Ο διατροφικός προσανατολισμός πριν από οποιαδήποτε άσκηση

Ο διατροφικός προσανατολισμός πριν από οποιαδήποτε άσκηση

Η διατροφή είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής ενός ανθρώπου, καθώς είναι ένας από τους παράγοντες που διαμορφώνει τη λειτουργία του οργανισμού του.

Όπως είναι λογικό, όσοι αθλούνται δίνουν μεγάλη σημασία στις διατροφικές τους συνήθειες και έχουν ένα συγκεκριμένο διατροφικό προσανατολισμό και να μην κάνουν βασικά λάθη, καθώς θέλουν το σώμα τους να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, προκειμένου η άσκηση να έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Γυμναζόμαστε έχοντας φάει

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αθλείστε χωρίς να έχετε φάει κάτι, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος ο οργανισμός σας να αντιδράσει αρνητικά (π.χ. ζαλάδα, πονοκέφαλος).

Βέβαια, δεν πρέπει να το παρακάνετε, καθώς η δυσκολία στη διαδικασία της πέψης μπορεί να κάνει την άθληση… μαρτύριο.

Υδατάνθρακες

Η λέξη-κλειδί που συνδέει τη διατροφή με την άσκηση είναι «υδατάνθρακες». Πρόκειται για μία ιδανική πηγή ενέργειας, καθώς μετατρέπονται πιο εύκολα σε γλυκόζη σε σχέση με τις πρωτεΐνες και τα λίπη.

Για να λάβει ο οργανισμός τους απαραίτητους υδατάνθρακες προτιμήστε δημητριακά, ξηρούς καρπούς, νιφάδες βρώμης, πολύσπορα κράκερς ή ένα φρούτο (κυρίως μία μπανάνα ή ένα μήλο).

Βέβαια, η κατανάλωση των τροφών θα πρέπει να γίνεται με μέτρο πριν από οποιαδήποτε άσκηση και να είναι ανάλογη με το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί πριν απ’ αυτή. Η κατάχρηση μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.

Παραδείγματα

Για παράδειγμα αν αποφασίστε να πάτε για τρέξιμο ή για αερόβια άσκηση θα πρέπει να έχετε φάει τουλάχιστον 1,5 ώρα πριν, τροφές που περιγράψαμε παραπάνω, αλλά όχι σε μεγάλη ποσότητα.

Το ίδιο ισχύει και όταν κάνετε βάρη. Στην περίπτωση αυτή, ίσως να χρειαστείτε ακόμα περισσότερη ενέργεια, ενώ εξαιρετικά σημαντική είναι η πρόσληψη πρωτεΐνης αμέσως μετά την άσκηση προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα η αποκατάσταση των μυών.

Να θυμάστε ότι ο οργανισμός χρειάζεται ενέργεια την οποία παίρνει από αυτό που τον τροφοδοτούμαι, αλλά και από τις ίδιες τις αποθήκες του.  Στόχος μας είναι να ενεργοποιούμε τον μεταβολισμό και να καίμε λίπος και αυτό το επιτυγχάνουμε μόνο αν ασκούμαστε και τρεφόμαστε σωστά.

Διαβάστε ακόμα: Δέκα συμβουλές διατροφής αποκλειστικά για δρομείς

Previous ArticleNext Article

Μια ολόκληρη πόλη «μπήκε» σε δίαιτα για να χάσει 100.000 κιλά!

Μια ολόκληρη πόλη "μπήκε" σε δίαιτα για να χάσει 100.000 κιλά!

Η απώλεια βάρους μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη: καταμέτρηση θερμίδων, άσκηση, μη κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ και αποχή από το αλκοόλ· αυτό δεν είναι απαραίτητα διασκεδαστικό. Εκτός και αν το κάνετε μαζί με άλλους. Αυτό είναι που σκέφτηκαν οι υπέρβαροι κάτοικοι της ισπανικής πόλης Ναρόν. Περισσότεροι από 4.000 άνθρωποι επιθυμούν να συνεργαστούν για να χάσουν βάρος. Ο στόχος: 100.000 κιλά λιγότερα έως τις αρχές του 2020.

Το έργο ξεκίνησε από τις αρχές του έτους. Και υπάρχουν ήδη οι πρώτες επιτυχίες: η Μαρία Τερέζα Ροντρίγκεθ ζύγιζε το Μάρτιο ακόμα 82 κιλά. «Τώρα είμαι 70» λέει η 55χρονη. Αθλείται τώρα μιάμιση ώρα κάθε μέρα. «Περπατάω με φίλους, συμπεριλαμβανομένης μιας γυναίκας στην ηλικία των 80 που πρέπει να της κρατάνε το χέρι».

Την ιδέα για την κοινή δίαιτα είχε ο γιατρός Κάρλος Πινιέιρο. «Στον 21ο αιώνα, οι άνθρωποι ξεχνούν να τρέχουν πραγματικά» λέει ο 63χρονος. Με την υποστήριξη της διοίκησης της πόλης, τον Ιανουάριο κάλεσε τους πολίτες της πόλης στη Γαλικία να τρώνε υγιεινότερα και να κάνουν περισσότερη άσκηση. Από τότε ασχολείται τακτικά με τα άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος στο πάρκο της πόλης.

Από τους 40.000 κατοίκους της πόλης, περίπου 9.000 είναι υπέρβαροι, περίπου 3.000 θεωρούνται παχύσαρκοι, σύμφωνα με τον Πινιέιρο. Η Γαλικία στη βορειοδυτική Ισπανία είναι η περιοχή με το μεγαλύτερο ποσοστό παχύσαρκων ανθρώπων στην Ισπανία, σύμφωνα με μελέτη της Ισπανικής Καρδιολογικής Εταιρείας.

«Λόγω του βροχερού κλίματος εδώ, οι άνθρωποι είναι συχνά στο σπίτι και καταναλώνουν πολλές θερμίδες κάθε μέρα» λέει ο Πινιέιρο. Η κουζίνα της Γαλικίας είναι γνωστή για τις συχνά τεράστιες μερίδες της.

Εστιατόρια και σχολεία συμμετέχουν

Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα θα λάβουν ατομικές συμβουλές για τον καλύτερο τρόπο μόνιμης μείωσης του βάρους τους και, συνεπώς, για τον περιορισμό του κινδύνου χρόνιων ασθενειών. Έρχονται τακτικά στα κέντρα υγείας της πόλης για να ζυγίζονται.

18 εστιατόρια στην πόλη θέλουν επίσης να συνεισφέρουν στην επίτευξη του στόχου των 100.000 κιλών και να προσφέρουν υγιεινότερα πιάτα. «Αντικαταστήστε το βούτυρο με φυσικό ελαιόλαδο» λέει ο ιδιοκτήτης εστιατορίου Ντιέγκο Πλάτας.

«Δεν είναι εύκολο να πείσεις τους ενήλικες» λέει ο γιατρός Πινιέιρο. Ως εκ τούτου, το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης παιδιά, που πρέπει να διδάσκονται έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Στο σχολείο της Ναρόν ο Χόρχε Χουάν εφαρμόζει ένα πιλοτικό πρόγραμμα. Κάθε μέρα, τα παιδιά μπορούν να αθλούνται για μια ώρα και να κάνουν μια βόλτα στον παραλιακό δρόμο κατά τη διάρκεια των διακοπών. Η καθηγήτρια Μαρία Χοσέ Καθόρλα έδωσε πρώτη το παράδειγμα: μέσα σε ένα χρόνο έχει χάσει 14 κιλά.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μπανάνες: Η αθλητική κίτρινη υπερτροφή

Μπανάνες: Η αθλητική κίτρινη υπερτροφή

Μετά από μια σκληρή προπόνηση ο ανθρώπινος οργανισμός εισέρχεται στη φάση της ανάκαμψης. Πολλοί αθλητές πίνουν αθλητικά ροφήματα ενέργειας προκειμένου να βοηθήσουν το σώμα τους να ανακάμψει πιο αποτελεσματικά. Υπάρχει ωστόσο μια τροφή που είναι πολύ πιο αποτελεσματική όσον αφορά το ζήτημα της ανάκαμψης. Είναι η μπανάνα όπως ισχυρίζεται μια νέα σχετική έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας.

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές συνέκριναν τις επιδράσεις των μπανανών και των αθλητικών ποτών και διαπίστωσαν ότι οι πρώτες παρείχαν ίσα ή μεγαλύτερα αντιφλεγμονώδη οφέλη.

Η μελέτη

Για τη μελέτη, παρατηρήθηκαν 20 ποδηλάτες που συμμετείχαν τακτικά σε αγώνες δρόμου, ηλικίας 22-50 ετών και οι οποίοι ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για πολλές κούρσες. Κάποιοι ήπιαν μόνο νερό κατά τη διάρκεια των αγώνων και άλλοι κατανάλωναν ένα αθλητικού ρόφημα ή μισή μπανάνα κάθε 30 λεπτά κούρσας.

Οι αναβάτες που έπιναν μόνο νερό είχαν σχετικά υψηλά επίπεδα φλεγμονής στο αίμα τους ενώ αντίστοιχα, πολύ χαμηλότερο ήταν το ποσοστό αν οι ποδηλάτες έτρωγαν μπανάνα ή έπιναν ένα αθλητικό ρόφημα. Το ενδιαφέρον ωστόσο έχει να κάνει με το ότι οι αναβάτες που έτρωγαν μπανάνες παρήγαγαν επίσης λιγότερο γενετικό πρόδρομο του ενζύμου COX-2, που εντείνει την φλεγμονή.

Ο Ντέιβιντ Νίμαν, επικεφαλής και συγγραφέας της μελέτης καθώς και διευθυντής του εργαστηρίου αθλητικού επιδόσεων στο Πανεπιστήμιο Appalachian στις ΗΠΑ, ισχυρίζεται ότι οι μεταβολητές της μπανάνας βοηθούν να καταπολεμηθεί το γονίδιο COX-2 που προάγει τη φλεγμονή μετά την άσκηση. «Πρόκειται για το ίδιο γονίδιο που καταπολεμούν η ασπιρίνη και η ιβουπροφαίνη», τονίζει ο ίδιος επισημαίνοντας ωστόσο πως συνιστάται οι αθλητές να παίρνουν φάρμακα που λειτουργούν ως παυσίπονα μετά από μια προπόνηση.

Ο Νίμαν τονίζει επίσης πως σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, οι μπανάνες μπορούν να βοηθήσουν τους μυς να ανακάμψουν ταχύτερα μετά την προπόνηση. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα αθλητικά ροφήματα είναι επίσης χρήσιμα ενώ τα ποσοστά ζάχαρης ανάμεσα σε αυτά και τις μπανάνες είναι περίπου τα ίδια.

Οι μπανάνες όμως έχουν και άλλα θρεπτικά συστατικά όπως η βιταμίνη C και η βιταμίνη Β6 καθώς και διάφορες φυτικές ίνες, κάτι που δεν ισχύει για τα αθλητικά ροφήματα». Ορίστε λοιπόν: ένας ακόμα λόγος για να αγαπήσετε αυτή την κίτρινη υπερτροφή.

Διαβάστε ακόμα: Μια μπανάνα την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα!

Συμβουλές υγιεινής διατροφής που καταρρίπτονται καθημερινά!

Οι διατροφικές τάσεις αλλάζουν συνεχώς, όπως και οι σχετικές έρευνες αναφορικά με το ποια τρόφιμα κάνουν καλό σε εμάς και ποια είναι επιβλαβή. Eιδικοί σε θέματα διατροφής λένε περισσότερα για αυτές τις νέες διατροφικές συνήθειες.

Προσοχή με το αλάτι

Αν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση είναι σίγουρο πως ο γιατρός σας θα σας έχετε συμβουλέψει να περιορίσετε το αλάτι. Ωστόσο μια έρευνα του Πανεπιστημίου της Βοστόνης έδειξε πως η διατροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο δεν σημαίνει απαραίτητα πως θα έχετε και πιο χαμηλή πίεση.

Συνεπώς, το αλάτι δεν είναι εχθρός των πάντων και σε φυσιολογικές ποσότητες μπορεί να συμβάλει στην καλή υγεία. Άλλωστε η ίδια έρευνα έδειξε πως άτομα που είχαν αφαιρέσει το αλάτι από την ζωή τους, είχαν υψηλότερο κίνδυνο να εμφανίσουν καρδιακό νόσημα σε σύγκριση με εκείνους που το κατανάλωναν σε μέτρια επίπεδα.

Αποφυγή γαλακτοκομικών

Μπορεί να υποστηρίζουν πολλοί πως η κατανάλωση γάλακτος από την παιδική ηλικία και σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να οδηγήσει σε δυσανεξία στην λακτόζη, ωστόσο έρευνες έχουν δείξει πως ο άνθρωπος είναι προορισμένος να προσαρμόζεται σε αυτή την διατροφική συνήθεια.

Τα γαλακτοκομικά παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία μας, βοηθούν στη  μείωση της αρτηριακής πίεσης ειδικά όσα έχουν χαμηλά λιπαρά και μας δίνουν ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά. Νέα έρευνα έδειξε πως ωφέλιμα είναι και τα γαλακτοκομικά πλήρη σε λιπαρά καθώς μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και καρδιακών νοσημάτων.

Μη κατανάλωση λίπους

Οι λιπαρές τροφές δεν έχουν τόσα αρνητικά όσο εμείς νομίζουμε. Τα φυτικά λίπη όπως τα μονοακόρεστα λίπη που βρίσκονται σε τρόφιμα όπως τα αμύγδαλα και το αβοκάντο και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα ψάρια προσφέρουν πολλά οφέλη για την υγεία μας σύμφωνα με τους ειδικούς. Αυτά τα λίπη μπορεί να μειώσουν τη φλεγμονή, να βελτιώσουν τα επίπεδα των λιπιδίων του αίματος και μπορεί ακόμη και να προωθήσουν ένα χαμηλότερο σωματικό βάρος.

Ανησυχία για την χοληστερόλη στις τροφές

Αν νομίζετε πως θα είστε πιο υγιείς επειδή δεν τρώτε τον κρόκο από τα αυγά, ξανασκεφτείτε το. Παρά τα όσα έχετε ακούσει, οι κρόκοι μπορεί να αποτελέσουν μια ωφέλιμη διατροφική επιλογή παρά την περιεκτικότητα σε χοληστερόλη.

Πλέον έχει αποδειχθεί πως η χοληστερόλη στις τροφές ελάχιστα επηρεάζει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα καθώς σε αυτό συμφωνεί και έρευνα του Υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ που υποστηρίζει πως η υπερβολική κατανάλωση τροφών όπως οι κρόκοι αυγών δεν θα πρέπει να προκαλεί ανησυχία.

Κατανάλωση επεξεργασμένων «υγιεινών» τροφών

Πολλές από αυτές τις τροφές δεν έχουν λίπος, όμως αυτό έχει αντικατασταθεί από πρόσθετα σάκχαρα. Οι μεγάλες ποσότητες προστιθέμενης ζάχαρης στη διατροφή μπορεί να είναι ακόμη πιο επιβλαβείς για την υγεία από το υπερβολικό λίπος ζωικό λίπος, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν νεότερες έρευνες.

Τα προϊόντα ολικής άλεσης

Είναι λάθος να μην διαβάζετε τις ετικέτες πριν αγοράσετε προϊόντα ολικής άλεσης. Πολλά από αυτά δεν είναι ολικής άλεσης 100% και σε μια τέτοια περίπτωση η διατροφική τους αξία είναι μηδαμινή.

Τρώγοντας μόνο ωμό φαγητό

Μπορεί να έχετε ακούσει πως τα μαγειρεμένα λαχανικά χάνουν τα θρεπτικά συστατικά τους, ωστόσο πρέπει να ξέρετε πως το μαγειρεμένο φαγητό χωνεύεται ευκολότερα και δημιουργεί πιο δύσκολα αλλεργίες που σχετίζονται με διάφορες τροφές.

Παράλληλα το μαγείρεμα των τροφών επιτρέπει στον εγκέφαλο να απορροφήσει ευκολότερα όλα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξή του.

Χρήση φυσικών γλυκαντικών ουσιών

Μπορεί να έχετε ακούσει για την επιβλαβή ζάχαρη που μπορεί να αντικατασταθεί από φυτικές ουσίες. Ωστόσο μελέτες έδειξαν πως τα επίπεδα φρουκτόζης στο μέλι, την αγαύη και τις υπόλοιπες ουσίες μόνο καλό δεν κάνουν στην υγεία σας.  Οποιο φυσικό γλυκαντικό και αν επιλέξετε δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα έξι κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη την ημέρα για τις γυναίκες και εννέα για τους άνδρες.

Διαβάστε ακόμα: «Υγιεινά» προϊόντα που πρέπει να προσέχετε λόγω της ζάχαρης

 

Send this to a friend