Γονίδιο παχυσαρκίας: Το αθλημα που δίνει τη λύση

Προδιάθεση παχυσαρκίας: Τρέξιμο, κολύμβηση ή ποδήλατο για έλεγχο βάρους;

Δεν είναι όλες οι μορφές σωματικής άσκησης κατάλληλες για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας. Για τους ανθρώπους που έχουν προδιάθεση παχυσαρκίας, λόγω συγκεκριμένων γονιδίων, η επιλογή της κολύμβησης δεν είναι η καλύτερη δυνατή σε αντιδιαστολή με το τρέξιμο, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «PLOS Genetics», η οποία διερεύνησε τις καταλληλότερες μορφές σωματικής άσκησης για τους ανθρώπους με γενετική προδιάθεση παχυσαρκίας, φάνηκε ότι το κολύμπι ‘ανοίγει την όρεξη’ με αποτέλεσμα να εμποδίζει την απώλεια βάρους.

“Η κολύμβηση ενεργοποιεί την όρεξη”

Η δρ. Βαν – Γιου Λιν, αναπληρώτρια καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ταϊβάν, δήλωσε: «Η σωματική άσκηση σε κρύο νερό, όπως το κολύμπι, ενεργοποιεί την όρεξη και την πρόσληψη τροφής».

Εκτός της κολύμβησης μη αποτελεσματική φάνηκε επίσης η ποδηλασία, οι διατάσεις και ορισμένα παιχνίδια όπως το Dance Dance Revolution.

Βέβαια, αυτά τα είδη άσκησης δεν είναι αναποτελεσματικά όταν πρόκειται για τον έλεγχο του βάρους, απλά δεν φαίνεται να αντισταθμίζουν τη γενετική προδιάθεση.

Από την άλλη, το τρέξιμο (τζόκινγκ) αποδείχθηκε η καλύτερη μορφή σωματικής άσκησης για τους ανθρώπους με ‘γονίδια παχυσαρκίας’. Δεν συνιστά όμως τη μόνη λύση καθώς αντίστοιχα αποτελέσματα φάνηκε να έχουν η ορειβασία, το περπάτημα, το γρήγορο περπάτημα, ορισμένα είδη χορού και η συμμετοχή σε συνεδρίες γιόγκα για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Κληρονομικότητα

Πάντως, οι άνθρωποι που ανέφεραν ότι ασκούνταν τακτικά είχαν χαμηλότερο ΔΜΣ (Δείκτη Μάζας Σώματος) και μικρότερη περιφέρεια μέσης από αυτούς που δεν ασκούνταν, ένα εύρημα το οποίο επιβεβαιώθηκε και για εκείνους που είχαν γενετική προδιάθεση για παχυσαρκία.

Φαίνεται, επομένως, ότι η κληρονομικότητα παίζει κάποιο ρόλο, όμως τα γονίδια δεν είναι πεπρωμένο και η επίδραση των γονιδίων παχυσαρκίας μπορεί να περιοριστεί με την τακτική σωματική άσκηση.

Πολύ συχνά οι γιατροί συνιστούν σωματική άσκηση. Μέχρι τώρα, όμως, δεν ήταν ξεκάθαρο ποιες μορφές της είναι οι κατάλληλες για τους ανθρώπους που έχουν προδιαθεσιακά για την παχυσαρκία γονίδια.

Το 40-70% της διακύμανσης του ΔΜΣ στον πληθυσμό οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες και πάνω από 400 γονίδια εξηγούν το γιατί ορισμένοι άνθρωποι γίνονται υπέρβαροι ή παχύσαρκοι. Ιδιαίτερα το γονίδιο MC4R έχει καίρια επίδραση στην παχυσαρκία καθώς δημιουργεί αίσθημα ακραίας πείνας. Αυτό βρίσκεται περίπου σε έναν στους 2.000 ανθρώπους.

Ο δρ. Σάιμον Κόρκ, λέκτορας Ιατρικής Εκπαίδευσης στο Βασιλικό Κολλέγιο του Λονδίνου, εξηγεί ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση άσκησης ως βασικής στρατηγικής απώλειας βάρους καθώς δεν είναι λίγες οι έρευνες που προτείνουν ότι πρέπει να γίνουν και άλλες αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως η αλλαγή διατροφής. Ο ίδιος τονίζει επίσης την ανάγκη να γίνουν περαιτέρω έρευνες σε άλλους πληθυσμούς πέραν των Κινέζων Χαν που μπορεί να έχουν και διαφορετικά γονίδια.

Στην έρευνα αναλύθηκαν στοιχεία υγείας 1.824 ενήλικων Κινέζων ηλικίας από 30 έως 70 ετών από τη βάση δεδομένων υγείας «Taiwan Biobank».

Διαβάστε ακόμα: Πώς το αργό, μέτριο ή γρήγορο τρέξιμο επηρεάζει τη μακροζωία;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Ολοκληρώνονται οι εγγραφές για τους Παγκόσμιους Αγώνες Εργασιακού Αθλητισμού της Αθήνας

Σε λιγότερες από 20 ημέρες η Αθήνα θα υποδεχτεί τους «3ους Παγκόσμιους Αγώνες Εργασιακού Αθλητισμού». Η διοργάνωση θα αρχίσει στις 6 και θα ολοκληρωθεί στις 10 Οκτωβρίου. Μέχρι σήμερα έχουν δηλώσει συμμετοχή περισσότεροι από 3.500 αθλητές και αθλούμενοι από 35 χώρες του εξωτερικού, ενώ οι εγγραφές θα ολοκληρωθούν στις 22 Σεπτεμβρίου.

Οι Παγκόσμιοι Αγώνες Εργασιακού Αθλητισμού θα διεξαχθούν για πρώτη φορά στη χώρα μας και έχουν ως στόχο την κινητοποίηση στη “δια βίου άσκηση”, τη βελτίωση της υγείας και την κοινωνικοποίηση μέσα από αθλητικές και ψυχαγωγικές δράσεις στο πλαίσιο του εργασιακού περιβάλλοντος. Στη χώρας μας αναμένεται να αφιχθούν εκατοντάδες αθλητές απ΄ όλο τον κόσμο, γεγονός που θα συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση του τουρισμού.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διοργάνωση πολλαπλών αθλημάτων που έχει ανατεθεί στην Αθήνα μετά τους Ολυμπιακούς – Παραολυμπιακούς Αγώνες (2004) και τους Παγκόσμιους Αγώνες Special Olympics (2011). Αποτελεί την κορωνίδα των δράσεων εργασιακού αθλητισμού διεθνώς, ενώ η ανάθεσή της από την WFCS (World Federation for Company Sport) στον Ελληνικό Οργανισμό Εργασιακής Άθλησης και Υγείας αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την ανάδειξη των σύγχρονων αθλητικών και τουριστικών υποδομών της χώρας μας. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αναμετρηθούν στο αγαπημένο τους ατομικό ή ομαδικό άθλημα επιλέγοντας ανάμεσα  σε 28 αθλήματα και αγωνίσματα συνδυάζοντας τα ευεργετικά οφέλη της ευγενούς άμιλλας με την ψυχαγωγία και την συναναστροφή με αθλητές και εργαζόμενους από όλο τον κόσμο. Μεταξύ των αθλημάτων των «3ων Παγκοσμίων Αγώνων Εργασιακού Αθλητισμού» συγκαταλέγονται τα δημοφιλή αθλήματα του μπάσκετ, βόλεϊ, ποδοσφαίρου, αλλά και πολλά ατομικά όπως το μπάντμιντον, το γκολφ, η κολύμβηση κ.α. Στο πλαίσιο των Αγώνων θα διεξαχθεί και το δρομικό event “Athens Company Run” με τη διεξαγωγή δύο αγώνων δρόμου 5χλμ. και 10χλμ.

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αγωνιστούν στα καλύτερα ελληνικά στάδια που έχουν φιλοξενήσει κορυφαίες διεθνείς διοργανώσεις, όπως το Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών, το στάδιο «Ειρήνης και Φιλίας» κ.α. Η Τελετή Έναρξης θα πραγματοποιηθεί στις 6 Οκτωβρίου στο εμβληματικό Παναθηναϊκό Στάδιο, θα περιλαμβάνει ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα και θα είναι ανοιχτή για το κοινό με την τήρηση όλων των προβλεπόμενων υγειονομικών πρωτοκόλλων. Η Τελετή Λήξης θα λάβει χώρα στο Εθνικό Γυμναστήριο Αθηνών «Ι. Φωκιανός». Όλες τις ημέρες των Αγώνων θα υπάρχουν εκδηλώσεις και εκπλήξεις για τους αγωνιζόμενους.

Η διοργάνωση τελεί υπό την αρωγή και υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής ως Συνδιοργανώτριας αρχής, ενώ  παράλληλα έχει ενταχθεί ως δράση στο εθνικό πρόγραμμα εορτασμού της Επιτροπής “Ελλάδα 2021” και τυγχάνει της  σημαντικής αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, του Υπουργείου Τουρισμού και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, του Δήμου Αθηναίων, του Δήμου Βάρης Βούλας Βάρκιζας, του Δήμου Γλυφάδας, του Δήμου Γαλατσίου, της Ένωσης Συμμετασχόντων σε Ολυμπιακούς Αγώνες και πολλών ακόμη φορέων και εθνικών ομοσπονδιών. Χορηγοί: AEGEAN, Henry Dunant Hospital Center, The Mall Athens, AVANCE, Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών (ΟΑΚΑ), Στάδιο «Ειρήνης και Φιλίας», Στάδιο 2020. Χορηγοί Επικοινωνίας: ΕΡΤ, ΕΡΑσπορ, Πρώτο Πρόγραμμα, Η Καθημερινή,

gazzetta.gr, Liquid Media, ΠΣΑΤ, Hellenic Daily News.

Περισσότερες λεπτομέρειες: https://www.athens2020.org/

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Τι είναι το υποδόριο και το σπλαχνικό λίπος και πως επηρεάζουν την υγεία μας

Γράφει η Δανάη Ευλογημένου (Διαιτολόγος – Διατροφολόγος)

Σπλαχνικό λίπος και υποδόριο λίπος. Σίγουρα έχεις ακούσει για το πώς επηρεάζει το σχήμα του σώματός σου και την υγεία σου, δηλαδή το πώς σχετίζεται η κατανομή του λίπους στο σώμα σου με την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης διαφόρων νοσημάτων.

Πολλές είναι οι μελέτες που δείχνουν το πόσο πιο επιβλαβές είναι για την ανθρώπινη υγεία το λίπος να συσσωρεύεται στην κοιλιακή χώρα, βλέπε σωματότυπο μήλου, σε σύγκριση με το να συσσωρεύεται σε άλλα σημεία του σώματος, βλέπε σωματότυπο αχλάδι. Ερωτήσεις όπως «Είναι σημαντικό το λίπος για τη διατήρηση της υγείας;», «Γιατί η κεντρικού τύπου παχυσαρκία επιβαρύνει την υγεία;» και «Πώς μπορώ να χάσω το υπερβάλλον σωματικό λίπος;», θα απαντηθούν παρακάτω.

Τι σημαίνει υποδόριο και τι σπλαχνικό λίπος

  • Υποδόριο λίπος αποτελεί το λίπος το οποίο βρίσκεται ακριβώς κάτω από το δέρμα και αποτελεί το 90% του συνολικού σωματικού λίπους των περισσότερων ανθρώπων.
  • Το σπλαχνικό ή ενδοκοιλιακό λίπος, περίπου το 10% του συνολικού λίπους στο σώμα, βρίσκεται μεταξύ των οργάνων στην περιοχή της κοιλιάς.

σπλαχνικο λιπος πως φευγει

Αν και το σπλαχνικό λίπος αποτελεί ένα μικρό ποσοστό του συνολικού σωματικού λίπους, είναι ένας βασικός παράγοντας για την εμφάνιση διαφόρων νοσημάτων.

Είναι σημαντικό το λίπος για τη διατήρηση της υγείας;

Ο λιπώδης ιστός είναι ένας χαλαρός συνδετικός ιστός που αποτελείται κυρίως από λιποκύτταρα και παίζει σημαντικό ρόλο στην αποθήκευση της ενέργειας, με τη μορφή τριγλυκεριδίων. Το λίπος προστατεύει σημαντικά όργανα του σώματος όπως είναι η καρδιά, ο εγκέφαλος, το συκώτι κ.ά., αλλά επίσης χρησιμεύει και ως μόνωση για τον οργανισμό καθώς μειώνει την απώλεια θερμότητας και έτσι κάνει πιο ανθεκτικό το άτομο στις μεταβολές της θερμοκρασίας.

Εκτός από ένα παθητικό ιστό, το λίπος έχει αναγνωριστεί ως ένα όργανο ικανό να εκκρίνει ορμόνες  όπως η λεπτίνη, τα οιστρογόνα κ.ά., δηλαδή αποτελεί ένα ενδορκινικό όργανο. Παρόλο που η ύπαρξη του λίπους είναι απαραίτητη για την φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, τα αυξημένα επίπεδά του ανεξαρτήτως σωματότυπου έχουν αρνητική επίδραση στην υγεία.

Γιατί η κεντρικού τύπου παχυσαρκία επιβαρύνει την υγεία;

Η κεντρικού τύπου παχυσαρκία αντιπροσωπεύει την αύξηση του σπλαγχνικού λίπους. Το σπλαχνικό λίπος, παράγει υψηλότερη αναλογία δυνητικά επιβλαβών ουσιών, συγκριτικά με το υποδόριο λίπος το οποίο παράγει υψηλότερη αναλογία ωφέλιμων ουσιών για την υγεία. Συγκεκριμένα, το σπλαχνικό λίπος παράγει τις κυτοκίνες, πρωτεΐνες οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή χαμηλού επιπέδου στον οργανισμό και να οδηγήσουν στην εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο σακχαρώδης διαβήτης.

Επίσης, παράγει ένα πρόδρομο μόριο της αγγειοτενσίνης, πρωτεΐνη η οποία προκαλεί συστολή των αιμοφόρων αγγείων και έτσι αυξάνει την αρτηριακή πίεση. Το αυξημένο σπλαχνικό λίπος φαίνεται να συνδέεται επίσης, με την εμφάνιση άνοιας, άσθματος, καρκίνου του μαστού και παχέος εντέρου.

Παρότι τόσο ο αυξημένος υποδόριος, όσο και ο σπλαχνικός λιπώδης ιστός σχετίζονται με την ανάπτυξη χρόνιων νοσημάτων, το σπλαχνικό λίπος φαίνεται να είναι πιο ισχυρά συνδεδεμένος με την εμφάνισή τους.

Πώς μπορώ να χάσω το υπερβάλλον σωματικό λίπος;

Ενώ το υποδόριο σωματικό λίπος μπορεί να μειωθεί πιο εύκολα μέσω της υιοθέτησης ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής, το σπλαχνικό λίπος, μπορεί να μειωθεί μόνο με αλλαγές όπως περιγράφονται παρακάτω:

Υιοθέτηση του Μεσογειακού προτύπου διατροφής: Η διατροφή που χαρακτηρίζεται από Μέτρο, Ισορροπία και Ποικιλία είναι αυτή που θα σε βοηθήσει να χάσεις το περιττό λίπος. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά είναι οι βασικοί πυλώνες της Μεσογειακής Διατροφής, διατροφικό πρότυπο το οποίο έχει τεκμηριωθεί από πληθώρα μελετών ότι συμβάλλει τόσο στην απώλεια και διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, αλλά επίσης προλαμβάνει την εμφάνιση διαφόρων νοσημάτων.

Κατανάλωσε καθημερινά λοιπόν, δημητριακά προϊόντα ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά, χρησιμοποίησε καθημερινά ελαιόλαδο ως τη βασική πηγή λίπους, προτίμησε την κατανάλωση τροφίμων φυτικής προέλευσης όπως τα όσπρια και τα λαδερά και περιόρισε την κατανάλωση κρέατος, ενυδατώσου επαρκώς και εξασφάλισε έτσι την υγεία σου μειώνοντας το σπλαχνικό λίπος.

Ένταξη της σωματικής δραστηριότητας: Τόσο η αερόβια π.χ. περπάτημα, ποδήλατο, χορός, όσο και η αναερόβια άσκηση π.χ. βάρη, ασκήσεις με το βάρος του σώματος, συμβάλλουν στην απώλεια του σπλαχνικού λίπους. Ασκήσου τουλάχιστον 30 λεπτά τις περισσότερες ημέρες την εβδομάδα, με στόχο τα 150 λεπτά άσκησης στο σύνολο.

Διακοπή καπνίσματος: Μελέτες δείχνουν ότι το κάπνισμα σχετίζεται με την αύξηση του σπλαχνικού λίπους και όχι τόσο με την αύξηση του λίπους στην περιοχή των γοφών και των μηρών.

Κοιμήσου επαρκώς. Φαίνεται ότι ο ανεπαρκής ύπνος σχετίζεται με σημαντικά πιο αυξημένη συσσώρευση του σπλαχνικού λίπους.

Πηγή: www.fmh.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend