Γονιδιακό ντόπινγκ: Η νέα μεγάλη απειλή για τον (πρωτ)αθλητισμό

Ουσίες που δεν μπορούν προς το παρόν να ανιχνευθούν μπαίνουν στο χώρο του ντόπινγκ. Δυσοίωνο φαντάζει το μέλλον του πρωταθλητισμού αν επιβεβαιωθούν οι υποψίες περί γονιδιακού ντόπινγκ.

«Στο χώρο του ντόπινγκ ποτέ δεν είμαστε σίγουροι και καλύτερα να μην ανοίξουμε το θέμα του γονιδιακού ντόπινγκ και της νέας τάσης να πειράζουμε τα ίδια μας τα γονίδια ώστε να έχουν υπερέκφραση» επισήμανε ο επίκουρος καθηγητής αξιολόγησης σωματικής υγείας στο ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ, Νικόλαος Κουτλιάνος, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου με αφορμή το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή με θέμα την “Ιατρική της Άθλησης των 21ο αιώνα”.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Κουτλιάνος επισήμανε ότι για να μπορέσει κάποιος να μιλήσει για γονιδιακό ντόπινγκ θα πρέπει να μπορεί να το ανιχνεύσει. «Σκεφτείτε ότι αν έχει γίνει ενέσιμα μια έγχυση ανασυνδυασμένου DNA, για να ανιχνευθεί με τις υπάρχουσες τεχνικές θα πρέπει να γίνει μυική βιοψία όχι μακρύτερα από μισό χιλιοστό από το σημείο έγχυσης του ανασυνδυασμένου γενετικού υλικού. Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν επιτρέπεται.

Στο χώρο του αντιντόπινγκ έχουμε μόνο έλεγχο στο αίμα, τα ούρα και στα εκπνεόμενα αέρια. Αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε θέση ανιχνεύσουμε το γονιδιακό ντόπινγκ με εξαίρεση κάποιες μικρές παραλλαγές όσον αφορά κάποιους μεταβολικούς τροποποιητές. Έχουμε ενδείξεις ότι υπάρχει η θέληση να γίνει γονιδιακό ντόπινγκ εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον αποδεδειγμένα, αλλά δεν μπορούμε να πούμε αυτή τη στιγμή ότι κάποιος έχει κάνει χρήση γονιδιακού ντόπινγκ . Δεν έχουμε την απόδειξη να το υποστηρίξουμε. Υποψίες υπάρχουν σαφώς και προκύπτουν από καταγεγραμμένες δηλώσεις προπονητών οι οποίοι αναζητούσαν γονιδιακά φάρμακα» επισήμανε ο κ. Κουτλιάνος

Στην ερώτηση τι θα σημάνει το γονιδιακό ντόπινγκ για το μέλλον του αθλητισμού ο κ. Κουτλιάνος απάντησε: «Θα σημάνει ανατροπή των πάντων σε σχέση και με την αθλητική ηθική και σε σχέση και με την αξία του κάθε μεταλλίου. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι σίγουρα παύει πλέον ο πρωταθλητισμός να έχει οποιαδήποτε σχέση με την υγεία, εφόσον μιλάμε για τη χρήση γονιδιακού ντόπινγκ, καθότι το γονιδιακό ντόπινγκ ενέχει πάρα πολλούς κινδύνους. Και έχουν ήδη καταγραφεί από το χώρο της ιατρικής από τη χρήση πρωτοκόλλων γονιδιακής θεραπείας αρκετά συχνά διάφορες ανεπιθύμητες ενέργειες, ακόμη και νεοπλασίες, δηλαδή πρόκληση καρκίνου. Επί της ουσίας θα έχουμε μεταλλαγμένους αθλητές. Υπάρχουν ήδη περιπτώσεις που έχει καταγραφεί νέος γενετικός κώδικας, νέο γενετικό υλικό. Από αυτόν που κάνει γονιδιακή θεραπεία είναι πιθανόν, ανάλογα με τη θεραπεία που κάνει, να περάσει η μετατροπή του γενετικού υλικού ακόμη και στα φυλετικά του χρωμοσώματα στους απογόνους του και επομένως να περάσει έτσι ένας νέος μεταλλαγμένος άνθρωπος και στις επόμενες γενιές».

Ούτε τα νόμιμα εργογόνα βοηθήματα είναι απολύτως ασφαλή

Αναφερόμενος στα νόμιμα και παράνομα στα εργογόνα βοηθήματα που χρησιμοποιούν οι αθλητές επισήμανε ότι από τα εκατοντάδες νόμιμα εργογόνα βοηθήματα που πωλούνται στην αγορά μόνο 6-7 νόμιμα ενισχύουν πραγματικά την αθλητική απόδοση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και αυτά θεωρούνται απολύτως ασφαλή.

«Από κει και πέρα υπάρχει και το μεγάλο πεδίο των απαγορευμένων ουσιών και μεθόδων. Υπάρχει διαρκώς αυτό το ανελέητο κυνηγητό μεταξύ των θιασωτών του ντόπινγκ και αυτών που προσπαθούν να προασπίσουν την αθλητική ηθική και την υγεία των αθλητών. Υπάρχουν συνεχώς νέες εξελίξεις. Επισήμως τα περισσότερα απο 40 διαπιστευμένα εργαστήρια παγκοσμίως καταγράφουν κάθε χρόνο από το 2004 που έχουμε στοιχεία ότι γύρω στο 2% των δειγμάτων είναι θετικά. Είναι όμως αυτές οι πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος; Να σας πω ότι είναι τουλάχιστον 10% το ποσοστό των αθλητών υψηλού επιπέδου που κάνουν χρήση απαγορευμένων ουσιών και μεθόδων. Υπάρχουν σημαντικές εξελίξεις. Πλέον έχουν εγκαταλείψει σε μεγάλο βαθμό τη χρήση των παραδοσιακών στεροειδών αναβολικών και χρησιμοποιούν διάφορα πεπτίδια, τα οποία δεν έχουν εκείνες τις σοβαρές επιπτώσεις όσον αφορά την αρρενοποίηση, που είχανε τα στεροειδή αναβολικά της παλαιότερης γενιάς» ανέφερε ο ίδιος.

«Έχω συναντήσει περισσότερες περιπτώσεις παιδιών που παίρνουν αναβολικά για να έχουν ωραίο σώμα, παρά αθλητών που προσπαθούσαν να ανταγωνιστούν. Το ντόπινγκ σίγουρα είναι υπαρκτό πρόβλημα στο επίπεδο του πρωταθλητισμού, αλλά εγώ δεν θα δεχτώ ότι είναι τόσο συχνό το φαινόμενο» επισήμανε από την πλευρά του ο Ολυμπιονίκης του tae kwon do, Αλέξανδρος Νικολαϊδης. Παράλληλα ανέφερε ότι για να παταχθεί το ντόπινγκ θα πρέπει εκτός από τον αθλητή που θα βρεθεί ντοπαρισμένος, να τιμωρείται με ποινή αποκλεισμού από τους αγώνες και ο προπονητής του.

«Η άσκηση είναι υγεία, ο πρωταθλητισμός όχι»

«Η άσκηση είναι υγεία, ο πρωταθλητισμός όχι» επισήμανε ο καθηγητής αθλητιατρικής στο ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ και πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου, Αστέριος Δεληγιάννης, τονίζοντας ότι η εξαντλητική και επίμονη άσκηση μπορεί να έχει επιπτώσεις στην καρδιακή λειτουργία. Υπογράμμισε ακόμη τη σημασία του προαγωνιστικού ελέγχου και την πρόληψη του αιφνιδίου θανάτου κατά την άσκηση τονίζοντας παράλληλα την αναγκαιότητα ύπαρξης σε κάθε χώρο άθλησης αυτόματου απινιδωτή, ομάδας διαχείρισης με γνώση Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης(ΚΑΡΠΑ) και ιατρού.

Ο κ. Δεληγιάννης ανέφερε ακόμη ότι η θεραπευτική γυμναστική είναι η πιο φτηνή και καλή θεραπεία για ανθρώπους με χρόνια νοσήματα, καθώς παρατείνει τη διάρκεια της ζωής και βελτιώνει την ποιότητά της. Επισήμανε τέλος ότι ιδιαίτερα προσεκτικές θα πρέπει να είναι οι γυναίκες αθλήτριες που κάνουν αυστηρή δίαιτα, με συνέπεια να έχουν αμμηνόρροια και να καταλήγουν σε οστεοπόρωση ή νευρογενή ανορεξία.

Διαβάστε ακόμα: Το ανθρώπινο σώμα φτάνει στα όριά του – Τέλος στα παγκόσμια ρεκόρ!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Ο σωστός τρόπος εφαρμογής για να έχει αποτέλεσμα το αποσμητικό μας

Τα αποσμητικά προστατεύουν από τον ιδρώτα και μας επιτρέπουν να έχουμε μια αίσθηση φρεσκάδας και καθαριότητας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ειδικά πριν ή μετά τη γυμναστική, συνηθίζουμε να εφαρμόζουμε αποσμητικό αφού ιδρώνουμε αρκετά. Υπάρχει όμως ένα λάθος που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι με το αποσμητικό τους, ειδικά όσοι γυμνάζονται.

Αν βάζετε αποσμητικό το πρωί μετά το ντους, πριν από το γυμναστήριο ή μετά το ντους στο γυμναστήριο, τότε δεν θα έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα!

Ο σωστός τρόπος είναι να εφαρμόζετε το αποσμητικό στις μασχάλες σας το βράδυ, πριν πέσετε για ύπνο. Με αυτόν τον τρόπο το αποσμητικό έχει τον χρόνο να στεγνώσει και να κάνει τη δουλειά του.

Αν το πρωί πριν πάτε στη δουλειά κάνετε γυμναστική, τότε θα πρέπει να στεγνώσετε πολύ καλά τη μασχάλη σας, πριν βάλετε ξανά το αποσμητικό σας. Αν έχετε χρόνο, μπορείτε να το αποφύγετε για 15-20 λεπτά και να το εφαρμόσετε μετά, προκειμένου να έχετε την προστασία που θέλετε για ολόκληρη την ημέρα.

Επίσης θα μπορούσατε με λίγο νερό να αφαιρέσετε λίγο από το αποσμητικό πριν γυμναστείτε, για να επιτρέψετε στο δέρμα σας να ιδρώσει και να βγάλει τις τοξίνες.

Πριν το εφαρμόσετε πρέπει το δέρμα σας να είναι εντελώς στεγνό, ενώ πριν γυμναστείτε πρέπει το αποσμητικό σας να έχει στεγνώσει καλά.

Και αυτό διότι σε διαφορετική περίπτωση θα φύγει μαζί με το νερό (σ.σ. θα κολλήσει πάνω στα ρούχα σας) ή με τον ιδρώτα, αν δεν έχει στεγνώσει καλά.

Διαβάστε επίσης: Φυσικες λύσεις για να μην έχετε προβλήματα κακοσμίας το καλοκαίρι

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Λάθη που κάνουμε και χάνουμε τον ύπνο μας

Ο ύπνος είναι ένα από τα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή για πολλούς λόγος. Ένας καλός ύπνος μπορεί να μας οδηγήσει στην επαγγελματική επιτυχία, μέχρι και στην απώλεια βάρους.

Υπάρχουν, όμως, μερικά πραγματάκια που πρέπει να αποφεύγετε να κάνετε πριν κοιμηθείτε, αν θέλετε να απολαύσετε έναν ήρεμο και αδιατάρακτο ύπνο.

Εκτός, λοιπόν, από το να πιείτε ένα καφεδάκι πριν τον ύπνο, αυτά είναι τα έξι πράγματα που πρέπει να αποφεύγετε πριν κοιμηθείτε:

1. Να κοιτάξουμε το κινητό μας ή το τάμπλετ

Ρίχνετε μια τελευταία ματιά στο e-mail σας και στο Facebook, δύο λεπτάκια μόνο. Μην το κάνετε: το φως της οθόνης σταματά την έκκριση της μελατονίνης, μιας ορμόνης που βάζει το σώμα μας σε λειτουργία ύπνου. Αφήστε που τα δύο λεπτάκια στο Facebook/Twitter/όποιο άλλο από τα social media μπορούν να μετατραπούν σε τρεις ώρες και μετά δεν θα ξέρετε πότε θα προλάβετε να κοιμηθείτε.

2. Να πιέζουμε τον εαυτό μας να κοιμηθεί

Πέσαμε στο κρεβάτι και δεν μας παίρνει ο ύπνος; Το μεγαλύτερο λάθος είναι να προσπαθούμε να κάνουμε τον εαυτό μας να κοιμηθεί. Καλύτερα να σηκωθούμε και να κάνουμε κάτι άλλο, μέχρις ότου νυστάξουμε πραγματικά.

3. Να πίνουμε αλκοόλ

Όσοι νομίζουμε ότι το μεθύσι εγγυάται τον ύπνο, κάνουμε λάθος. Πέραν όλων των άλλων, ο ύπνος υπό την επήρρεια αλκοόλ είναι κακός, διακοπτόμενος και καθόλου ξεκούραστος.

4. Να κοιμόμαστε με το κατοικίδιό μας

Είναι ωραίο να κοιμόμαστε με το σκύλο ή τη γάτα μας, ωστόσο, όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι δεν βοηθά στο να κοιμηθούμε καλά, ενώ μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εκδήλωσης αλλεργιών.

5. Να ζεσταίνουμε το χώρο

Όλοι οι ειδικοί περί τον ύπνο συμφωνούν ότι ο ύπνος είναι καλύτερος όταν το περιβάλλον είναι δροσερό.

6. Να ασκηθούμε

Η άσκηση λίγο πριν την ώρα του ύπνου είναι λάθος, καθώς αυξάνει τα επίπεδα της θερμοκρασίας του σώματος και μας προετοιμάζει για δράση και όχι για χαλάρωση. Από τις σπάνιες φορές που η άσκηση δεν μας κάνει καλό.

Διαβάστε ακόμα: Δεν σας παίρνει ο ύπνος; Εφαρμόστε τη μέθοδο «4-7-8»!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend