ΣΕΓΑΣ: Ζητήματα αθλητισμού, ακούει κανείς;

Συνάντηση ΣΕΓΑΣ -ΕΟΣΛΜΑΥ με αφορμή το νέο αθλητικό Νόμο

Πέντε μήνες πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκυο και λιγότερο από δύο μήνες από τους Πανευρωπαϊκούς Κλειστού Στίβου, ενώ η προολυμπιακή προετοιμασία των Αθλητών είναι σε πλήρη εξέλιξη, ο Ελληνικός Αθλητισμός σπαράσσεται από διχαστικές λογικές, σκάνδαλα και σκανδαλολογία, κομματικοποίηση, αυταρχικές συμπεριφορές και δημιουργία κλίματος απαξίωσης των αθλητικών στελεχών και των Φορέων του Ερασιτεχνικού Αθλητισμού.

Συμφωνούμε απολύτως με τις προσπάθειες νοικοκυρέματος ή εξυγίανσης κάποιων παθογενειών ή ακόμη και θλιβερών καταστάσεων, που υπάρχουν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις στον Ελληνικό Αθλητισμό, όπως σε όλους τους τομείς της κοινωνίας.

Και φυσικά λέμε ΝΑΙ στους πάσης φύσεως ελέγχους. Είμαστε, όμως, αντίθετοι σε γενικεύσεις, όπως και σε κάθε απόφαση της ΓΓΑ που δεν στηρίζεται σε τεκμηριωμένα στοιχεία.

Το Υφυπουργείο Αθλητισμού, εδώ και πολλούς μήνες, έχει επιλέξει – δυστυχώς – να δημιουργήσει κλίμα που διαταράσσει την ομαλή λειτουργία του Ελληνικού Αθλητισμού, αγνοώντας την ανάγκη να μην διαταραχθεί ο ετήσιος αθλητικός κύκλος, ιδιαίτερα σε μια προ Ολυμπιακή χρονιά.

Η απροκάλυπτη επιθυμία του Υφυπουργού Αθλητισμού, να εγκαταστήσει δικής του επιλογής πρόσωπα στις διοικήσεις των Αθλητικών Ομοσπονδιών, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των εκλογικών διαδικασιών με αμφίβολης συνταγματικότητας διατάξεις και η ανάμειξη του στις εκλογικές διαδικασίες, συνιστούν πολύ κακή πρακτική, που δεν βοηθά τον αθλητισμό και μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα.

Η επιχειρούμενη «μεταρρύθμιση», σε πολλά σημεία της οποίας θα μπορούσε κανείς να συμφωνήσει, έχει προκαλέσει συνεχείς και αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις, ένα πρωτοφανή όγκο γραφειοκρατικών διαδικασιών, σε μια περίοδο που οι αρμόδιες Κρατικές Υπηρεσίες υπολειτουργούν, μόνο και μόνο για να ελεγχθούν οι εκλογικές διαδικασίες των Ομοσπονδιών και φθάσαμε στο σημείο να παρατείνονται συνεχώς οι θητείες των Δ.Σ. χωρίς να είναι σήμερα βέβαιο (παρά τη θέληση των Ομοσπονδιών) ότι οι εκλογές θα μπορέσουν να διεξαχθούν μέχρι το τέλος Μαρτίου, οπότε λήγει η θητεία των εκλεγμένων διοικήσεων.

Την ίδια στιγμή, ο ερασιτεχνικός αθλητισμός βιώνει με ιδιαίτερη ένταση τις αρνητικές συνέπειες από το δεύτερο κύμα της πανδημίας.

Ο ΣΕΓΑΣ, το 2020 υπέστη απώλειες των ιδίων Εσόδων του άνω των 3,5 εκ. ευρώ, την ίδια χρονιά που η Πολιτεία αφ’ ενός περιέκοψε τον προϋπολογισμό του κατά 420 χιλιάδες ευρώ και αφ’ ετέρου δεν προχώρησε στην καταβολή έκτακτης επιχορήγησης – αποζημίωσης, όπως θα έπρεπε, αφού με εντολή της, για την προστασία της δημόσιας υγείας, δεν πραγματοποιήθηκε ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας και οι άλλοι δρομικού Αγώνες. Χωρίς χρηματοδότηση για το 2021 (του οποίου ήδη συμπληρώνεται ο πρώτος μήνας), ο κίνδυνος αδυναμίας να συνεχιστεί απρόσκοπτα το αγωνιστικό πρόγραμμα του Κλειστού Στίβου, η οικονομική υποστήριξη Αθλητών, Προπονητών, Σωματείων είναι υπαρκτός και άμεσος.

Γι’ αυτό, καλούμε την Κυβέρνηση και τον Αρμόδιο Υφυπουργό κ. Αυγενάκη:

1. Να διασφαλίσει την απρόσκοπτη και ομαλή διεξαγωγή των Αρχαιρεσιών των Αθλητικών Ομοσπονδιών χωρίς εξωθεσμικές παρεμβάσεις – εκβιασμούς και πιέσεις πολιτικών στελεχών.

2. Να διασφαλίσει ότι ανεξάρτητα από τις επιδημιολογικές συνθήκες οι εκλογές θα διεξαχθούν με φυσικό τρόπο και τήρηση ειδικών πρωτοκόλλων και,

3. Να προχωρήσει άμεσα η καταβολή της πρώτης δόσης της Κρατικής επιχορήγησης του 2021, για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η μισθοδοσία των εργαζομένων (Υπαλλήλων, Προπονητών, Γιατρών, Φυσικοθεραπευτών), η προετοιμασία των Πρωταθλητών μας, το στοιχειώδες αγωνιστικό πρόγραμμα κ.λπ.

4. Να διεκδικήσει ενίσχυση των αθλητικών σωματείων και το 2021, αφού το δεύτερο κύμα της συνεχιζόμενης πανδημίας, έχει αναστείλει το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας τους.

Previous ArticleNext Article

Αφυδάτωση: Εκτός από αθλητική απόδοση επηρεάζει και το μυαλό μας

Γράφει η Σοφιά Νικολαϊδου*

Το νερό αποτελεί τη πιο σημαντική φυσική «πηγή» για τη διατήρηση της ζωής στη γη. Τα 2/3 της επιφάνειας της γης καλύπτονται από το υγρό στοιχείο ενώ το περίπου το 75% του ανθρώπινου σώματος αποτελείται από νερό.

Το νερό έχει πολύ σημαντικό ρόλο στον ανθρώπινο οργανισμό καθώς βοηθά σε πολλές μεταβολικές διεργασίες όπως τη μεταφορά, τη διάλυση και την απορρόφηση πολλών θρεπτικών συστατικών. Πιο συγκεκριμένα το νερό:

  • Λειτουργεί σαν «λιπαντικό» για την σωστή  λειτουργία  των αρθρώσεων μας.
  • Ενυδατώνει τους ιστούς του σώματος μας.
  • Διαλύει όλα τα θρεπτικά συστατικά και αποβάλει τις τοξίνες από τον οργανισμό μας.
  • Μεταφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά και το οξυγόνο στο αίμα μας.

Τα υγρά, ιδιαίτερα το νερό, είναι σημαντικά θρεπτικά συστατικά για τους αθλητές. Η αθλητική απόδοση μπορεί να επηρεαστεί από το τι, πόσο και πότε καταναλώνει υγρά ο αθλητής. Τα υγρά βοηθούν στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος και τείνουν να αντικαθιστούν τις απώλειες του ιδρώτα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Η θερμοκρασία και η υγρασία του περιβάλλοντος, είναι δυο σημαντικοί παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν το ποσοστό εφίδρωσης του αθλητή καθώς και τη ποσότητα πρόσληψης υγρών που απαιτείται.

Τι μπορεί να προκαλέσει όμως η απώλεια υγρών στους αθλητές;

Οι μεγάλες απώλειες υγρών, κυρίως μέσω του ιδρώτα, σε αθλητές, μπορεί να είναι πολύ σημαντικές λόγω της αυξημένης έντασης, της εξωτερικής θερμοκρασίας, του σωματικού βάρους, ακόμα και λόγω του αθλητικού εξοπλισμού που υποβάλλονται οι αθλητές.

Οι επιβλαβείς επιδράσεις της αφυδάτωσης (απώλεια υγρών) στην αθλητική απόδοση είναι ένα αρκετά σημαντικό κεφάλαιο, καθώς σύμφωνα με μελέτες η αφυδάτωση συνδέεται άμεσα με τη μειωμένη απόδοση αερόβιας και αναερόβιας άσκησης, αλλά και τη μείωση της μυϊκής δύναμης και αντοχής. Πιο συγκεκριμένα, οι μελέτες εντόπισαν προβλήματα μειωμένης κινητικότητας σε αθλήματα όπως το μπάσκετ/ποδόσφαιρο, το γκόλφ, και το surfing. Επιπλέον, εντοπίστηκε μείωση μνήμης, πνευματικής διαύγειας αλλά και διακυμάνσεις στη κατάσταση διάθεσης του αθλητή.

Τι γίνεται όμως με την υπερ ενυδάτωση;

Γεγονός είναι ότι το φαινόμενο αυτό είναι σπάνιο, όμως δεν παύει να αποτελεί κίνδυνο, κυρίως για τους αθλητές που ασχολούνται με αγωνίσματα άντοχής, όπως ο μαραθώνιος, το τρίαθλο, το σπάρταθλο κ.ά.

Επιπλέον, θα ήταν καλό να αναφερθεί πως η κατανάλωση μεγάλων όγκων υγρών είναι πιθανό να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές (ναυτία και έμετο), παρεμποδίζοντας με αυτό τον τρόπο την επίδοση του αθλητή.  Αυτό συμβαίνει σε περιπτώσεις που ο χρόνος που διατίθεται για την κατανάλωση υγρών είναι περιορισμένος ή τα υγρά πρόσληψης είναι υψηλής θερμιδικής αξίας, όπως για παράδειγμα το γάλα, καθώς χρειάζεται περισσότερος χρόνος για γαστρεντερική εκκένωση και την απορρόφησή του από το έντερο.

Ποιες είναι οι συστάσεις κατανάλωσης υγρών σε αθλητές;

Βάση της Αμερικάνικης Ακαδημίας Αθλητικής Ιατρικής (ACSM) για την Αντικατάσταση Άσκησης και Υγρών έχουμε τις εξής συστάσεις:

  • 400-600ml υγρών, 1,5-2 ώρες πριν την άσκηση.
  • 150-300ml υγρών, ανά 15-20 λεπτά (κατά τη διάρκεια)
  • και 1.5L υγρών για κάθε απώλεια σωματικού κιλού μετά την άσκηση.

Ποια κριτήρια πρέπει να έχει ένα ρόφημα για τους αθλητές κατά την άσκηση;

Η πρόσληψη υγρών κατά τη διάρκεια της άσκησης θα ήταν καλό να πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Καλή γεύση
  • Κρύο ρόφημα (Τα κρύα υγρά τείνουν να αποβάλλονται γρηγορότερα από το στομάχι σε σύγκριση με τα υγρά σε θερμοκρασία σώματος)
  • Χαμηλής θερμιδική αξίας
  • Να προσφέρει τόνωση και απόδοση

*Η Σοφία Νικολαίδου είναι Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος και Pilates Instructor. Μπορείτε να διαβάσετε άρθρα της στο www.meddiet.gr ή να επικοινωνήσετε μαζί της στο [email protected]


ΠΗΓΕΣ

BEJDER., J., HOFFMANN., M., F., ASHENDEN., M., NORDSBORG., N., B., KARSTOFT., K., MORKEBERG., 2016. Acute hyperhydration reduces athlete biological passport OFF-hr score., Scand J Med Sci Sports., vol., 3., pp., 338-47.

DANIELLE., M., C., DESBROW., B., & IRWIN., C., 2017., The Effect of Fluid Intake Following Dehydration on Subsequent Athletic and Cognitive Performance: a Systematic Review and Meta-analysis. Sports Med Open., vol.,  3., pp., 13.

LAURA K PURCEL., 2013., Sport nutrition for young athletes. Paediatr Child Health. Vol., 4., pp., 200–202.

NUCCIO., R., P., BARNES., K., A., CARTER., J., M., BARKER., L., B., 2017., Fluid Balance in Team Sport Athletes and the Effect of Hypohydration on Cognitive, Technical, and Physical Performance. Sports Med. Vol., 17., pp., 738

Οι καλύτεροι μαθητές είναι αυτοί που αθλούνται!

Δεν είναι λίγοι οι γονείς που φοβούνται ότι αν το παιδί τους ασχοληθεί με κάποιο άθλημα το σχολείο, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα γίνει καλός μαθητής.

Μια πρόσφατη μελέτη, ωστόσο, έρχεται για να καταρρίψει αυτή τη στερεότυπη άποψη

Τι έδειξε η έρευνα που που πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Sports Medicine;

Για κάθε δεκαεπτά και δώδεκα λεπτά άσκησης την ημέρα τα αγόρια και τα κορίτσια, αντίστοιχα, ηλικίας 11 ετών φάνηκε πως βελτίωναν προοδευτικά τους βαθμούς τους μέχρι την ηλικία των 16 ετών. Μάλιστα, τα κορίτσια που ήταν πιο δραστήρια σωματικά είχαν καλύτερες αποδόσεις σε μαθήματα όπως η φυσική.

Η θετική επίδρασή της στις σχολικές επιδόσεις θα μπορούσε να είναι ακόμη σημαντικότερη αν τα παιδιά ακολουθούσαν τις συστάσεις φυσικής δραστηριότητας οι οποίες αναφέρονται στα 60 λεπτά μέτριας έντασης φυσική δραστηριότητα την ημέρα.

Δυστυχώς στην Ελλάδα τα παιδιά έχουν πολύ χαμηλό επίπεδο αθλητικής δραστηριότητας, πολύ μεγαλύτερη από το μέσο όρο στην Ευρώπη. Κατά μ.ο. τα αγόρια ασκούνται 190 λεπτά την εβδομάδα και τα κορίτσια 138.

Γι αυτό, λοιπόν, οι γονείς καλό θα ήταν να στρέψουν τα παιδιά τους στον αθλητισμό όταν με το καλό βγούμε από την περιπέτεια του covid. Υπάρχουν πολλά αθλητικά σωμάτια σε στίβο, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βολεί, ακόμα και ενόργανη ή χορό για τα κορίτσια σε κάθε γειτονία.

Διαβάστε ακόμα: 6 απλές πρακτικές για να βελτιώσετε τη διατροφή του παιδιού σας

x
Send this to a friend