Πως η ήττα μπορεί γίνει η μεγαλύτερη αθλητική σου επιτυχία!

Από την Φρόσω Πατσού*

«Στη διάρκεια της καριέρας μου έχασα 9.000 σουτ και έφυγα από το γήπεδο με σκυμμένο κεφάλι επειδή είχαμε χάσει με ντροπιαστικό αποτέλεσμα πάνω από 300 φορές. Είκοσι έξι φορές έχασα την πιο κρίσιμη – τελευταία μπαλιά του αγώνα. Το ότι έχω αποτύχει τόσες πολλές φορές αποτελεί τη μεγαλύτερη αθλητική μου επιτυχία».

Τα παραπάνω λόγια δεν ανήκουν σε κάποιον τυχαίο αθλητή, αλλά σε έναν από τους σπουδαιότερους μπασκετμπολίστες του κόσμου – τον Μάικλ Τζόρνταν και ορίζουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη σημασία της ήττας για την καριέρα και τη μεγιστοποίηση της απόδοσης ενός αθλητή. Υπάρχουν σε όλα τα αθλήματα, εκατοντάδες περιστατικά αθλητών πολύ υψηλού επιπέδου όπου πήγαιναν ως φαβορί σε κάποιο αγώνα ο οποίος τελικά εξελίχθηκε σε πανωλεθρία.

Η αποτυχία και η ήττα αν αντιμετωπιστούν σαν μια διαδικασία μάθησης και χρησιμοποιηθούν γνωστικά ως δίαυλος αυτό-βελτίωσης και ωρίμανσης, είναι βέβαιο ότι μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να επιφέρουν στην αθλητική πρόοδο του ατόμου. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι αθλητές έχουν απογοητευτεί τόσο πολύ από ένα κακό αποτέλεσμα ώστε έχουν φτάσει σε σημείο να εγκαταλείψουν ακόμη και τον αθλητισμό επειδή έχουν αισθανθεί ανίκανοι και ανήμποροι να υπερασπιστούν το ταλέντο τους και την όλη προσπάθεια τους.

Το να επανέρχεσαι μετά από μια οδυνηρή ήττα ή μετά από ένα κακό αποτέλεσμα αγώνα είναι αυτό που οι Αθλητική Ψυχολογία ονομάζει Ψυχική Ανθεκτικότητα και εστιάζεται στο:

  • Να ανταπεξέρχομαι σε δύσκολες / στρεσογόνες καταστάσεις
  • Να επανακάμπτω μετά από αποτυχίες / τραυματισμούς
  • Να επιμένω
  • Να παραμένω ήρεμος / συγκεντρωμένος / με αυτοπεποίθηση

Σημαντικό είναι να γνωρίζει ο αθλητής τις αιτίες που τον οδήγησαν στην ήττα. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος ώστε να μην επαναλάβει τα ίδια λάθη και να μπορέσει να αξιοποιήσει προς όφελος του τις συνθήκες που τον οδήγησαν στο άσχημο αποτέλεσμα. Η απόδοση της ήττας στην «κακή τύχη», στην «άσχημη αθλητική μέρα» ή σε εξωτερικούς παράγοντες όπως ο διαιτητής, ο καιρός ή ο «Ερμής» που ήταν ανάδρομος μόνο εκλογίκευση και σοβαρή αθλητική πρακτική δεν αποτελεί. Προκειμένου λοιπόν να μετατρέψετε την ήττα σε θετική για εσάς ανατροφοδότηση και να τη χρησιμοποιήσετε προς όφελος σας υιοθετήστε τα παρακάτω:

  • Αποδεχτείτε το γεγονός ότι δεν υπάρχει αθλητισμός χωρίς αποτυχίες και χρησιμοποιήστε τις ήττες σαν ευκαιρίες προκειμένου να μάθετε από αυτές
  • Μην αποφεύγετε την ευθύνη των λαθών ή αποτυχιών σας, ωστόσο, μην μένετε καθηλωμένοι στην απογοήτευση
  • Μετατρέψτε στο μυαλό σας το άσχημο αποτέλεσμα από απειλή σε πρόκληση
  • Κάντε ανατροφοδότηση με το πέρας του χαμένου αγώνα, βρείτε τι έφταιξε και επαναπροσδιορίστε τους στόχους της επόμενης ημέρας
  • Παραμείνετε θετικοί στη σκέψη ότι μπορείτε να επανακάμψετε παρά την όποια δυσκολία και συνεχίστε να προσπαθείτε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα

Η Φρόσω Πατσού είναι M.Sc Ψυχολόγος – Αθλητικός Ψυχολόγος του ΣΕΓΑΣ, επιστημονική Συνεργάτιδα Εθνικής Ομάδας Στίβου και υποψήφια Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου – Τμήμα Ψυχολογίας. Μπορείτε να δείτε περισσότερα άρθρα της στo site www.idealpsychology.gr


References:

Derakshan, N., & Eysenck, M.W. (2010). Introduction to the special issue: Emotional states, attention, and working memory. Cognition and Emotion, 24, 189–199.

Higgins, J.P.T., & Green, S. (updated March 2011). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions: version 5.1.0 The Cochrane Collaboration, 2011. http://​handbook.​cochrane.​org/​. Accessed 21 Jan 2015.

Kingston, K., & Hardy, L. (1997). Effects of different types of goals on processes that support performance. The Sport Psychologist, 11, 277 – 293.

Πηγή: ΣΕΓΑΣ

Previous ArticleNext Article

Παναγόπουλος για Μαραθώνιο: Η εξέλιξη της πανδημίας δεν επιτρέπει ιδιαίτερη αισιοδοξία

“Η εξέλιξη της πανδημίας ειδικά στην Αττική δεν επιτρέπει ιδιαίτερη αισιοδοξία”, δήλωσε για τη διεξαγωγή του Αυθεντικου Μαραθωνίου της Αθήνας ο πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ Κώστας Παναγόπουλος μιλώντας στην εκπομπή “Over The Top” με τον Αντώνη Κυρίκο και τον Νίκο Αρμένη στον Ρ/Σ Over Fm.

Ο κ. Παναγόπουλος ανέφερε ότι την προηγούμενη εβδομάδα ο ΣΕΓΑΣ ολοκλήρωσε τις επαφές με τον ΕΟΔΥ και περιμένει στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδες τις απαντήσεις των ειδικών σχετικά με τη διεξαγωγή του αγώνα.

Διευκρίνισε ότι το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Μαραθωνίου Δρόμου θα πραγματοποιηθεί σε κάθε περίπτωση και πως για τον Αυθεντικό Μαραθώνιο με τη συμμετοχή όλων των δρομέων ο ΣΕΓΑΣ θα κινηθεί με βάση τις αποφάσεις των ειδικών και θα συνεργαστεί πλήρως με τις αρμόδιες αρχές.

Ανέφερε ωστόσο ότι από τη μεριά του ΣΕΓΑΣ υπάρχει η πρόθεση και η πρόταση για τη διεξαγωγή του αγώνα, εφόσον θεωρηθεί ότι κάτι τέτοιο είναι επαρκές και καλύπτει υγειονομικά, με τη συμμετοχή των δρομέων με αρνητικό τεστ. “Αυτό που προέχει είναι η δημόσια υγεία και η γνώμη των ειδικών”, συνέχισε ενώ μεταξύ άλλων τόνισε πως “αν τα δεδομένα όπως δοθούν από τον ΕΟΔΥ δεν είναι θετικά προφανώς ο μαραθώνιος της Αθήνας θα προστατεύσει την εικόνα και την ιστορία του”.

Αφού επανέλαβε ότι ίσως και πριν τη μέση της ερχόμενης εβδομάδας γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις, ξεκαθάρισε πως η πρόβλεψη που υπήρχε στους όρους συμμετοχής για παρακράτηση μέρους του ποσού συμμετοχής στην περίπτωση που η ενδεχόμενη ακύρωση του αγώνα αποφασιστεί μετά την 1η Οκτωβρίου δεν ισχύει.

“Ακόμα και αν ο αγώνας δεν πραγματοποιηθεί, έχουμε φροντίσει για να μην υπάρχει καμία πρόσθετη επιβάρυνση. Οι δρομείς είναι η καρδιά και η ψυχή του μαραθωνίου και όχι μόνο το σώμα του”, υπογράμμισε και τους κάλεσε σε μία τέτοια περίπτωση να μεταφέρουν την εγγραφή τους για το 2021 “έτσι ώστε να μπορεί και ο μαραθώνιος να βγει στην κοινωνία και την αγορά και την επόμενη χρονιά διεκδικώντας αυτά που δικαιούται”.

Τέλος για την επόμενη ημέρα στον ΣΕΓΑΣ τόνισε πως έχει διοικητικά στελέχη που έχουν αποδείξει ότι μπορούν να τα καταφέρνουν και στα δύσκολα. “Ασχέτως αν δεν θα είμαι εγώ μέλος της διοίκησης υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν, θέλουν και μπορούν να κρατήσουν την Ομοσπονδία και να επαναφέρουν το χορηγικό πρόγραμμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό και πολύ μεγαλύτερο από την κρατική χρηματοδότηση η οποία επαρκεί μόνο για τις ανελαστικές και λειτουργικές δαπάνες”, τόνισε.

Γιατί ενώ κάνω αρκετή γυμναστική δεν βλέπω αποτελέσματα;

Όλοι γνωρίζουμε η γυμναστική έχει τεράστια οφέλη στην υγεία και στην ψυχολογία μας. Δεν αρκεί όμως απλά να γυμναζόμαστε για να δούμε τη διαφορά που θέλουμε και να φτάσουμε πιο κοντά στους στόχους μας.

Πρέπει να γυμναζόμαστε σωστά και να τηρούμε κάποιους κανόνες στην προσπάθειά μας ώστε να έχουμε επιτυχημένα αποτελέσματα. Και φυσικά να μη φτάσουμε στο σημείο να σταματήσουμε την προσπάθειά μας και καταλήξουμε να εγκαταλείψουμε εντελώς. Δείτε μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη που συνήθως κάνουμε και δεν βλέπουμε αποτελέσματα στη γυμναστική.

Πόσους παλμούς πρέπει να έχουμε όταν γυμναζόμαστε;

Βάζετε πάρα πολύ μεγάλους στόχους

Όταν ξεκινάμε να γυμναζόμαστε σίγουρα βελτιώνουμε την ευεξία μας και ανεβάζουμε τη διάθεσή μας αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει για να πετύχουμε το στόχο μας. Πρέπει ο στόχος μας να είναι ρεαλιστικός. Μπορεί να θέλετε να χάσετε βάρος ή μπορεί να θέλετε να αυξήσετε τη μυϊκή σας μάζα, κάποιοι να γίνουν πιο ευλύγιστοι κτλ.  Έτσι πρέπει να δουλέψετε βάση του συγκεκριμένου στόχου που έχετε θέσει εξαρχής.

Το να προσπαθήσετε να βάλετε σαν στόχο μέσα σε ένα μήνα να αποκτήσετε 10 κιλά παραπάνω μυϊκό ιστό ή να χάσετε 10 κιλά καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν είναι εφικτό και σίγουρα θα σας απογοητεύσει γιατί το πιο πιθανό είναι να μην το πετύχετε

Γυμνάζεστε όποτε εσείς επιθυμείτε

Αν δεν έχετε συνέπεια στη γυμναστική και στις προπονήσεις σας που είναι ένα από τα μεγαλύτερα κλειδιά της επιτυχίας όποιος κι αν είναι ο στόχος σας Θα είναι δύσκολο να το πετύχετε. Το να γυμνάζεστε τη μία εβδομάδα μία φορά, την επόμενη εβδομάδα 2 φορές, την επομένη καθόλου και την άλλη εβδομάδα πέντε φορές και ξανά από την αρχή καταλαβαίνετε ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο με αυτό το πρόγραμμα να φτάσετε στους στόχους σας. Βγάλτε ένα πλάνο και ακολουθήστε το όσο πιο πιστά γίνεται για να δείτε πρόοδο.

Κακή εκτέλεση των ασκήσεων

Ειδικά εάν είσαι νέος ή νέα στη γυμναστική η πιθανότητα να εκτελέσεις λάθος τις ασκήσεις είναι πάρα πολύ μεγάλη. Σκεφτείτε ότι αυτό συμβαίνει και στους πιο παλιούς, αυτούς που γυμνάζονται πάρα πολλά χρόνια. θα πρέπει ειδικά τις πρώτες φορές να έχετε κοντά σας έναν γυμναστή να σας δείχνει τη σωστή εκτέλεση των ασκήσεων ώστε να αποκομίσετε όλα τα οφέλη από αυτές και αυτό θα πρέπει να γίνεται μέχρι να κάνετε 100% σωστά τις ασκήσεις.

Η διατροφή σας είναι χάλια

Μπορεί να λιώνετε στη γυμναστική και στο γυμναστήριο αλλά τα κιλά δεν πρόκειται να τα χάσετε αν δεν δώσετε τη μέγιστη σημασία στη διατροφή σας. Αν θέλετε να χάσετε βάρος πρέπει να υπάρχει θερμιδικό έλλειμμα δηλαδή να καίτε περισσότερες θερμίδες από αυτές που προσλαμβάνετε καθημερινά. Η γυμναστική και η άσκηση γενικότερα είναι ένα εξαιρετικό βοήθημα στην προσπάθειά σας να χάσετε βάρος. Ωστόσο από μόνη της είναι πάρα πολύ δύσκολο να δείτε μεγάλη διαφορά στο σώμα σας.

Τα τρία μεγάλα λάθη που κάνουν οι αρχάριοι δρομείς!

Ο συνδυασμός της σωστής γυμναστικής και της σωστής διατροφής είναι το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για να πετύχετε το στόχο σας και ιδανικά όσον αφορά το διατροφικό σας πλάνο καλό θα είναι να εμπιστευτείτε έναν διατροφολόγο γιατί το κάθε σώμα και ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και έχει διαφορετικές ανάγκες ώστε να έχετε και εκεί εξατομικευμένο πρόγραμμα.

Προπονείστε στο κόκκινο

Ειδικά όταν κάποιος ξεκινάει να γυμνάζεται και το πρώτο διάστημα αρχίζει και βλέπει αποτελέσματα έστω και μικρά πιστεύει ότι είναι το ιδανικότερο να διπλασιάσει ή να τριπλασιάσει το χρόνο που βρίσκεται στο γυμναστήριο. Αυτό είναι λάθος. Εάν στρεσάρετε τον οργανισμό σας πάρα πολύ και κουράζεστε πάρα πολύ δεν θα μπορείτε να αποδώσετε τα μέγιστα σε κάθε προπόνηση και κάποια στιγμή θα παραδώσετε τα όπλα και από την κούραση και επειδη δεν θα βλέπετε τα αποτελέσματα που θέλετε αλλά μια στασιμότητα.

Θα πρέπει να δώσετε στο σώμα σας το χρόνο που χρειάζεται να ξεκουραστεί. Μπορείτε τις μέρες που θα έχετε ξεκούραση από το γυμναστήριο και από το πρόγραμμά σας αν θέλετε να μην νιώθετε ότι κάθεστε να επιδοθείτε σε κάποιες πιο ήπιες ασκήσεις όπως είναι το περπάτημα ή yoga.

Διαβάστε επίσης: 6 λάθη που κάνεις μετά την προπόνηση

Πηγή: www.fmh.gr

x
Send this to a friend