H καθιστική ζωή σε “σκοτώνει” σωματικά και ψυχικά μέρα με την ημέρα

Σε περίπτωση που εργάζεστε ως λογιστής, προγραμματιστής ή ακόμη και συγγραφέας ή δημοσιογράφος, είναι πιθανό να περνάτε όλη την ημέρα καθισμένοι πίσω από ένα γραφείο ενώ αν μετακινείστε στην δουλειά με αμάξι, επίσης την περισσότερη ώρα είστε καθιστοί.

Είναι γεγονός πως η τεχνολογία στην σημερινή εποχή μας παρέχει μια σειρά από διευκολύνσεις, ωστόσο δημιουργεί και προβλήματα αν αναλογιστεί κανείς πως η καθιστική ζωή έχει αρνητικά αποτελέσματα στην υγεία μας.

Κάποια από αυτά σχετίζονται με την παχυσαρκία, το μεταβολικό σύνδρομο και την υψηλή αρτηριακή πίεση. Σύμφωνα με ιατρικές έρευνες, όσο περισσότερο κάθεστε μέσα στην ημέρα, τόσο μικρότερο ενδεχομένως να είναι το προσδόκιμο ζωής σας.

Ακολουθεί λίστα με τους λόγους για τους οποίους πρέπει να αποφεύγει κανείς την καθιστική ζωή:

Aύξηση σωματικού βάρους: Mια από τις πιο άμεσες συνέπειες της καθιστικής ζωής είναι τα περιττά κιλά. Σε ακραίες περιπτώσεις υπάρχει το πρόβλημα της παχυσαρκίας η οποία με την σειρά της έχει αρνητικές επιπτώσεις στην καρδιακή λειτουργία ενώ είναι πιθανό να οδηγήσει στην εμφάνιση διαβήτη.

Κακή στάση του σώματος: Oταν κάθεστε σε ένα γραφείο για πολύ ώρα είναι δύσκολο να διατηρήσετε μια καλή στάση στο σώμα σας. Αν συνηθίζετε να καμπουριάζετε στον εργασιακό χώρο, σιγά σιγά αυτό θα επηρεάσει τον τρόπο που περπατάτε έξω. Η κακή στάση του σώματος δεν έχει μόνο να κάνει με την εικόνα σας αλλά επηρεάζει παράλληλα την σπονδυλική στήλη.

Κίνδυνος εμφάνισης καρδιακών προβλημάτων και διαβήτη: Η καθιστική ζωή εντείνει τα θέματα που σχετίζονται με την καρδιά αλλά και τον διαβήτη ειδικά στις περιπτώσεις των ατόμων με παχυσαρκία.

Αυξημένες πιθανότητες για καρκίνο: Oταν κάθεστε για μεγάλα χρονικά διαστήματα αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης συγκεκριμένων τύπων της νόσου (καρκίνος μαστού, πνεύμονα, ενδομήτριου, κ.α). Αντίθετα η έντονη σωματική δραστηριότητα καταπολεμά τις φλεγμονές που συχνά είναι  λόγος για την εμφάνιση σοβαρών θεμάτων υγείας.

Ανάπτυξη χρόνιων παθήσεων: H καθιστική ζωή σε συνδυασμό με την κακή στάση του σώματος, δημιουργούν θέματα σε ώμο, πλάτη και λαιμό και συχνά εμφανίζονται ενοχλήσεις οι οποίες παγιώνονται με τον χρόνο.

Μυϊκός εκφυλισμός: Oταν κάθεστε για μεγάλες περιόδους οι μύες στην κοιλιά και στα ισχία γίνονται αδύναμοι. Αυτό οδηγεί σε πόνο και μια σειρά άλλων επιπλοκών της υγείας.

Προβλήματα σε πόδια και γοφούς: Oι αποδυναμωμένοι μύες στα κάτω άκρα λόγω καθιστικής ζωής σε συνδυασμό με την κακή κυκλοφορά του αίματος στα σημεία αυτά, οδηγούν σε προβλήματα στα ισχία, σε πρησμένους αστραγάλους κα σε φλεβικές θρομβώσεις.

Οι γλουτιαίοι μύες σας είναι  τα πιο σημαντικούς στα πόδια σας, αφού σας βοηθούν να διατηρήσετε την ισορροπία. Όταν κάθεστε για μεγάλα χρονικά διαστήματα, οι μύες αυτοί ατονούν και αυτό επηρεάζει την ικανότητα ισορροπίας.

Φλεβικές θρομβώσεις: H καθιστική ζωή οδηγεί συχνά σε θρομβώσεις στις φλέβες των ποδιών οι οποίες υπάρχει κίνδυνος να μεταφερθούν στα αιμοφόρα αγγεία των πνευμόνων.  Πιο επιρρεπείς στις θρομβώσεις είναι οι άνθρωποι που ακολουθούν ένα καθιστικό τρόπο ζωής, οι έγγειες και οι καπνίζοντες.

Κατάθλιψη: Oταν είστε δραστήριοι, παραμένουν ενεργά διαφορετικά τμήματα του εγκεφάλου. Περισσότερο οξυγόνο και αίμα μεταφέρονται στα κύτταρα και τους ιστούς του εγκεφάλου και τα καθιστά πιο υγιή. Παράλληλα με την άσκηση απελευθερώνονται χημικές ενώσεις που συμβάλουν στην βελτιωμένη διάθεση, ενώ γίνεται αντιληπτό πως για όσους κάθονται αρκετές ώρες δεν ισχύει τίποτε από τα παραπάνω με αποτέλεσμα να έχουν μια κακή ψυχολογία. Τα άτομα αυτά έχουν έντονο άγχος και συχνά εμφανίζουν κατάθλιψη.

Διαβάστε ακόμα: Καθημερινές συνήθειες που σας κάνουν να γερνάτε πιο γρήγορα!

Previous ArticleNext Article

Απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις για τη γυμναστική

Όταν πρόκειται για γυμναστική συχνά ακούτε διάφορες συμβουλές χωρίς να ξέρετε τελικά τί είναι αλήθεια και τί όχι. Για να ξεχωρίσετε το μύθο από την πραγματικότητα και για να σταματήσετε να βασίζεστε στις αβέβαιες γνώσεις των άλλων διαβάστε στη συνέχεια όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη γυμναστική. Συγκεντρώσαμε για εσάς τα πιο συνηθισμένα ερωτήματα και τις απαντήσεις που δίνουν οι ειδικοί σε αυτά.

Ερώτηση 1
Πρέπει να τρώω πριν ή μετά τη γυμναστική;

Πρέπει να τρώτε μετά. Μετά τη γυμναστική είναι σημαντικό να αποκαταστήσετε τους υδατάνθρακες και το γλυκογόνο, δηλαδή τη γλυκόζη που αποθηκεύεται για να χρησιμοποιηθεί σαν ενέργεια, τα οποία έχουν καταναλωθεί από τον οργανισμό σας κατά τη διάρκεια της γυμναστικής. Αν δεν το κάνετε αυτό έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να τραυματιστείτε και να νιώσετε έντονη κόπωση. Όσο πιο γρήγορα φάτε τόσο πιο πιθανό είναι αυτά τα θρεπτικά συστατικά να επιστρέψουν στα μέρη του οργανισμού από όπου καταναλώθηκαν και χρειάζονται περισσότερο. Οι έρευνες αναφέρουν ότι ένα σνακ με αναλογία υδατανθράκων – πρωτεΐνης 4 προς 1 είναι η καλύτερη επιλογή.

Ερώτηση 2
Γιατί πονάει το σώμα 2 μέρες μετά την επίσκεψη στο γυμναστήριο;

Αυτό είναι το φαινόμενο του καθυστερημένου μυϊκού πόνου. Κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης οι ασκήσεις ενδυνάμωσης αλλοιώνουν ελαφρώς τη δομή των μυών. Αυτός ο πόνος είναι ένα σημάδι ότι το σώμα σας ξαναχτίζει αυτή τη μυϊκή μάζα. Παρόλο που μπορεί να θέλετε να παραμείνετε ξαπλωμένος και να ξεκουραστείτε, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να κινηθείτε. Η σωματική δραστηριότητα αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος στην περιοχή των μυών, μεταφέροντας έτσι τα θρεπτικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση των μυών.

Ερώτηση 3
Μπορώ να σφίξω τους μύες μου χωρίς να σηκώνω βάρη;

Η ενδυνάμωση των μυών δεν επιτυγχάνεται μόνο με τα βάρη. Οποιαδήποτε άσκηση περιλαμβάνει αντίσταση, όπως γιόγκα, pilates, push-ups, ασκήσεις σε στάση σανίδας, λάστιχα γυμναστικής, είναι καλή για την τόνωση των μυών.

Ερώτηση 4
Πρέπει να χάσω κιλά για να αρχίσω ασκήσεις ενδυνάμωσης;

Δεν υπάρχει λόγος να το κάνετε αυτό. Κάποιοι άνθρωποι θέλουν να βλέπουν τα αποτελέσματα πρώτα στη ζυγαριά και μετά στη σωματική γράμμωση γιατί αυτό τους δίνει κίνητρο να συνεχίσουν να γυμνάζονται. Αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία ξεκινήστε με αεροβικές ασκήσεις, οι οποίες θα σας επιτρέψουν να χάσετε βάρος γρηγορότερα, και όταν φτάσετε το επιθυμητό σωματικό βάρος επικεντρωθείτε κυρίως σε μυϊκή ενδυνάμωση. Σε αυτό το σημείο δεν θα δείτε τόσο μεγάλη διαφορά στη ζυγαριά, αλλά θα δείτε μεγάλη διαφορά στο σώμα σας και στο μυϊκό σας σύστημα.

Ερώτηση 5
Γιατί οι άνδρες χάνουν βάρος γρηγορότερα από τις γυναίκες;

Οι άνδρες είναι φτιαγμένοι έτσι ώστε να χάνουν περισσότερες θερμίδες από τις γυναίκες. Αυτό συμβαίνει γιατί καταναλώνουν περισσότερο οξυγόνο όταν γυμνάζονται. Όσο περισσότερο οξυγόνο χρησιμοποιεί κανείς όταν γυμνάζεται τότες περισσότερες θερμίδες καίει. Επίσης, οι άνδρες έχουν περισσότεροι καθαρή μυϊκή μάζα από τις γυναίκες, η οποία τους βοηθάει να καίνε θερμίδες ακόμη και όταν δεν βρίσκονται σε κίνηση.

Ερώτηση 6
Πρέπει να γυμνάζομαι κάθε μέρα;

Είναι καλό να κάνετε καρδιαγγειακές ασκήσεις καθημερινά αλλά όχι απαραίτητα ασκήσεις ενδυνάμωσης. Οι μύες χρειάζονται χρόνο για να ανακάμψουν. Η γενική οδηγία είναι ότι είναι καλό μια μέρα της εβδομάδας να μην κάνετε καμία σωματική άσκηση για να ξεκουράζεται το σώμα σας.

Ερώτηση 7
Αν έχω μόνο 30 λεπτά πώς μπορώ να αξιοποιήσω καλύτερα το χρόνο μου για να κάψω τις περισσότερες θερμίδες και λίπος;

Αυτό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να κάνει ασκήσεις μεγάλης έντασης, δηλαδή να ανεβάσει πολλούς καρδιακούς παλμούς. Οποιαδήποτε άσκηση μπορεί να το επιτύχει αυτό θα οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Διαβάστε ακόμα: Είναι δυνατόν να σφίξει το λίπος με τη γυμναστική;

Πόσο καλό μας κάνει να περπατάμε ξυπόλυτοι;

Πόσο καλό μας κάνει να περπατάμε ξυπόλυτοι;

Πιθανότατα η ιδέα να αφήνετε τις πατούσες σας εκτεθειμένες στα κάθε είδους μικρόβια που βρίσκονται εντός και εκτός σπιτιού δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική, ωστόσο οι ειδικοί συνιστούν λιγότερη «εξάρτηση» από τα παπούτσια για καλύτερη υγεία!

Ερευνητές από το Κολλέγιο Ίθακα των ΗΠΑ επισημαίνουν ότι ο ρόλος των μυών του πέλματος είναι αρκετά υποτιμημένος αλλά καθοριστικός όσον αφορά την ισορροπία, τη σωστή στάση σώματος και την πρόληψη τραυματισμών και πτώσεων.

Τα μηνύματα στον εγκέφαλο

Τα πέλματά μας, εξηγούν, λειτουργούν βάσει ενός κύκλου αλληλεπίδρασης. Από τους πιο μικρούς έως τους πιο μεγάλους μύες κατά μήκος ολόκληρου του ποδιού, καθένας αποστέλλει μηνύματα στον εγκέφαλο σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στο περιβάλλον. Όταν η αποστολή αυτών των μηνυμάτων δεν ολοκληρώνεται επιτυχώς, προκύπτουν τραυματισμοί, επειδή κάποια άλλη μυϊκή ομάδα προσπαθεί να αντισταθμίσει την έλλειψη επικοινωνίας.

Τα παπούτσια συχνά ευθύνονται για τέτοιου είδους εκβάσεις, καθώς, όταν περπατάμε, τρέχουμε, χορεύουμε, κάνουμε άλματα κ.λπ., οι μύες των κάτω άκρων απορροφούν την ισχύ πρόσκρουσης ολόκληρου του σώματος. Εάν οι ελάσσονες μύες των κάτω άκρων δεν αποστείλουν τις αναγκαίες πληροφορίες στον εγκέφαλο, οι μείζονες μύες θα πρέπει να αντισταθμίσουν την έλλειψη αυτή. Έτσι, καταπονούνται υπερβολικά και είναι πιθανό να προκύψει τραυματισμός.

“Υπάρχει ένας χαμένος κρίκος”

«Όταν βάζουμε μια σόλα κάτω από το πέλμα, εξασθενεί η διαδικασία μεταφοράς της πληροφορίας», δηλώνει ο Πάτρικ ΜακΚίον, καθηγητής στο Τμήμα Σωματικής Άσκησης και Επιστημών του Αθλητισμού του Κολλεγίου Ίθακα. «Υπάρχει ένας χαμένος κρίκος ανάμεσα στο περιβάλλον και το σώμα», συμπληρώνει ο καθηγητής, επισημαίνοντας ωστόσο πως «ορισμένα παπούτσια είναι πολύ καλά, από την άποψη ότι παρέχουν υποστήριξη». Συνέπεια βέβαια αυτής της υποστήριξης μπορεί να είναι η απώλεια πληροφοριών και ένας επακόλουθος τραυματισμός από υπερβολική καταπόνηση.

Έτσι, ο ΜακΚίον και οι συνεργάτες του συνιστούν να περπατάμε συχνότερα ξυπόλυτοι, ώστε να «εξασκήσουμε» περισσότερο την αλληλεπίδραση του σώματός μας με το περιβάλλον. «Όσο περισσότερο περπατάμε ξυπόλυτοι, για παράδειγμα στο σπίτι ή στο γραφείο, τόσο το καλύτερο», τονίζει ο καθηγητής.

Διαβάστε ακόμα: Τραυματιζόμαστε γιατί δεν περπατάμε και δεν τρέχουμε ξυπόλυτοι!

Πηγή: Onmed

x
Send this to a friend