Εξειδικευμένες οδηγίες προπόνησης αγωνισμάτων στίβου

Εξειδικευμένες οδηγίες προπόνησης αγωνισμάτων στίβου

Εξειδικευμένες οδηγίες προπόνησης για τα αγωνίσματα του στίβου εξέδωσε η ομοσπονδία, με αφορμή την επιστροφή των αθλητών και αθλητριών σε στάδια όλης της χώρας και με γνώμονα πάντα την προστασία τους και την ασφάλεια της Δημόσιας Υγείας.
Οι οδηγίες, οι οποίες στάλθηκαν και στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, συντάχθηκαν σε συνεργασία της Υγειονομικής Επιτροπής της ομοσπονδίας, των Τεχνικών της Επιτροπής Αγώνων και Ανάπτυξης και βεβαίως την επιστημονική επιμέλεια της πνευμονολόγου Ασημίνας Γκάγκα.
Οι οδηγίες που εξέδωσε η Ομοσπονδία τηρούνται επί προσθέτως των οδηγιών που έχει ήδη εκδώσει τις προηγούμενες ημέρες η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (δείτε εδώ).
Εξειδικευμένες οδηγίες για τη διαδικασία διεξαγωγής της προπόνησης αγωνισμάτων στίβου
(τηρούνται επιπροσθέτως των γενικών οδηγιών της Υγειονομικής Επιτροπής της ΓΓΑ)
Δρόμοι:
• Το τρέξιμο των δρομέων δίπλα – δίπλα είναι ασφαλές μόνο αν κρατείται μια απόσταση ασφαλείας μεταξύ των δρομέων περίπου 2μ.
• Το τρέξιμο των δρομέων ο ένας πίσω από τον άλλον είναι ασφαλές μόνο αν τηρείται μια απόσταση τουλάχιστον 10μ.
• Το τρέξιμο των δρομέων σε κλιμακωτό σχηματισμό (ο ένας μπροστά και ο άλλος πίσω δεξιά ή αριστερά) είναι ασφαλές μόνον αν κρατείται μια πλαϊνή απόσταση περίπου 2μ. μεταξύ των δρομέων και μια απόσταση μεταξύ τους τουλάχιστον 10μ.
• Σε αποστάσεις που υπάρχει η δυνατότητα να διεξαχθούν σε διαδρόμους π.χ. 100μ. ή μικρότερες αποστάσεις, 200μ, 300μ., 400μ. καθώς και σε ενδιάμεσες σε αυτά αποστάσεις, η προπόνηση πρέπει να διεξάγεται είτε με ενδιάμεσους ελεύθερους διαδρόμους (π.χ. 2, 4, 6 & 8), είτε με μεγάλη απόσταση ανάμεσα σε αθλήτριες / αθλητές σε κάθε διάδρομο.
• Σε αποστάσεις πάνω από 400μ. (800μ., 1.000μ. κ.α.) που διανύονται δρόμοι «κομμάτια» μεγαλύτερα από 400μ. κυκλικά στον στίβο, θα πρέπει να τηρούνται μεγαλύτερες αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ αθλητών καθώς και μεγαλύτερα διαστήματα μεταξύ διαδοχικών δρόμων.
Για το λόγο αυτό ο αθλητής θα πρέπει ή να τρέχει μόνος του ή θα πρέπει να υπάρχει απόσταση μεταξύ των αθλητών μεγαλύτερη των 10μ., η οποία όμως και θα πρέπει να διατηρείται καθ΄ όλη τη διάρκεια του δρόμου. Επίσης στις διαδρομές που χρησιμοποιήθηκαν, καλό θα είναι να υπάρχει ένα μικρό κενό χρόνου πριν την επόμενη χρήση. Τέλος, οι αποστάσεις αυτές θα πρέπει να τηρούνται και στις προπονήσεις που διεξάγονται εκτός σταδίου σε δημόσιο δρόμο (π.χ. long run).

• Τα εμπόδια και οι βατήρες εκκίνησης θα πρέπει να μεταφέρονται, να τοποθετούνται και να ρυθμίζονται από τα ίδια άτομα που θα φορούν γάντια μιας χρήσης τα οποία θα αλλάζονται μετά από κάθε χρήση.

• Η αγωνιστική προπόνηση σκυταλοδρομιών προς το παρόν θα πρέπει να αποφεύγεται. Οι προασκήσεις αλλαγής σκυτάλης θα πρέπει να γίνονται όσον το δυνατόν τηρώντας το μέτρο της κοινωνικής απόστασης και όλοι οι αθλητές θα πρέπει να φορούν γάντια.

• Οι προπονητές θα πρέπει να τηρούν απόσταση ασφαλείας από αθλήτριες και αθλητές. Καλό θα ήταν να παρακολουθούν την προπόνηση από την κερκίδα.

• Τα προπονητικά group, που εκτελούν ίδιο πρόγραμμά στον ίδιο χώρο, καλό θα είναι να μην ξεπερνούν τα 6 άτομα.
Ρίψεις:
• Τα ριπτικά όργανα καθώς ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται θα πρέπει να απολυμαίνονται πριν και μετά από τη χρήση.
• Αθλητής που χρησιμοποιεί μόνο τα προσωπικά του όργανα:
αυτά μπορεί να μην απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση αλλά θα πρέπει να απολυμαίνονται πριν και μετά το τέλος της προπόνησης.

• Αθλητές που χρησιμοποιούν κοινά ριπτικά όργανα:
αυτά θα πρέπει να απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση .

• Όταν χρησιμοποιούνται μετροταινίες ή άλλος εξοπλισμός συνιστάται οι χρήστες να φορούν γάντια.
Κάθετα άλματα:
• Ένας μόνο ένας αθλητής χρησιμοποιεί το στρώμα προσγείωσης:
όταν το στρώμα προσγείωσης έχει απολυμανθεί από την εγκατάσταση και δεν έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι εκείνη την ώρα από κανέναν άλλον αθλητή, δεν χρειάζεται καμία ενέργεια. Αν έχει χρησιμοποιηθεί τότε θα πρέπει να απολυμανθεί πριν ξεκινήσει ο αθλητής την προπόνηση ή να χρησιμοποιήσει το προσωπικό κάλυμμα της επιφάνειας του στρώματος.

• Αν το στρώμα προσγείωσης χρησιμοποιείται ταυτόχρονα από πάνω από ένα αθλητή:
τότε μετά από κάθε προσπάθεια αθλητή αυτό θα πρέπει να απολυμαίνεται.
Εναλλακτικά θα μπορούσε ο κάθε αθλητής να χρησιμοποιήσει ένα προσωπικό κάλυμμα της επιφάνειας του στρώματος, π.χ. από ανθεκτικό και μαλακό μουσαμά ή κάποιο μαλακό ύφασμα διαστάσεων περίπου 3μ.Χ4μ. για το Άλμα σε Ύψος και 4μ.Χ5μ. για το Άλμα Επί Κοντώ, το οποίο και θα αποσύρει μετά την προσπάθειά του προκειμένου ο επόμενος αθλητής να τοποθετήσει το δικό του.

• Στην περίπτωση που οι αθλητές χρησιμοποιούν κοινά κοντάρια, αυτά θα πρέπει να απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση,

• Η χρήση του εξοπλισμού (στυλοβάτες, πήχης, λάστιχα κ.α.) θα πρέπει να γίνεται με τη χρήση γαντιών από τους χρήστες και ο εξοπλισμός αυτός θα πρέπει να απολυμαίνεται πριν, κατά τη διάρκεια καθώς και στο τέλος της προπόνησης.
Οριζόντια άλματα:
• Όπως είναι γενικά παραδεκτό η άμμος δεν μεταδίδει τον ιό. Εάν όμως κάποιος αθλητής το επιθυμεί, μπορεί πριν την προσπάθεια του να γίνει καλή αναμόχλευση (αναποδογύρισμα) της άμμου με τη χρήση φτυαριού και τσουγκράνας,

• Κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των αλμάτων κανένα άτομο δεν θα πρέπει να βρίσκεται κοντά στο σκάμμα, ακόμη και ο προπονητής.

• Η χρήση του βοηθητικού εξοπλισμού (φτυάρια, τσουγκράνες, κέλμπερι, μετροταινίες κ.α.) θα πρέπει να γίνεται με τη χρήση γαντιών από τους χρήστες και ο εξοπλισμός αυτός θα πρέπει να απολυμαίνεται.

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
(σύμφωνα με Α.Π.: ΥΠΠΟΑ/ΓΔΟΑ/ΔΥΑ/197012/5951/1454-04.05.2020)

1. Αποδυτήρια, ντους, λουτρά και τυχόν δωμάτια με σάουνα θα πρέπει να είναι κλειστά. Οι αθλητές θα αλλάζουν ιματισμό, αν επιθυμούν, στις καρέκλες που θα τους έχουν διατεθεί. Προτείνεται η ανάρτηση οδηγιών για COVID-19 σε εμφανή σημεία της 6 αθλητικής εγκατάστασης (συνημμένο 4) και ιδιαίτερα στην είσοδο της αθλητικής εγκατάστασης.

2. Θα πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό αλκοολούχου διαλύματος (ή gel) 70% σε εμφανή σημεία και στους χώρους των προπονήσεων. Τα αποχωρητήρια θα πρέπει να αποφεύγονται, ενώ οι νιπτήρες θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι πάντα με υγρό σαπούνι χεριών και χειροπετσέτες μίας χρήσης. Η χρήση χάρτινων ή πλαστικών καλυμμάτων λεκάνης μίας χρήσης είναι επιθυμητή, όπως και η διαθεσιμότητα διαλύματος χλωρίνης, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ (οικιακή χλωρίνη σε αραίωση 1:10, αν χρησιμοποιείται σκεύασμα αρχικής συγκέντρωσης 5%).
3. Όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι των αθλητών θα πρέπει να απολυμαίνονται κάθε βράδυ με κατάλληλο διάλυμα, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, μετά από τον καθαρισμό με ουδέτερο απορρυπαντικό. Τα προτεινόμενα από τον ΕΟΔΥ διαλύματα είναι 0.5% υποχλωριώδους νατρίου (αραίωση 1:10, αν χρησιμοποιείται οικιακή χλωρίνη αρχικής συγκέντρωσης 5% ή ισοδύναμο 5000 ppm, αν χρησιμοποιούνται ταμπλέτες). Για επιφάνειες που είναι πιθανόν να καταστραφούν από τη χρήση υποχλωριώδους νατρίου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αιθανόλη συγκέντρωσης 70%. Ιδιαίτερη έμφαση στον καθαρισμό θα πρέπει να δίνεται στις επιφάνειες που αγγίζονται συχνά με τα χέρια, όπως τα πόμολα, οι διακόπτες, οι κουπαστές των κλιμακοστασίων, οι νιπτήρες, τα αθλητικά όργανα και οι επιφάνειες των επίπλων.
4. Τα κυλικεία θα πρέπει να είναι κλειστά.
5. Ένας χώρος (π.χ. ένα δωμάτιο αποδυτηρίων) θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί, αν χρειαστεί, προκειμένου να απομονωθεί προσωρινά κάποιο άτομο με συμπτωματολογία COVID-19. Συστήνεται η απομάκρυνση του από την εγκατάσταση, η απομόνωση στο σπίτι του και η επικοινωνία με τον ιατρό της ομοσπονδίας ή τον προσωπικό γιατρό του, ενώ ο ΕΟΔΥ ειδοποιείται σε κάθε περίπτωση ύποπτου κρούσματος και αυτός αναλαμβάνει την ιχνηλάτηση και την παροχή σχετικών οδηγιών.
6. Στους αθλούμενους εντός της αθλητικής εγκατάστασης θα γίνεται περιοδικός, δειγματοληπτικός έλεγχος για COVID-19, σύμφωνα με το πρόγραμμα που θα εκπονήσει ο ΕΟΔΥ.

Previous ArticleNext Article

ΓΓΑ για μαζικούς αγώνες: Όλα κρίνονται από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας

Τρεις τρόποι για να ξεκινήσεις το τρέξιμο σωστά

Στην υγειονομική επιτροπή της ΓΓΑ απηύθυνε ερώτημα για το μέλλον των αγώνων δρόμου και των multisport event το runnfun.gr μετά την έξαρση των κρουσμάτων του Covid-19 στην Ελλάδα τις τελευταίες ημέρες.

Η απάντηση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ήταν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει απόφαση για αναβολή αθλητικών διοργανώσεων, ωστόσο, καθημερινά οι εξελίξεις κρίνονται από την από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής τους.

Το ερώτημα του runnfun.gr ήταν το εξής:

Υπάρχει κάποιο έκτακτο πλάνο ή σχετική οδηγία για  αναβολή των αγώνων μαζικού αθλητισμού ή μπορούν να πραγματοποιηθούν κανονικά με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει;

Η απάντηση της ΓΓΑ ανέφερε:

«Η πρόσφατη απόφαση αναστολής δημόσιων εκδηλώσεων με όρθιους συμμετέχοντες δεν αφορά σε αθλητικές εκδηλώσεις.

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως για την υλοποίηση αθλητικών διοργανώσεων υποβάλλεται υγειονομικό αγωνιστικό πρωτόκολλο στην Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α. για παρατηρήσεις και έγκριση, που περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις διεξαγωγής και τα μέτρα προστασίας.

Επιπλέον σε καμία αθλητική εκδήλωση δεν επιτρέπονται θεατές, απόφαση που έχει ληφθεί και ισχύει από την πρώτη φάση επανεκκίνησης του αθλητισμού ως σήμερα.

Τέλος, σας ενημερώνουμε πως η διοργάνωση αντίστοιχων αγώνων θα κριθεί και από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής. Άλλωστε η αθλητική δραστηριότητα εξετάζεται βήμα-βήμα, αξιολογώντας τα δεδομένα σε κάθε φάση, επικαιροποιώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα σε συνεργασία πάντα με τους ειδικούς και λαμβάνοντας αποφάσεις που προτάσσουν πάνω από όλα τη δημόσια υγεία.  

Με εκτίμηση,

Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α.»

Γιατί και πόσο ωφελεί τον εγκέφαλο η αερόβια άσκηση;

Οι αεροβικές ασκήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις στατικές ασκήσεις για την υγεία του εγκεφάλου και τη λειτουργία του μυαλού, ιδίως σε άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λόρα Μπέικερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γουέικ Φόρεστ της Β.Καρολίνα, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη κλινική δοκιμή με 35 ενηλίκους.

Η έρευνα

Όλοι είχαν συμπτώματα ήπιας γνωσιακής (νοητικής) διαταραχής, η οποία συχνά θεωρείται πρώιμη ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: οι 16 με μέση ηλικία 63 ετών έκαναν αεροβικές ασκήσεις, όπως διάδρομο, στατικό ποδήλατο κ.α., τέσσερις φορές την εβδομάδα επί έξι μήνες. Η δεύτερη ομάδα 19 ατόμων με μέση ηλικία 67 ετών έκανε διατατικές ασκήσεις (στρέτσινγκ) με την ίδια συχνότητα.

Οι επιστήμονες μελέτησαν με μαγνητική απεικόνιση τους εγκεφάλους των 35 συμμετεχόντων τόσο πριν όσο και μετά το εξάμηνο της άσκησης. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες, τόσο η αερόβια όσο και η διατατική άσκηση, είχε αυξήσει τη φαιά ουσία του εγκεφάλου, μεταξύ άλλων σε περιοχές που σχετίζονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όμως στην αεροβική ομάδα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ομάδα του στρέτσινγκ, τόσο στο συνολικό όγκο του εγκεφάλου όσο και ειδικότερα στον όγκο της φαιάς ουσίας. Επιπλέον στα άτομα που είχαν κάνει στρέτσινγκ, υπήρχαν ενδείξεις ατροφίας στη λευκή ουσία του εγκεφάλου τους.

Τα συμπεράσματα

Τα νοητικά τεστ που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν ότι η αεροβική ομάδα είχε εμφανίσει βελτίωση στις επιδόσεις της μετά από το εξάμηνο της άσκησης, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την ομάδα των ασκήσεων διάτασης.

«Ακόμη και μετά από μια σύντομη χρονική περίοδο, είδαμε ότι η αεροβική άσκηση οδήγησε σε αξιοσημείωτες αλλαγές στον εγκέφαλο», δήλωσε η Μπέικερ. Με άλλα λόγια, κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά η αεροβική ακόμη καλύτερη.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να φτάσεις στην τρίτη ηλικία προκειμένου να δώσεις… τροφή στον εγκέφαλό σου. Η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα, το τζόκινγκ και το τρέξιμο, μπορούν να σε βοηθήσουν από νωρίς.

Διαβάστε ακόμα: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

x
Send this to a friend