργειες είναι άλλοτε μέτριες ενώ κάποιες φορές τα προβλήματα που προκαλούνται είναι σοβαρότερα. Τα συμπληρώματα διατροφής δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν φάρμακα. Συνήθως δεν προσφέρουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα αν το άτομο αντιμετωπίζει μια χρόνια πάθηση.

Δεν είναι φαγητό

Όσοι καταφεύγουν σε αυτά θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους πως οι βιταμίνες και τα μέταλλα που βρίσκονται σε αρκετές τροφές δεν μπορούν να υποκατασταθούν από ένα δισκίο. Επίσης αν λαμβάνετε συμπληρώματα διατροφής με άδειο στομάχι θα πρέπει να προσέχετε καθώς μερικές από τις λιποδιαλυτές βιταμίνες δεν θα απορροφηθούν από τον οργανισμό σας.

Τα συμπληρώματα διατροφής ενδείκνυνται για γυναίκες που βρίσκονται στην εγκυμοσύνη και χρειάζονται σίδηρο, μητέρες που θηλάζουν και χρειάζονται βιταμίνη D, αλλά και για τους φυτοφάγους που συχνά εμφανίζουν έλλειψη της βιταμίνης Β12.

Αναφορικά με την αποτελεσματικότητα αυτών των σκευασμάτων, έρευνες έχουν δείξει πως τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής δεν έχουν ιδιαίτερα δραστική επίδραση. Δεν μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιοαναπνευστικών παθήσεων, ενώ η βιταμίνη  C δεν πρόκειται να σας προστατέψει από τις εποχιακές γρίπες όπως υποστηρίζουν πολλοί.

Όσοι καταναλώνουν συχνά συμπληρώματα διατροφής θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τις παρενέργειες σε περίπτωση που προσλάβουν σε υπερβολικό βαθμό κάποια βιταμίνη ή θρεπτική ουσία. Για παράδειγμα το πολύ σελήνιο μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια μαλλιών και νευρικές βλάβες. Αν πάρετε παραπάνω σίδηρο από όσο πρέπει, θα αντιμετωπίσετε τάσεις εμετού και δυσκοιλιότητα. Υψηλά επίπεδα της βιταμίνης Α οδηγούν σε βλάβη στο συκώτι, καρδιακά προβλήματα και υποθυρεοειδισμό.

Πάντα μετά το φαγητό

Κάτι ακόμη που θα πρέπει να προσέξετε είναι το χρονικό σημείο μέσα στην ημέρα που λαμβάνετε ένα συμπλήρωμα διατροφής. Ένας γενικός κανόνας συστήνει τη λήψη πολυβιταμινών, βιταμίνης Β και τα συμπληρώματα C, τα ανόργανα άλατα, τη σκόνη πρωτεΐνης, κα τα συμπληρώματα σιδήρου πριν από το φαγητό.

Αντίθετα τα δισκία με βιταμίνη Α, D, E, K, τα βότανα που βοηθούν την χώνεψη και οι ουσίες που βασίζονται στο λάδι, θα πρέπει να γίνεται χρήση τους μετά το φαγητό.

Οι απλές βιταμίνες και οι ταμπλέτες που περιέχουν μέταλλα είναι κατάλληλα για άτομα που αντιμετωπίζουν κάποια συγκεκριμένη διατροφική ανεπάρκεια. Σε περίπτωση που δεν ισχύει κάτι τέτοιο, είναι προτιμότερη η κατανάλωση πολυβιταμινών, καθώς οι μεμονωμένες μπορούν πιο εύκολα να δημιουργήσουν υπερβιταμίνωση  σύμφωνα με τον οδηγό πολυβιταμινών.

Διαβάστε ακόμα: Τι να προσέχετε στα συμπληρώματα πολυβιταμινών και μετάλλων

Με πληροφορίες από το Theactivetimes.com

Previous ArticleNext Article

Νερό από τη βρύση η εμφιαλωμένο και γιατί;

Νερό από τη βρύση η εμφιαλωμένο και γιατί;

Tου Παναγιώτη Βαραγιάννη*

Το νερό βοηθά στη μεταφορά θρεπτικών ουσιών και οξυγόνου στα όργανα και τους ιστούς, αποβάλλει τις τοξίνες, ρυθμίζει τη λειτουργία του κυκλοφορικού και του πεπτικού συστήματος, της πίεσης του αίματος και της θερμοκρασίας του σώματος.

Συνήθως, το νερό της βρύσης είναι απολύτως καθαρό και ασφαλές για τη δημόσια υγεία, καθώς είναι πολύ πιο φθηνό από το εμφιαλωμένο (1.000 φορές ακριβότερο). Ο μύθος του ‘καθαρού’ εμφιαλωμένου νερού, ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως διαφημιστικά, αρχίζει σταδιακά να αμφισβητείται (και από το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση, WWF).

Η συγκέντρωση βενζολίου στο εμφιαλωμένο νερό, η μόλυνση του περιβάλλοντος από τα πλαστικά μπουκάλια, αλλά και η ίδια η μόλυνση του νερού από το πλαστικό μπουκάλι, όταν δεν τηρούνται οι βασικές συνθήκες συντήρησης και ασφάλειας, είναι μερικά από τα προβλήματα που προκύπτουν από τη χρήση του.

Από τι κινδυνεύουμε αν ξαναγεμίζουμε τα πλαστικά μπουκάλια νερού;

Τι πρέπει να προσέξετε;

Ως καταναλωτές επομένως, μπορείτε άφοβα να καταναλώνετε νερό της βρύσης, έχοντας κατά νου ότι με αυτή σας την επιλογής ενισχύετε τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος.

  • Αν πάλι επιλέξετε εμφιαλωμένο νερό, για εσάς ή για τα παιδιά σας, προτιμήστε το φυσικό μεταλλικό νερό που έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε μεταλλικά στοιχεία.
  • Αν είστε άτομο με υπέρταση, ή με ανάγκη περιορισμού του νατρίου (λήψη κορτιζόνης, ηπατική και καρδιακή ανεπάρκεια) προτιμήσετε το φυσικό μεταλλικό νερό με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο.
  • Αν είστε αθλητής, προτιμήσετε το φυσικό μεταλλικό νερό με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο και νάτριο.

Γιατί το μεταλλικό νερό αυξάνει τις καύσεις των θερμίδων

Φυσικό μεταλλικό νερό

Καλή επιλογή θεωρείται το φυσικό μεταλλικό νερό με υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο, αν είστε άτομο που χρειάζεστε αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου (γυναίκες κυρίως για πρόληψη οστεοπόρωσης), ενώ αντενδείκνυται αν είστε άτομο με πρόβλημα νεφρολιθίασης. Υπάρχει, τέλος, μια πλειάδα νέων τύπων νερού, με ιδιαίτερα ευεργετική σύσταση σε ιχνοστοιχεία (π.χ. μαγνήσιο) και ηλεκτρολύτες, που αντιμετωπίζουν γρηγορότερα τη δίψα και που προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες σας, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσουν εμφιαλωμένα νερά εμπλουτισμένα με υδατοδιαλυτές βιταμίνες (βιτ. Β και C), προσδίδοντας μια νέα διατροφική διάσταση στο υγρό διαμάντι.

Συμπερασματικά

Σας υπενθυμίζω ότι το νερό δεν είναι εμπορεύσιμο αγαθό, είναι κοινή περιουσία, κληρονομιά και δικαίωμα κάθε ανθρώπου, όπως η τροφή και η υγεία. Μπορεί και πρέπει να προσφέρει σε εσάς μόνο ευεξία και ευζωία και παράλληλα βιωσιμότητα στο περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμα: Υπερενυδάτωση: Γιατί όσοι αθλούνται δεν πρέπει να το παρακάνουν με το νερό;


*Ο Παναγιώτης Α. Βαραγιάννης είναι Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση M.Med.Sc στην Κλινική Διατροφή ενώ σήμερα είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ του ΓΠΑ με ερευνητικό θέμα την Παιδική Παχυσαρκία. Διατηρεί Ιδιωτικό Διαιτολογικό γραφείο στο νησί της Σαλαμίνας. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στο www.mednutrition.gr


Έξυπνοι τρόποι για να φάτε τις μπανάνες που έχουν “μαυρίσει”

Κρέμα, pancakes, ενεργειακές μπάρες, μπισκότα, πρωινό με βρώμη, smoothies ακόμα και παγωτό. Δείτε που θα σας κάνουν να λατρέψετε τις πολύ ώριμες μπανάνες και θα σας βάλουν στο… τρυπάκι να δοκιμάσετε καινούρια πράγματα. Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο.

Η Μπανάνα είναι αγαπημένο φρούτο για μικρούς και μεγάλους. Υπάρχουν όμως φορές που μας… μένουν και ωριμάζουν περισσότερο από όσο θέλουμε με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να τις φάμε με μεγάλη ευχαρίστηση, αν και οι ώριμες μπανάνες κάνουν περισσότερο καλό από τις άγουρες.

Επειδή, όμως τα γούστα, είναι γούστα υπάρχουν τρόποι να μην πάει καμία μπανάνα χαμένη.

Κρέμα 

Χρειάζεστε μερικές ώριμες μπανάνες, ένα ψυγείο και ένα κουτάλι. Απλό; Όσο το ακούτε. Κόβετε τις μπανάνες σε κομμάτια, τις βάζετε δύο ώρες στην κατάψυξή, στη συνέχεια τις βγάζετε και τις πολτοποιείτε για περίπου 5 λεπτά στο μπλέντερ ή το μούλτι. Προσθέτετε βανίλια ή κακάο σε σκόνη και έτοιμο το επιδόρπιο. Το τρώτε αμέσως μετά το χτύπημα ή το βάζετε για λίγα λεπτά πίσω στην κατάψυξη.

Pancakes

Όσοι το σκέφτεστε, δοκιμάστε το και θα δείτε ότι θα γίνει μια από τις αγαπημένες σας συνήθειες. Χρειάζεστε 2 αυγά και μία μπανάνα χτυπημένα στο μούλτι. Σε αντικολλητικό τηγανάκι ρίχνετε το μίγμα σε μικρές δόσεις. Μόλις πάρει ένα χρυσό-καφέ χρώμα το γυρνάτε και ψήνετε για ακόμα ένα λεπτό. Σερβίρετε με φρέσκα φρούτα, σιρόπι, μέλι, πραλίνα φουντουκιού ή ότι άλλο θέλετε.

Μπανάνες: Η αθλητική κίτρινη υπερτροφή

Με βρώμη

Όταν ψήνετε μια πολύ ώριμη μπανάνα, γίνεται κρεμώδης και καραμελώνει και αυτόματα μετατρέπεται σε ένα υποκατάστατο της μαύρης ζάχαρης. Βάλτε τη, λοιπόν στο φούρνο μικροκυμάτων μέχρι να αρχίσει να λιώνει και ανακατέψτε τη με βρώμη μέσα σε ένα μπολ. Αν θέλετε, μπορείτε να προσθέσετε φιστικοβούτυρο, σκόνη κακάο, ή φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα.

Smoothie

Είναι το No 1 συστατικό για τη δημιουργία smoothies. Όσο πιο ώριμη, τόσο το καλύτερο. Δοκιμάστε αυτή τη συνταγή: Ανακατέψτε μια παγωμένη μπανάνα με 1 φλιτζάνι γάλα καρύδας. Προσθέστε ¾ φλιτζάνι φράουλες, 1/3 φλιτζάνι ανανά, ½ φλιτζάνι ελληνικό γιαούρτι, ½ κουταλάκι του γλυκού εκχύλισμα βανίλιας, και ¼ κουταλάκι του γλυκού αλάτι. Αφού σερβίρετε στο ποτήρι, ρίξτε λίγο ινδοκάρυδο. Σούπερ…

Παγωτό

Για μια σοκολατένια απόλαυση. Συνδυάστε τρεις μπανάνες, 1 φλιτζάνι γάλα καρύδας, 4 κουταλιές της σούπας σκόνη κακάο, εκχύλισμα βανίλιας (1 κουταλάκι του γλυκού) και μια πρέζα αλάτι σε ένα μπλέντερ. Ρίχνουμε σε ειδικές φόρμες ή ψηλά λεπτά ποτηράκια και βάζουμε μέσα ένα ξύλινο ραβδάκι. Παγώνουμε στην κατάψυξη για τουλάχιστον τέσσερις ώρες.

Γιατί οι “μαυρισμένες” μπανάνες είναι πιο υγιεινές

Μπισκότα

Προθερμάνετε το φούρνο σας στους 180 βαθμούς. Λιώστε μια ώριμη μπανάνα, και στη συνέχεια αναμείξτε με φυστικοβούτυρο ¼ του φλιτζανιού. Προσθέστε ½ φλιτζάνι νιφάδες βρώμης, ¼ κουταλάκι του γλυκού κανέλα, ½ κουταλάκι του γλυκού εκχύλισμα βανίλιας, 3 κουταλιές της σούπας σταφίδες, και μια πρέζα ή δύο αλάτι.  Φτιάχνετε μπαλάκια τα οποία πιέζεται με την παλάμη σας για να γίνουν πλακέ στο ταψάκι. Ψήνετε για περίπου 15 λεπτά. Κρατάνε περίπου μία εβδομάδα σε αεροστεγές γυάλινο δοχείο. Ένα σνακ για όλες τις ώρες.

Μπάρες

Ανακατέψτε 1 ½ φλιτζάνι πουρέ μπανάνας, ¼ φλιτζάνι λιναρόσπορο, ½ φλιτζάνι καρύδια, ½ φλιτζάνι νερό και ½ κουταλάκι του γλυκού αλάτι σε ένα μπολ. Μόλις το μίγμα ομοιογενοποιηθεί, προσθέστε 3 φλιτζάνια βρώμης. Μεταφέρετε το μείγμα σε ένα μεγάλο ταψί, πιέζοντας προς τα κάτω με τα δάχτυλά σας. Ψήνουμε σε φούρνο στους 180 βαθμούς για 25 έως 30 λεπτά, στη συνέχεια, αφήστε να κρυώσει για άλλα δέκα λεπτά τουμπάροντας το ταψί πάνω σε ένα φύλλο χαρτιού κουζίνας. Το κόβετε σε κομμάτια και το βάζετε ξανά στο φούρνο για άλλα 15 λεπτά. Αν θέλετε γυρνάτε τα κομμάτια για να γίνουν ομοιόμορφα.

Διαβάστε επίσης: Χαλάνε οι μπανάνες στο ψυγείο; 

x

Send this to a friend