Φούρνος μικροκυμάτων: Καταστρέφει τις τροφές ή όχι;

Είναι ο φούρνος μικροκυμάτων... υγιεινός;

Γραφει ο Νικος Καφετζόπουλος*

Σχεδόν κάθε οικογένεια διαθέτει φούρνο μικροκυμάτων. Η ευκολία που προσφέρουν είναι αδιαμφισβήτητη. Όμως, παρά τη διαδεδομένη χρήση των φούρνων μικροκυμάτων και το εξαιρετικό ιστορικό ασφαλείας που προσφέρουν, μερικοί άνθρωποι θεωρούν ακόμα ότι το μαγείρεμα ενός φαγητού σε φούρνο μικροκυμάτων, κατά κάποιο τρόπο αλλοιώνει τα θρεπτικά συστατικά του και το καθιστά λιγότερο υγιεινό.

Πώς λειτουργεί ο φούρνος μικροκυμάτων;

Η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας των φούρνων μικροκυμάτων μπορεί να βοηθήσει στην αποσαφήνιση της απάντησης σε αυτές τις συνήθεις ερωτήσεις.

Πράγματα που δεν ξέρατε ότι μπορεί να κάνει ο φούρνος μικροκυμάτων!

Οι φούρνοι μικροκυμάτων μαγειρεύουν τα τρόφιμα με κύματα ενέργειας που είναι παρόμοια με τα ραδιοκύματα, αλλά μικρότερης έντασης. Αυτά τα κύματα είναι εξαιρετικά επιλεκτικά, επηρεάζοντας πρωτίστως το νερό, προκαλώντας ‘δόνηση’ των μορίων του και επομένως ταχεία αύξηση της θερμοκρασίας (θερμική ενέργεια).

Είναι τα μικροκύματα ασφαλή για το μαγείρεμα του φαγητού σας;

Μερικά θρεπτικά συστατικά καταστρέφονται όταν εκτίθενται σε θερμότητα, είτε πρόκειται για μαγείρεμα/ζέσταμα σε έναν φούρνο μικροκυμάτων είτε σε κατσαρόλα είτε σε έναν κανονικό φούρνο.

Όσον αφορά τα λαχανικά, το βράσιμο τους σε νερό αλλοιώνει κάποια από τα θρεπτικά συστατικά, με κυριότερο «θύμα» την βιταμίνη C. Αλλά όχι μόνο. Για παράδειγμα, το βρασμένο μπρόκολο χάνει την γλυκοσινολάτη, μια ένωση που του δίνει το ιδιαίτερο άρωμα αλλά και τις αντικαρκινικές του ιδιότητες.

Η μέθοδος μαγειρέματος λοιπόν που διατηρεί καλύτερα τα θρεπτικά συστατικά είναι αυτή που μαγειρεύει γρήγορα, θερμαίνει τα τρόφιμα για το συντομότερο χρονικό διάστημα και χρησιμοποιεί όσο το δυνατόν λιγότερο νερό.

Ο φούρνος μικροκυμάτων πληροί και τα τρία αυτά κριτήρια. Χρησιμοποιώντας τον φούρνο μικροκυμάτων με μια μικρή ποσότητα νερού, ουσιαστικά θερμαίνουμε το τρόφιμο από μέσα προς τα έξω με αποτέλεσμα να διατηρούνται καλύτερα οι βιταμίνες και μέταλλα, καλύτερα από σχεδόν οποιαδήποτε άλλη μέθοδο μαγειρέματος.

Τελικά, φαίνεται ότι οι φούρνοι  μικροκυμάτων μπορούν πράγματι να ‘κρατήσουν’ ένα τρόφιμο υγιεινό.

Διαβάστε επίσης: Τροφές που ζεσταίνετε στο φούρνο μικροκυμάτων αλλά δεν πρέπει!

* Ο Νίκος Καφετζόπουλος είναι  Κλινικός Διαιτολόγος, Διατροφολόγος και συνεργάτης του runnfun.gr. Περισσότερα άρθρα του μπορείτε να βρείτε στο www.nutribase.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Τρέξιμο και Yoga: Τα τεράστια οφέλη για τους δρομείς

Γράφει η Marta Kaluzna*

Είναι ευρέως γνωστό ότι το τρέξιμο παρόλα τα πλεονεκτήματα για την υγεία μας, επηρεάζει τις αρθρώσεις, τους μύες και τους τένοντες. Αυτό σε βάθος χρόνου θα μπορούσε να οδηγήσει σε μυϊκές ανισορροπίες και τραυματισμούς. Ως εκ τούτου, η πρακτική της yoga μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην αποφυγή αυτών των φαινομένων.

Παρακάτω μερικά από τα οφέλη της yoga στους δρομείς:

Ενδυνάμωση ποδοκνημικής άρθρωσης – Ισορροπία

Ένα από τα σημεία που επιβαρύνεται περισσότερο στους δρομείς είναι η ποδοκνημική άρθρωση. Οπότε με τις κατάλληλες άσανα (θέσεις/ασκήσεις) μπορούμε να ενδυναμώσουμε τα κάτω άκρα με έμφαση το ισχίο και την ποδοκνημική, βελτιστοποιόντας έτσι την απόδοση της ισορροπίας μας.

Βελτίωση της ιδιοδεκτικότητας (Ειδικά για δρομείς ανώμαλου εδάφους)

Η ιδιοδεκτικότητα ή αλλιώς κιναίσθηση είναι η ικανότητα να ορίζουμε τη θέση, την ταχύτητα και την κατεύθυνση του σώματος μας στον χώρο, ενεργοποιώντας τον εγκέφαλο να οδηγήσει τις κινήσεις του κορμού και των άκρων μας. Αρκετές άσανα (θέσεις/ασκήσεις) συντελούν στην νευρομυική συναρμογή αναπτύσσοντας αντίληψη για την ορθή θέση & ισορροπία του σώματος, αποτρέποντας έτσι τυχόν τραυματισμούς.

Γιόγκα για τους πόνους στη μέση, αλλά όχι για όλους

Επαρκής διάταση των μυών

Συγκεκριμένα, στο στάδιο της αποκατάστασης σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η επαναφορά του μυός στο φυσιολογικό εύρος κίνησης.Οι εξειδικευμένες διατάσεις της yoga μπορούν να βοηθήσουν περισσότερο από τις συμβατικές σε συνδυασμό με τις κατάλληλες αναπνοές. Παράλληλα, η yoga δίνει το έναυσμα να αποφορτίσουμε και τους μύες του κορμού που συχνά είναι παραμελημένοι καθώς οι περισσότεροι δρομείς επικεντρώνονται σε διατάσεις των κάτω άκρων.

Μείωση κορτιζόλης (ορμόνη του στρες)

Σύμφωνα με έρευνες, μεγάλη μερίδα δρομέων έχει αυξημένα χρόνια επίπεδα κορτιζόλης. Η αυξημένη κορτιζόλη είναι υπεύθυνη για συμπτώματα όπως η κόπωση,η κατακράτηση υγρών και το εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα. Η ενσωμάτωση ασκήσεων yoga στην εβδομαδιαία ρουτίνα μας μπορεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά και να βοηθήσει στην
αντιστροφή των συμπτωμάτων του χρόνιου στρες.

Εκπαίδευση του νου σε συνδυασμό με τη σωστή αναπνοή

Η πρακτική της yoga με την σωστή αναπνοή αποσυμφορίζει τις αρνητικές σκέψεις και το άγχος ιδιαίτερα σε δρομείς αντοχής, εκπαιδεύοντας τους να ανακτούν την ψυχική δύναμη και ηρεμία προκειμένου να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στην εκάστοτε διαδρομή. Επιπρόσθετα, ο κάθε αθλούμενος μαθαίνει να ελέγχει το μυαλό πριν και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα-προπόνησης ώστε να αποδώσει καλύτερα, ακόμα και κάτω από πίεση.

Διαβάστε επίσης: Γιόγκα και διαλογισμός βοηθούν στην πρόληψη του Αλτσχάιμερ

* Η Marta Kaluzna είναι Kαθηγήτρια Φυσικής Αγωγής/Master Moριακής και Εφαρμοσμένης Φυσιολογίας (Σχολή
Ιατρικής,ΕΚΠΑ) – Certified Yoga Instructor (Yoga Alliance). Email επικοινωνίας:[email protected]

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Οι “αθώες” τροφές κάνουν τη… ζημιά το Πάσχα

Το "πρόβλημα" με τη διατροφή μας το Πάσχα δεν είναι το αρνί...

Γράφει ο Νίκος Καφετζόπουλος*

Οι ημέρες του Πάσχα ακόμα και με τα σημερινά πρωτοφανή δεδομένα, είναι ένα υπερφαγικό διατροφικό γεγονός.

Μη ξεχνάμε ότι την Κυριακή του Πάσχα μετά το γεύμα, καθώς και τη Δευτέρα, παρουσιάζεται 30% αύξηση εισαγωγών στα νοσοκομεία της χώρας για διάφορους λόγους!

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε το θερμιδικό περιεχόμενο των κυριότερων πιάτων και γλυκών που καταναλώνουμε στις γιορτές του Πάσχα, έτσι ώστε να βελτιώσετε τις επιλογές σας:

Φαίνεται λοιπόν από τον παραπάνω πίνακα ότι το πραγματικό πρόβλημα των ημερών δεν είναι τόσο το αρνί ή το κατσίκι στη σούβλα, αλλά η παρανόηση όσον αφορά τα «αθώα» γλυκά του Πάσχα.

Αν λοιπόν γίνει το πρωινό μας 2 φέτες τσουρέκι και το σνακ μας 2 κουλούρια, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε λάβει 860 θερμίδες έξτρα μέσα σε μία ημέρα! Αν αυτό συνεχιστεί όλες τις ημέρες, τα αποτελέσματα μπορεί να τα φανταστεί ο καθένας μας..

Κυριακή του Πάσχα

Στο κεντρικό γεύμα σας μη ξεχάσετε να ξεκινήστε με τη σαλάτα,  η οποία θα σας βοηθήσει να χορτάσετε καλύτερα και πιθανόν να επιλέξετε μικρότερη ποσότητα κρέατος. Επιπλέον, τα λαχανικά είναι πλούσια σε κάλιο που είναι ανταγωνιστής του νατρίου (πλούσια πηγή το κρέας), διατηρώντας έτσι την ηλεκτρολυτική ισορροπία στο σώμα σας. Επιπρόσθετα, τα λαχανικά είναι πολύ καλές πηγές αντιοξειδωτικών ουσιών και τέλος είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, συμβάλλοντας στην καλή λειτουργία του εντέρου.

Το βραδινό της Κυριακής προτιμήστε ένα ελαφρύ γεύμα για να μην επιβαρύνετε ακόμη περισσότερο την λειτουργία του πεπτικού συστήματος και να μην επιφορτιστείτε με παραπανίσιες θερμίδες. Καλές επιλογές είναι μια σαλάτα εποχής με λίγο κρέας ή 1-2 αυγά βραστά ή γιαούρτι με φρούτα ή μέλι ή μια χορτόσουπα.

Δυσπεψία: Πώς να την αποφύγετε;

Η δυσπεψία είναι ένα από τα κυριότερα προβλήματα που ταλαιπωρεί πολλά άτομα το Πάσχα. Η εμφάνιση της γίνεται κυρίως την Κυριακή του Πάσχα όπου ξεκινά η υπερκατανάλωση λιπαρών τροφών όπως ο οβελίας, η μαγειρίτσα, το κοκορέτσι, το τσουρέκι, τα πασχαλινά κουλούρια καθώς και η κατανάλωση αλκοόλ. Πώς όμως μπορείτε να την αντιμετωπίσετε;

Περιορίστε την κατανάλωση γλυκών, ειδικά εάν νιώθετε χορτάτος από το κυρίως γεύμα.

Αποφύγετε πολλές και διαφορετικές τηγανητές εκδοχές τροφίμων στο ίδιο γεύμα

Αποφύγετε να ξαπλώσετε αμέσως μετά το γεύμα σας. Επιπλέον, όταν ξαπλώνετε τοποθετήστε μια κουβέρτα κάτω από τον κορμό και το κεφάλι σας με σκοπό να ανασηκωθεί το σώμα σας από την μέση και πάνω.

Καλές γιορτές και υγεία να έχουμε!


* Ο Νίκος Καφετζόπουλος είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος. Έχει γράψει το βιβλίο “Πρακτικός οδηγός Αθλητικής Διατροφής”. Στο www.nutribase.gr μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη δουλειά του


Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend