Δεν «σου βγαίνει» να τρέξεις σε μαραθώνιο; Δεν χρειάζεται…

Δεν «σου βγαίνει» να τρέξεις σε μαραθώνιο; Δεν χρειάζεται…

Κάθε δρομέας που έχει λάβει μέρος έστω και μια φορά σε κάποιο μαραθώνιο μπορεί να το επιβεβαιώσει: η συμμετοχή σε αυτούς είναι μια από τις πιο εθιστικές και αναζωογονητικές εμπειρίες που μπορεί να ζήσει κάποιος που ασχολείται με το τρέξιμο.

Υπάρχει ωστόσο μια μεγάλη παρεξήγηση που έχει δημιουργηθεί γύρω από τους μαραθώνιους και τις συνεχείς αναφορές σε αυτούς. Και αυτή δεν είναι άλλη από την αίσθηση πως το τρέξιμο και οι μαραθώνιοι είναι δυο πράγματα που ταυτίζονται.

Κάτι τέτοιο είναι προφανές πως δεν ισχύει: ένας δρομέας δεν χρειάζεται να συμμετέχει σε μαραθώνιους για να ορίζεται ως τέτοιος. Όσο και αν έχει αρχίσει σταδιακά να λογίζεται ως ταμπού, μπορείς να είσαι δρομέας ακόμα και αν στο «ρεπερτόριό» σου δεν βρίσκονται οι μαραθώνιοι.

Για να μην παρεξηγηθούμε, υπάρχουν πάρα πολλοί καλοί λόγοι να λάβεις μέρος σε έναν μαραθώνιο. Αλλά το να νοιώθεις ατύπως υποχρεωμένος να το κάνεις δεν είναι ένας από αυτούς.

Πρόσφατα, ο Σκοτ Ντάγκλας, αθλητικός δημοσιογράφος που ειδικεύεται στους μαραθώνιους και επιτυχημένος συγγραφέας του βιβλίου «Advanced Marathoning», έγραψε ένα κείμενο στο οποίο εξηγεί γιατί «είναι οκ να μην τρέχεις σε μαραθώνιους».

Το κείμενο του Ντάγκλας έχει ως εξής:

«Από τα μέσα Αυγούστου μέχρι και τον επόμενο Απρίλη ακούμε συνεχώς για μαραθώνιους. Συνεχώς.

Οι αληθινοί αλλά και οι διαδικτυακοί σας φίλοι θα ποστάρουν συνεχώς στα social media αναρτήσεις είτε για τη συμμετοχή τους σε κάποιο μαραθώνιο είτε για την προετοιμασία τους ενόψει μια συμμετοχής ενώ σε μικρότερες κούρσες θα ακούτε όλο και περισσότερους συμμετέχοντες να λένε «αυτό είναι απλά μια προθέρμανση για τον τάδε μαραθώνιο» και «βλέπω αυτόν τον αγώνα ως μια καλή προπόνηση».

Θα διαβάζετε όλο και περισσότερα κείμενα για τους καλύτερους αθλητές που έχουν λάβει μέρος σε μαραθώνιους, για το πως θα προετοιμαστείτε καλύτερα, για την γυναίκα που πήρε μέρος σε μαραθώνιο στα 143 της χρόνια και διάφορα τέτοια. Αν είστε δρομέας θα αρχίσετε να ντρέπεστε που δεν θα λάβετε μέρος σε τουλάχιστον έναν μαραθώνιο. Αλλά δεν πρέπει να νιώθετε έτσι.

Σαν συγγραφές του επιτυχημένου βιβλίου «Advanced Marathoning», ελπίζω να μην διαπράττω μια μεγάλη επαγγελματική αυτοκτονία λέγοντας το εξής: είναι οκ να μην τρέχετε σε μαραθώνιους. Ούτε αυτό το φθινόπωρο, ούτε την ερχόμενη άνοιξη, ούτε και ποτέ. Μπορείς να είσαι ένας πλήρης δρομέας χωρίς να τρέχεις σε μαραθώνιους.

Φυσικά, για πολλούς ανθρώπους η συμμετοχή σε μαραθώνιους είναι μια υπέροχη διαδικασία, ένα κανονικό κατόρθωμα που τους γεμίζει τη ζωή. Για τους δρομείς δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόλαυση από το να ξεπερνάς τα όριά σου στο τρέξιμο. Ακόμα και οι πιο έμπειροι δρομείς καταναλώνουν τεράστια ψυχολογικά και φυσικά αποθέματα για μια συμμετοχή σε έναν μαραθώνιο.

Όμως η λέξη «υπέροχος» δεν είναι συνώνυμη της φράσης «δεν υπάρχει τίποτα άλλο στη ζωή».

Άλλωστε, δεν τρέχουμε για να εξυψωθούμε και να φέρουμε στα όρια τις αντοχές μας αλλά επειδή μας ευχαριστεί αυτή η διαδικασία. Αν σε ευχαριστεί να τρέξεις σε έναν μαραθώνιο -είτε φέτος είτε το 2030, δεν έχει σημασία πότε θα το πετύχεις- τότε μπράβο σου. Αν πάλι είναι κάτι που δεν σου κάνει αίσθηση, τότε μπράβο σου και πάλι.

Γενικότερα, μπράβο σου αν τρέχεις ακριβώς όσο θέλεις, όσο γρήγορα ή όσο αργά θέλεις, για όποιους λόγους θέλεις. Όλοι έχουμε πολλές υποχρεώσεις στη ζωή μας και δεν χρειάζεται να καταστρέφουμε το τρέξιμο κάνοντάς το μια ακόμα υποχρέωση».

Διαβάστε ακόμα: Όλα όσα πρέπει να ξέρει ένας δρομέας για την διατροφή του πριν τους αγώνες

Previous ArticleNext Article

Φαινόμενο EPOC: Τι είναι και πως επηρεάζει τους δρομείς;

Φαινόμενο EPOC: Τι είναι και πως επηρεάζει τους δρομείς;

Όταν ολοκληρώνετε μια έντονη άσκηση, γνωρίζετε πως έχετε κάψει ένα σημαντικό αριθμό θερμίδων. Αυτό που ωστόσο ίσως δεν συνειδητοποιείτε είναι ότι το σώμα σας συνεχίζει να καίει θερμίδες ακόμα μετά την άσκηση.

Αυτή η διαδικασία ονομάζεται υπερβολική κατανάλωση οξυγόνου μετά την άσκηση (EPOC), και είναι αυτό που γενικά αναφέρεται ως «επίδραση μετάκαυσης».

Δυο πιστοποιημένοι ειδικοί για την αντοχή και την εκγύμναση αναλύουν τα βασικά στοιχεία για το τι είναι πραγματικά το EPOC και τι σημαίνει για τους δρομείς.

Τι είναι λοιπόν το EPOC;

Το EPOC είναι απλά ο τρόπος που το σώμα σας απενεργοποιείται μετά την άσκηση. Τα σώματά μας χρησιμοποιούν οξυγόνο για να παράξουν ενέργεια ενώ ασκούμαστε και όσο περισσότερο οξυγόνο χρησιμοποιείται σε μια άσκηση τόσο και περισσότερες θερμίδες καίγονται.

«Μετά την άσκηση, το σώμα σας χρειάζεται να αποκαταστήσει την ισορροπία των ορμονών του, τα αποθέματα καυσίμων του και τους κατεστραμμένους μυϊκούς ιστούς και τα κύτταρα, ώστε να επιστρέψει στην κανονική του κατάσταση», όπως τονίζει η Τζανέτ Χάμιλτον, ιδιοκτήτρια της Running Strong, μιας εταιρείας που προσφέρει υπηρεσίες καθοδήγησης και αποκατάστασης στους δρομείς. «Το σώμα σας εξαντλεί την ενέργειά του για την επίτευξη ενός στόχου και αυτό έχει ως αποτέλεσμα, το σώμα σας να συνεχίζει να καίει θερμίδες ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της προπόνησης».

Για να καταστεί ευκολότερη η κατανόηση του EPOC, ο ειδικός Πιτ Μακ Καλ συγκρίνει το ανθρώπινο σώμα με ένα αυτοκίνητο: «Αν διανύσετε μια μεγάλη απόσταση με το αυτοκίνητό σας και στη συνέχεια το σβήσετε, δεν θα κρυώσει αυτόματα. Θα εξακολουθήσει εξακολουθεί να είναι ζεστό για αρκετή ώρα. Κάπως έτσι λειτουργεί και το ανθρώπινο σώμα».

Πώς επηρεάζει τους δρομείς το EPOC;

«Όσο πιο έντονη είναι η προπόνησή σας, τόσο περισσότερο και το EPOC που θα έχετε. Αν κάνετε έντονες ασκήσεις ταχύτητας ή αντοχής, θεωρητικά η ενέργεια των μυών σας θα πρέπει να έχει εξαντληθεί μέχρι το τέλος του προγράμματός σας», λέει ο Μακ Καλ.

Φαινόμενο EPOC: Τι είναι και πως επηρεάζει τους δρομείς;

Η ποσότητα των θερμίδων που ο μέσος άνθρωπος καίει μέσω του EPOC είναι πολύ παραπάνω από όσο νομίζετε. «Αν κάνετε μια μέτρια έως σκληρή προπόνηση, το EPOC σας μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 10 ώρες και μπορεί αν χάσετε μέχρι και 20 θερμίδες ανά ώρα, δηλαδή περίπου 150 μέχρι 200 θερμίδες συνολικά», τονίζει ο Μακ Καλ ενώ σύμφωνα με μια έρευνα, οι ποδηλάτερς και οι δρομείς που κάνουν υψηλής έντασης προπόνηση καίνε από 45 μέχρι 65 θερμίδες μέσα στις δύο πρώτες ώρες μετά την προπόνηση.

Από την άλλη, η επίδραση του EPOC έπειτα από μια μεγάλη μεν αλλά πιο αργή πορεία δε, δεν είναι τόσο μεγάλη, καθώς δεν έχετε σπαταλήσει όλη την ενέργεια των μυών σας κατά τη διαδρομή.

Συμπερασματικά…

Αν είστε δρομείς, πρέπει να γνωρίζετε όσο περισσότερο υψηλής έντασης είναι οι προπονήσεις που κάνετε σε τακτική βάση, τόσο πιο αποτελεσματικό είναι το EPOC που συντελείται στο σώμα σας. Σε βάθος χρόνου μπορεί να σας βοηθήσει να ενισχύσετε την αντοχή, τη δύναμη και την ταχύτητά σας.

Διαβάστε ακόμα: Τι είναι το φαινόμενο runger που αντιμετωπίζουν συχνά οι δρομείς;

Πηγή: www.runnersworld.com

3ος Δρόμος Ορεινού Τρεξίματος – Όρος Βέρμιο – Παναγιά Σουμελά

3ος Δρόμος Ορεινού Τρεξίματος - Όρος Βέρμιο - Παναγιά Σουμελά
Η φετινή διοργάνωση αλλάζει!!! Οι επιτυχημένες πρώτες δύο διοργανώσεις έδωσαν το κίνητρο ώστε η τρίτη κατά σειρά να είναι πιο ενδιαφέρουσα και περιπετειώδης. Στη γνωστή διαδρομή του αγώνα προστέθηκαν άλλα 4 χλμ, έγιναν και οι απαραίτητες διορθώσεις και ο πλέον ο 3ος Δρόμος Ορεινού Τρεξίματος για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού συνολικής απόστασης 17 χλμ. παίρνει σάρκα και οστά.
Σε συνεργασία με το Δήμο Βέροιας, το ΚΑΠΑ του Δήμου Βέροιας, τη τεχνική υποστήριξη του Συλλόγου Δρομέων Βέροιας και την αμέριστη συνδρομή της Ιεράς Μητρόπολης Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας και του Σωματείου Παναγία Σουμελά, την Κυριακή 17 Μαίου 2020 και ώρα 11.00 π.μ. θα διεξαχθεί ο 3ος Δρόμος Ορεινού Τρεξίματος Μνήμης και Θυσίας για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, συνολικής απόστασης 17χλμ.
Επίσης θα διεξαχθούν οι παράλληλοι δρόμοι παιδιών Δημοτικού και Γυμνασίου – Λυκείων, καθώς και ο Περιπατητικός δρόμος των 5χλμ.
Τόπος διεξαγωγής: Όρος Βέρμιο σε δασική έκταση γύρω από την Ιερά Μονή Παναγία Σουμελά.
Η σχετική προκήρυξη θα ακολουθήσει προσεχώς
x

Send this to a friend