Πως σχετίζεται ο πονοκέφαλος με τον ύπνο;

Γράφει ο Μιχάλης Βικελής*

Ο ύπνος αποτελεί ουσιαστικό μέρος της καθημερινής μας ζωής και μία από τις πιο βασικές ανθρώπινες ανάγκες μας. Mια νύχτα καλού ύπνου βελτιώνει τη μάθηση και ενισχύει τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, την προσοχή μας, τη λήψη αποφάσεων και τη δημιουργικότητα.

Για το σώμα, ο ύπνος σημαίνει ότι μπορεί να αναρρώσει από την προηγούμενη ημέρα, να διορθώσει και να φτιάξει τους μυς και τα κύτταρα των ιστών και να καθαρίσει όλες τις απορροφούμενες τοξίνες. Ένας καλός ύπνος το βράδυ μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στη συνολική ποιότητα ζωής μας.

Πόσο χρόνο όμως χρειάζεται να κοιμάμαι;

Ενώ όλοι χρειάζονται ελαφρώς μια διαφορετική ποσότητα ύπνου για να λειτουργήσουν σωστά, οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται περίπου 8 ώρες καλού ποιοτικού ύπνου την νύχτα.

Η έλλειψη ύπνου έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ικανότητα του εγκεφάλου μας να λειτουργήσει και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όπως πονοκέφαλο και κατάθλιψη.

Μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι κοιμούνται, κατά μέσο όρο, μόνο 6 ώρες τείνουν να έχουν συχνότερα σοβαρούς πονοκεφάλους από αυτούς που κοιμούνται περισσότερο.

Πονοκέφαλος μπορείς να προκληθεί ακόμα και από τις πολλές ώρες ύπνου. Παρόλο που ο λίγος ύπνος είναι γνωστό ότι προκαλεί πονοκεφάλους, ο πολύωρος ύπνος μπορεί επίσης να έχει κάποια επίδραση. Με το να κοιμηθούμε περισσότερες ώρες το Σαββατοκύριακο, μετά από μια στρεσογόνο εβδομάδα, μπορεί να προκληθεί μια ταχεία απελευθέρωση των νευροδιαβιβαστών, με αποτέλεσμα τα αιμοφόρα αγγεία μας είτε να συσταλούν είτε να διασταλούν και να εμφανιστεί πονοκέφαλος.

Επίσης, παθήσεις όπως η άπνοια ύπνου ή συνήθειες όπως το σφίξιμο ή το τρίξιμο των δοντιών κατά τη διάρκεια του ύπνου, συσχετίζονται με την δημιουργία ή με την επιδείνωση διαφόρων τύπων κεφαλαλγιών.

Ορισμένες συμβουλές για να απαλλαγείτε από τον πονοκέφαλο και να κοιμηθείτε καλύτερα είναι οι εξής:

Μειώστε τον χρόνο στην οθόνη των ηλεκτρονικών φορητών συσκευών: Ο χρόνος μπροστά από την οθόνη πριν τον ύπνο, με την αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών φορητών συσκευών, από τους αναγνώστες που διαβάζουν ηλεκτρονικά μέχρι τα smartphones, κάνει όλο και ποιο δύσκολο το να κοιμηθούμε. Υπάρχουν ανησυχίες ότι το μπλε φως που εκπέμπουν αυτές οι συσκευές μπορούν να καταστείλουν τα επίπεδα μελατονίνης στο σώμα, μια ορμόνη που μας βοηθά να κοιμηθούμε.

Κοιτάζοντας επίσης την οθόνη του κινητού για ώρες, μπορεί να προκαλέσει πίεση στα μάτια, πόνο στον αυχένα και να προκαλέσει πονοκέφαλο. Μια καλή ιδέα είναι να προσπαθήσουμε να απενεργοποιήσουμε οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή μια ώρα πριν από τον ύπνο για να βοηθήσουμε τον εγκέφαλό μας να χαλαρώσει.

Κάντε ένα ζεστό μπάνιο: Για να λειτουργήσει αυτή η τεχνική στο καλύτερο δυνατό, θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι το μπάνιο είναι ζεστό και όχι καυτό ώστε να βοηθήσουμε το σώμα να φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία για ανάπαυση. Αν το κάνουμε τακτικά, μπορεί αυτό να βοηθήσει το σώμα μας να αναγνωρίσει ότι έρχεται το τέλος της ημέρας και ότι ακολουθεί η ώρα για ύπνο.

Οργανώστε τις σκέψεις σας: Πιάστε ένα σημειωματάριο και γράψτε όλες τις ανησυχίες σας την ημέρα που πέρασε, οποιεσδήποτε άλλες σκέψεις και οτιδήποτε χρειάζεται να κάνετε την επόμενη. Έτσι μπορείτε να κοιμηθείτε με απόλυτα καθαρό μυαλό, γνωρίζοντας ότι όλα όσα σας απασχολούν είναι καταγεγραμμένα και έτοιμα να τα δουλέψετε το επόμενο πρωί.

Πιείτε ένα φλιτζάνι τσάι: Προφανώς πίνοντας ένα φλιτζάνι καφέ πριν τον ύπνο, θα σας κρατήσει ξύπνιο όλη νύχτα. Αντίθετα, ένα ζεστό φλιτζάνι τσαγιού χωρίς καφεΐνη μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να κοιμηθείτε.

Αν δοκιμάσετε τις παραπάνω συμβουλές, ίσως σύντομα αρχίσετε να βλέπετε μια διαφορά στην ποιότητα του ύπνου σας, που θα έχει σαν αποτέλεσμα πολύ πιο παραγωγικές μέρες.

Εάν εξακολουθείτε να υποφέρετε από πονοκεφάλους, η ιβουπροφαίνη 400 mg (Nurofen 400 mg) βοηθά σημαντικά στην αποτελεσματική αντιμετώπιση τους, ενώ σύμφωνα και με τις Κατευθυντήριες Οδηγίες της Ελληνικής Εταιρείας Κεφαλαλγίας αποτελεί την πρώτη επιλογή στην αντιμετώπιση του πονοκέφαλου τάσης. Έρευνες έχουν δείξει ότι για να έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, θα πρέπει να λάβετε το αναλγητικό με τα πρώτα συμπτώματα και στη χαμηλότερη αλλά συγχρόνως αποτελεσματικότερη δόση.

Πάντα να διαβάζετε τις οδηγίες χρήσης και εάν τα συμπτώματα επιμένουν ή επιδεινώνονται, θα πρέπει να απευθυνθείτε στο γιατρό σας ώστε να σας συμβουλέψει και να σας δώσει πιο εξειδικευμένες λύσεις για το πρόβλημά σας.

Διαβάστε επίσης: Πονοκέφαλοι μετά το τρέξιμο: Πως προκαλούνται και πως αντιμετωπίζονται

* Νευρολόγος, MSc in Headache Medicine, PhD www.headaches.gr

Previous ArticleNext Article

Πανελλήνιο ρεκόρ του Γκολομέεβ στη Βουδαπέστη

Πανελλήνιο ρεκόρ του Γκολομέεβ στη Βουδαπέστη

Ο Κρίστιαν Γκολομέεβ συνέχισε την εκπληκτική του πορεία στο Διεθνές κολυμβητικό τουρνουά “International Swimming League” της Βουδαπέστης, καθώς ο Έλληνας πρωταθλητής πέτυχε νέο Πανελλήνιο ρεκόρ στα 50μ ελεύθερο (πισίνα 25 μέτρων), την Παρασκευή (30/10), στην πρώτη ημέρα της 5ης αγωνιστικής.

Η “Τορπίλη” Γκολομέεβ, με την LA Current, ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, με επίδοση 20.97, χρόνος που αποτελεί νέο Πανελλήνιο ρεκόρ, σπάζοντας τον δικό του χρόνο από το 2017 στην Κοπεγχάγη, με 21.02.

Εξαιρετικός ήταν και ο Ανδρέας Βαζαίος του London Roar, ο οποίος πήρε την πρώτη θέση στα 200μ μικτής ατομικής, με χρόνο 1:52.65, πλησιάζοντας αρκετά το ατομικό του ρεκόρ. Ο Απόστολος Χρήστου, με την LA Current, στα 200μ ύπτιο τερμάτισε στην 7η θέση, με επίδοση 1:52.64.

Στα 4Χ100μ ελεύθερο ανδρών, αγωνίστηκαν και οι τρεις Έλληνες κολυμβητές. Ο Κρίστιαν Γκολομέεβ, με την πρώτη ομάδα του LA Current, πήρε την πρώτη θέση με συνολικό χρόνο 3:06.24 και προσωπικό 46.59, ο Απόστολος Χρήστου με τη δεύτερη ομάδα τερμάτισε 3ος με 3:08.46 και προσωπικό 46.90, ενώ ο Ανδρέας Βαζαίος με την London Roar πήρε την 7η θέση με 3:12.29 και προσωπικό 47.58.

Τροφές που στο ψυγείο γίνονται… αθάνατες!

Υπάρχουν τροφές που είναι αυτονόητο πως διατηρούνται στο ψυγείο. Υπάρχουν και τροφές που τις αποθηκεύουμε σε ντουλάπια και ράφια. Και υπάρχουν και αυτές που πρέπει να φυλάσσονται στο ψυγείο αλλά πολλές φορές… δεν το ξέρουμε!

Ακολουθεί μια λίστα από τροφές που αν τις βάλουμε στο ψυγείο τότε η διάρκεια ζωής τους αυξάνεται.

Αποξηραμένα φρούτα

Είναι γνωστό πως τα αποξηραμένα φρούτα δεν χαλάνε τόσο γρήγορα όπως τα μη-αποξηραμένα ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να μένουν εκτός ψυγείου. Για την ακρίβεια, αν διατηρούνται στην κατάψυξη μπορεί να συντηρηθούν μέχρι και έξι μήνες παραπάνω σε σχέση με το φυλάσσονται οπουδήποτε άλλου.

Αποξηραμένα φρούτα: Γιατί αποτελούν κορυφαία διατροφική επιλογή;

Μήλα

Το αγαπημένο φρούτο του Νεύτωνα, τα μήλα έχουν την φήμη πως αν τρως ένα από αυτά την ημέρα τότε… κάνει τον γιατρό πέρα. Αν τα βάζετε στο ψυγείο πάντως αντί για ένα μπολ στο τραπέζι της κουζίνας (όπως συνηθίζεται) τότε θα διευρύνεται ακόμα και κατά δύο εβδομάδες το χρονικό περιθώριο εντός του οποίου μπορείτε να τα φάτε.

Τζίντζερ

Πριν ξεφλουδιστεί το φρέσκο τζίντζερ μπορεί να τυλιχτεί μέσα σε χαρτί και να αποθηκευτεί στο ψυγείο. Αν το κάνετε αυτό θα μπορεί να διατηρηθεί διαθέσιμο προς κατανάλωση μέχρι και για ένα μήνα.

Χαλάνε οι μπανάνες στο ψυγείο; 

Τορτίγιες

Ένα από τα σημαντικότερα αποφθέγματα της φιλοσοφίας της μεξικάνικης κουζίνας είναι πως «ό,τι είναι φρέσκο είναι και καλύτερο». Οι τορτίγιες φυσικά δεν αποτελούν εξαίρεση: μόλις ανοίξετε μια συσκευασία βάλτε την άμεσα στο ψυγείο. Ακόμα και η ημερομηνία λήξης που αναγράφεται πάνω της ενδέχεται να παραταθεί.

Κέτσαπ

Δεν έχει ιδιαίτερο πρόβλημα συντήρησης, άλλωστε η υψηλή περιεκτικότητά του σε ξύδι κρατάει μακριά τα βακτήρια. Αν μπει όμως στο ψυγείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέχρι και έξι μήνες μετά το άνοιγμά της!

Διαβάστε επίσης: Αυτές οι τροφές πρέπει να βρίσκονται στο ψυγείο κάθε δρομέα

x
Send this to a friend