Ζαγόρι T.e.R.A 80Km: Ο τόπος πίσω από το βουνό

Ζαγόρι T.e.R.A 80Km: Ο τόπος πίσω από το βουνό

Γράφει ο Γρηγόρης Αποστολίδης*


Οι διοργανωτές του αγώνα λένε πως ‘’μια ζωή δεν φτάνει για να γνωρίσεις το Ζαγόρι. Σαρανταέξι χωριά, πετρόκτιστα γεφύρια, η χαράδρα του Βίκου, οι άγριες κορυφές, οι σάρες και οι απότομοι γκρεμοί, τα αλπικά λιβάδια και η δρακόλιμνη Γκαμήλας, τα ποτάμια και τα πανέμορφα δάση από Ρόμπολα, Πεύκα, Έλατα και Βελανιδιές, συνθέτουν μια εικόνα σπάνιας ομορφιάς. Σε αυτό το υπέροχο μέρος εκτείνεται το ανάπτυγμα του αγώνα, απόστασης 80Km και συνολικής θετικής υψομετρικής 5100m.

Η διαδρομή είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να περνάς από τα σημαντικότερα και ομορφότερα σημεία του Ζαγορίου! Ο αγώνας ξεκινάει στις 04:30 το πρωί και ακολουθεί μια ανάβαση συνολικής θετικής υψομετρικής 1315μέτρα μέχρι την κορυφή Τσούκα Ρόσα (Άβαλος). Εκεί φτάνεις το ξημέρωμα και η θέα μοναδική, αλλά αυτό που κυρίως σε μαγεύει είναι οι κόκκινες αποχρώσεις των πετρωμάτων της κορυφής, εξού και το όνομα Τσούκα Ρόσα που στα αρβανίτικα σημαίνει η κόκκινη κορυφή.

Ζαγόρι T.e.R.A 80Km: Ο τόπος πίσω από το βουνό

Το τοπίο είναι άγριο πανέμορφο, με σάρες και απότομους γκρεμούς και πλέον αρχίζεις να κατηφορίζεις για να περάσεις κάτω από την επιβλητική κορυφή Γκαμήλα μέσα από δάση, δίπλα από τεράστιους όγκους βράχων όπου πάνω τους, σε κόντρα με όλους τους νόμους της φύσης, φύονται πανύψηλα πεύκα. Μετά τη μονή Στομίου δίπλα στον Αωό ποταμό αρχίζει η έντονη ανηφόρα της Νταβάλιστας. Η θέα μοναδικά εντυπωσιακή, αφού μπορείς να διακρίνεις τον κάμπο της Κόνιτσας και του Αωού που ήταν μέσα στα σύννεφα. Η αποθέωση του sky running!

Αφού διασχίσεις κάθετα κάποιες σάρες και τη μοναδική ρεματιά των αγριοκάτσικων φτάνεις στο οροπέδιο των λιμνών. Αλλαγή σκηνικού, λιβάδια, αλπικό τοπίο και λίμνες. Εκεί στα 2050 στέκει πανέμορφη αλλά και μυστηριώδης η δρακόλιμνη Γκαμήλας. Απέναντι μας ο επόμενος στόχος, η Αστράκα 2432μέτρα και το καταφύγιο.

Κατά την κατάβαση από το καταφύγιο της Αστράκας συναντάς με αντίθετη φορά τους αθλητές του μαραθωνίου, οι οποίοι είναι συγκινητικοί, μας δίνουν ασταμάτητα το απαραίτητο κουράγιο να συνεχίσουμε αφού ξέρουνν ότι δεν έχουμε διανύσει ούτε την μισή απόσταση ακόμα. Επόμενο σημείο αναφοράς το μικρό και το μεγάλο Πάπιγκο (44χλμ), τα πιο γνωστά Ζαγοροχώρια. Στο μέγαλο Πάπιγκο υπάρχει μεγάλος σταθμός τροφοδοσίας (ο σχεδιασμός των σταθμών τροφοδοσίας είναι πολύ σωστός), παίρνεις μια μεγάλη ανάσα-σπρώξιμο από την παρουσία αρκετού κόσμου λίγο πριν την είσοδο σου στο φαράγγι του Βίκου. Εδώ έχουμε την 2η αλλαγή σκηνικού. Ποτάμι, πυκνή βλάστηση με πλατάνια, οξιές και δρυς.

Η σήμανση του αγώνα σε όλη τη διαδρομή είναι εξαιρετική και δεν σου δημιουργεί καμία ανασφάλεια. Επόμενος σταθμός Μονοδένδρι. Έχεις τρέξει 60χλμ είναι μεσημέρι, η βλάστηση δεν είναι πυκνή και πλέον ο Ήλιος και η κούραση έχουν αρχίσει να παίζουν παιχνίδια με το μυαλό και το σώμα σου. Εδώ είναι που αρχίζεις να χάνεις την πίστη σου και να έχεις αμφιβολίες.

Όμως οι διοργανωτές , δρομείς και οι ίδιοι, σου επιφυλάσσουν μια όμορφη έκπληξη! Αλλαγή σκηνικού και πάλι. Κάθε 4χλμ περίπου περνάς και από ένα χωριό. Αυτό και αν είναι ‘’τζελάκι ενεργειακό’’. Βίτσα, Δίλοφο, Κήποι, Καπέσοβο. Πανέμορφα ζαγοροχώρια με κόσμο να σε χειροκροτεί και υπέροχους εθελοντές να σε βοηθούν! Έτσι χωρίς να το καταλάβεις φτάνεις στην κορυφή της σκάλας Τσεπελόβου από κάτω βλέπεις το χωριό, ακούς τη μουσική και ξέρεις πως άλλο ένα υπέροχο ταξίδι στη φύση με μπόλικο διαλογισμό και όμορφες παραστάσεις έχει ζωγραφίσει την ψυχή σου και γεμίσει το μυαλό σου.

Ο αγώνας T.e.R.A. 80Km είναι πραγματικό αυτό που ακούγεται στην δρομική πιάτσα. Ένας αγώνας εμπειρία ζωής και ίσως το καλύτερο 80άρι στην Ελλάδα. ‘Έχοντας τρέξει σε πολλούς μαραθωνίους βουνού και semi ultra σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχω να πω με το χέρι στην καρδιά πως είναι ένας αγώνας πρότυπο που πρέπει να τον δοκιμάσετε, αφού βέβαια κάνετε την κατάλληλη προετοιμασία.

Η λέξη Ζαγόρι προέρχεται από την Σλάβικη πρόθεση Za που σημαίνει «πίσω» και το ουσιαστικό gora που σημαίνει «βουνό», το οποίο με την σειρά του είναι παραφθορά του ελληνικού όρος

* Ο Γρηγόρης Αποστολιοδης γεννήθηκε και ζεί στην Αθήνα. Είναι ιδιοκτήτης της εταιρίας ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ που δραστηριοποιήται στη χονδρική και λιανική πώληση εξοπλισμού καταδύσης και τριάθλου! Στον ελευθερό του χρόνο τρέχει στο βουνό. Το 2012 έτρεξε τον πρώτο αγώνα ορεινού τρεξίματος και από τότε συμμετείχε σε πολλούς μαραθωνίους βουνού και semi ultra σε Ελλάδα και εξωτερικό. Έχει σαν στόχο να δει τις φυσικές ομορφιές του πλανήτη μας μέσα από το τρέξιμο και τις καταδύσεις.

Previous ArticleNext Article

Βάλτε στόχους, δώστε την ψυχή σας, τρέξτε με πάθος στο 2020

Μια ακόμα χρονιά μας αφήνει. Μια χρονιά που μας κάνει μεγαλύτερους και σοφότερους. Περάσαμε πολλές όμορφες στιγμές.

Μπαίνοντας στον τέταρτο χρόνο λειτουργίας αυτής της ιστοσελίδας ανακαλύπτουμε για μια ακόμα φορά ότι είμαστε στην αρχή.

Έχουμε ακόμα πολλά να δώσουμε και πολλά περισσότερα να πάρουμε. Το έχουμε γράψει πολλές φορές. Το runnfun.gr είστε εσείς.

Η στήριξη και η αγάπη σας μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε. Η παρέα μας μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο.

Οι συναντήσεις μας ακόμα πιο πυκνές. Στους δρόμους γράφεται η ιστορία του δρομικού κύματος που τα τελευταία χρόνια έχει παρασύρει ακόμα περισσότερους.

Φέτος καταφέραμε και πετύχαμε όλους μας τους στόχους. Συμμετείχαμε σε μεγάλους αγώνες σε όλη την Ελλάδα. Από την Ξάνθη και τα Γιάννενα, στη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, τη Λαμία, την Επίδαυρο, τη Μάνη, την Καλαμάτα και το Ρέθυμνο.

Από τη Σκύρο και τις Σπέτσες, στην Ύδρα, τη Σύρο, τον Πόρο και τη Ρόδο και πόσοι αγώνες ακόμα.

Μαζί ταξιδέψαμε παντού. Με οδηγό την αγάπη μας για το τρέξιμο, το ποδήλατο και την κολύμβηση, το πάθος μας για τη δουλειά μας και τη δική σας προτροπή.

Το δεύτερο περιοδικό 42195 που πήρατε στα χέρια σας ξανά από το περίπτερό μας στην έκθεση του Μαραθωνίου της Αθήνας ταξίδεψε μέχρι και εκτός συνόρων.

Το πρώτο, το περυσινό, βραβεύτηκε από τους συναδέλφους μας σαν μια από τις καλύτερες δημοσιογραφικές δουλειές εκτός ποδοσφαίρου και μπάσκετ.

Και όλα αυτά τα χρωστάμε σε εσάς. Τους πιστούς μας φίλους, το αγαπημένο μας κοινό. Που για άλλη μια φορά μας έφερε στην κορυφή και που συνεχίζει να μας σπρώχνει να πάμε ακόμα πιο ψηλά.

Το ευχαριστώ είναι λίγο.

Ετοιμαζόμαστε για τη νέα χρονιά με νέους στόχους. Ακόμα μεγαλύτερους. Με εκπλήξεις. Η κούραση δεν μας καταβάλει. Ο δικός μας υπερμαραθώνιος, αυτός της ενημέρωσης, είναι ένας αγώνας χωρίς τερματισμό. Υγεία να ΄χουμε.

Για εμάς τους δρομείς, άλλωστε δεν υπάρχει κάτι πιο σημαντικό.

Την υγειά μας να έχουμε, να τρέχουμε, να γουστάρουμε, να χαμογελάμε. Και πάντα να βρισκόμαστε.

Οι παρέες γράφουν ιστορία. Το 2020 είναι γεμάτο προκλήσεις. Είμαστε έτοιμοι και είμαστε σίγουροι ότι είστε και εσείς.

Μην ξεχνάτε να βάζετε στόχους. Δεν έχει σημασία αν θα τους πετύχετε. Σημασία έχει το ταξίδι, οι άνθρωποι, τα συναισθήματα. Προχωρήστε μπροστά. Οι δυσκολίες δεν μπορούν να σας κάμψουν. Τρέξτε με πάθος στο 2020. Δώστε την ψυχή σας σε ότι κάνετε. Δεν θα το μετανιώσετε. Και στο τέλος της ημέρας, ότι και να έχει συμβεί ένα μεγάλο χαμόγελο θα είναι ζωγραφισμένο στο πρόσωπό σας. Και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να σας πάρει κανείς.

Χρόνια καλά σε όλους…

Τα υγιεινά λιπαρά είναι απαραίτητα για όσους τρέχουν

Γράφει ο Γιάννης Χρύσου

Τα τελευταία χρόνια το τρέξιμο έχει μπει στην καθημερινότητά μας. Η εικόνα ανθρώπων να τρέχουν σε γήπεδα, σε πάρκα ή ακόμα και στον δρόμο είναι, πλέον, γνώριμη σε όλους.

Η αλλαγή αυτή είναι αποτέλεσμα καλύτερης ενημέρωσης σχετικά με την προαγωγή της υγείας αλλά και μίας γενικότερης στροφής προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, που περιλαμβάνει και πιο σωστές διατροφικές συνήθειες.

Άλλωστε η διατροφή και η άσκηση είναι έννοιες αλληλένδετες, καθώς και οι δύο στοχεύουν στην επίτευξη φυσιολογικού βάρους, στην προαγωγή της υγείας και στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης.

Καθοριστικός παράγοντας που επηρεάζει την αθλητική απόδοση είναι, φυσικά, η διατροφική πρόσληψη λίπους. Το λίπος, ως γνωστόν, αποτελεί αναπόσπαστο «συστατικό» της καθημερινής διατροφής όσων γυμνάζονται, ενώ σύμφωνα με έρευνες των τελευταίων 5 ετών, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα φαίνεται να συμβάλουν θετικά στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης και όχι μόνο.

Ένα από τα τρόφιμα που περιέχει πολυακόρεστα λιπαρά οξέα – πραγματικά πολύτιμη τροφή για όσους θέλουν να ακολουθήσουν μια ισορροπημένη διατροφή, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της άσκησης – είναι το σουσάμι!

Πρόσφατη μελέτη, μάλιστα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers of Physiology και πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Σπουδών Επίδρασης της Φυσικής Άσκησης στην Απόδοση και στην Υγεία σε συνεργασία με το Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων στην Βραζιλία, προσφέρει ακόμη πιο ενθαρρυντικά συμπεράσματα για το σουσάμι.

Στο πλαίσιο της μελέτης, αξιολογήθηκε η επίδραση της συμπληρωματικής χορήγησης σουσαμιού σε ημι-επαγγελματίες παίκτες ποδοσφαίρου, βάσει βιοχημικών δεικτών που σχετίζονται με τη μυϊκή κόπωση, την εξάντληση και την αθλητική απόδοση μέσω της αερόβιας ικανότητας.

Στα αποτελέσματα φάνηκε ξεκάθαρα ότι τα πολυακόρεστα λιπαρά, τα μικροστοιχεία και τα αντιοξειδωτικά του σουσαμιού συνέβαλαν στην προστασία των μυών από το οξειδωτικό στρες και από τη συσσώρευση γαλακτικού οξέος αλλά και στη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας των αθλητών!

Το σουσάμι είναι μία από τις πηγές των υγιεινών λιπαρών στην διατροφή, όπως φυσικά και τα προϊόντα του, το ταχίνι και ο χαλβάς. Το ταχίνι περιέχει το σύνολο των θρεπτικών συστατικών του σουσαμιού, όπως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σίδηρο και μαγνήσιο, πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα καθώς και φυτοσυστατικά με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

Τα τελευταία χρόνια, το ταχίνι αποτελεί μέρος της καθημερινής διατροφής ολοένα και περισσότερων ανθρώπων, είτε λόγω της υψηλής θρεπτικής του αξίας, ή λόγω της ιδιαίτερης και πλούσιας γεύσης του!

Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την δράση και τον ρόλο των συστατικών του σουσαμιού και του ταχινιού παρακάτω:

  • Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμμετέχουν στην παραγωγή ενέργειας και στον μεταβολισμό των υδατανθράκων.
  • Ο σίδηρος συμβάλλει στην παραγωγή ερυθροκυττάρων και στη μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς που το χρειάζονται.
  • Το μαγνήσιο συμβάλλει στη φυσιολογική μυϊκή συστολή και λειτουργία.
  • Η πρωτεΐνη συμβάλλει στην αναδόμηση και συντήρηση του μυϊκού ιστού.
  • Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην καλή εγκεφαλική, νευρική και μυϊκή λειτουργία, αλλά και στη βελτιωμένη νευρομυϊκή συναρμογή.
  • Οι αντιοξειδωτικές ουσίες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες, το οποίο αυξάνεται κατά την άσκηση, ενώ συμβάλλουν και στην προστασία των κυττάρων.
  • Οι σύνθετοι υδατάνθρακες συμβάλλουν στην παροχή ενέργειας, είτε με τη μορφή της γλυκόζης στο αίμα, ή αναπληρώνοντας τις αποθήκες γλυκογόνου μετά την άσκηση.

Διαβάστε επίσης: Χαλβάς: Ποιος είναι ο ιδανικός για όσους αθλούνται; 

* Γράφει ο Γιάννης Χρύσου, Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος

x

Send this to a friend