Site icon runnfun.gr

“Υπάρχει Αθλητική Κουλτούρα στη χώρα μας;”

Sport Dialogues (Δευτέρα 12/4, 21:00) : Sports Culture

“Υπάρχει Αθλητική Κουλτούρα στη χώρα μας;”

Τη Δευτέρα 12 Απριλίου(21:00) συνεχίζουμε τους διαδικτυακούς κοινωνικούς διαλόγους.

Θα έχουμε μαζί μας ως καλεσμένους ανθρώπους με σημαντική προσφορά στον ελληνικό αθλητισμό. Είναι άνθρωποι που έχουν χαράξει ένα ξεχωριστό δρόμο στον ελληνικό αθλητισμό και έχουν δημιουργήσει κάτι καινοτόμο.

Αφού αναδείξουμε το πολύ σπουδαίο έργο τους που πηγάζει από την αγάπη και το μεράκι τους για τον αθλητισμό καθώς και την προσήλωση στο όραμα που έχουν θα τους ζητήσουμε να μας βοηθήσουν να αποκωδικοποιήσουμε τι σημαίνει αθλητική κουλτούρα και πως αυτή μπορεί να ενισχυθεί στη χώρα μας.

Καλεσμένοι

Συντονισμός

Τη συζήτηση συντονίζουν

Συμμετοχή

Για Συμμετοχή παρακαλώ στείλτε τα στοιχεία σας ( Όνομα και κινητό) στο Triathlon Lab Athens: info@triathlonlab.gr ή στο συντονιστή της συζήτησης Email : smartsportcoach@hotmail.com

Για πληροφορίες :

Γιάννης Ψαρέλης

Τηλ. 6937170260

Σημείωση : Περιορισμένος Αριθμός Θέσεων/ Συμμετοχών. Είναι Διάλογοι με ενεργή συμμετοχή όλων

Ιωάννης Αντωνάκης

Ποιος ο ρόλος μίας δημοτικής αθλητικής εγκατάστασης στην ανάπτυξη της αθλητικής κουλτούρας σε ένα δήμο;

Ιωάννης Αντωνάκης : Ο ρόλος μιας δημοτικής αθλητικής εγκατάστασης στην ανάπτυξη της αθλητικής κουλτούρας σε κάθε δήμο είναι πολύ σημαντικός, είτε πρόκειται για  κολυμβητήριο, είτε για στίβο, είτε για γήπεδο πάσης φύσεως.

Θεωρώ ότι όλοι οι δήμοι θα πρέπει να πρεσβεύουν το αθλητικό πνεύμα και να ωθούν όλες τις κοινωνικές ομάδες προς αυτό.

Οι αθλητικοί χώροι που υπάρχουν γενικότερα στον αστικό ιστό πλέον είναι ελάχιστοι, γι’ αυτό θα πρέπει ο εκάστοτε Δήμος να τους προσέχει ιδιαίτερα, να τους συντηρεί και να τους εξελίσσει συνεχώς, ώστε να προσελκύει όλο και περισσότερο κοινό.

Διατηρώντας ο εκάστοτε Δήμος τους αθλητικούς χώρους που διαχειρίζεται σε ένα καλό επίπεδο, θα έχει περισσότερη συμμετοχή, άρα και περισσότερες συνδρομές του κοινού. Ως απόρροια αυτού θα έχει τη δυνατότητα να ανταποδίδει σε ανάλογες παροχές στους αθλούμενους.

Μια κουλτούρα χτίζεται και γίνεται τρόπος ζωής. Ο ένας παρακινεί τον άλλον και ο αθλητισμός μπαίνει ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητα περισσότερων ανθρώπων.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα τελευταία 4-5 χρόνια βλέπουμε το τρίαθλο να αναπτύσσεται ραγδαία και μάλιστα από αθλητές άνω των 30 ετών. Αθλητές που μπορεί παλιότερα να μην είχαν καμία σχέση με κανένα άθλημα και αυτή τη στιγμή οι χρόνοι τους να είναι αξιοζήλευτοι.

Πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος της Δημοτικής Αρχής στον μαζικό αθλητισμό;

Ιωάννης Αντωνάκης : Ο ρόλος της δημοτικής αρχής είναι, με λίγα λόγια, να βοηθά στην ανάπτυξη του μαζικού αθλητισμού από μικρή κιόλας ηλικία, ούτως ώστε να δίνονται στα παιδιά τα ερεθίσματα για ένα πιο σωστό και υγιεινό τρόπο ζωής.

Η δημοτική αρχή θα πρέπει να είναι αυτή και μόνο αυτή που θα ελέγχει και θα συντονίζει τους αθλητικούς χώρους, ούτως ώστε να έχουν δικαίωμα και πρόσβαση σε αυτούς όλες οι κοινωνικές ομάδες δίκαια και αξιοκρατικά.

Είναι απαραίτητο, να εκμεταλλευόμαστε τους χώρους αυτούς με διάφορους τρόπους, καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, για να θεωρείται πετυχημένος ο προγραμματισμός. Σε καμία περίπτωση δε πρέπει να βλέπουμε το φαινόμενο να χρησιμοποιεί ένας αθλητικός σύλλογος ή μια κατηγορία ανθρώπων ολόκληρο αθλητικό χώρο αποκλειστικά γι’ αυτούς.

Οι άνθρωποι που θέτονται υπεύθυνοι από τη δημοτική αρχή για τη διαχείριση και τον συντονισμό αθλητικών χώρων είναι απαραίτητο να έχουν άμεση σχέση με τον αθλητισμό ώστε να προγραμματίζουν με βάση την εξυπηρέτηση του μαζικού αθλητισμού και του γενικού συνόλου.

Προσωπικά χαίρομαι πάρα πολύ όταν βλέπω στο δικό μας κολυμβητήριο, όπου είμαι υπεύθυνος, ανθρώπους 30, 40 ή 50 ετών να αφιερώνουν χρόνο καθημερινά στον αθλητισμό. Ειλικρινά τους θαυμάζω για την υπομονή τους και την επιμονή τους, περισσότερο ίσως από όσο θαυμάζω έναν αθλητή, που πολύ πιθανό να είναι σε κάποια προ ολυμπιακή ομάδα. Φυσικά δεν υποβιβάζω την αξία κανενός αθλητή.

Η φετινή χρόνια ήταν για όλους αρκετά περίεργη και διαφορετική, λόγω της πανδημίας. Ζούμε κάτι πρωτόγνωρο που πήγε πίσω τους όλους τους αθλητές, επαγγελματίες και μη. Ελπίζουμε σύντομα να επανέλθουμε στους κανονικούς μας ρυθμούς και να είμαστε σε θέση να γυμνάζουμε τόσο το σώμα μας όσο και το πνεύμα μας.

Κωνσταντίνος Μητρόπαπας

Ποιος ο ρόλος των αθλητικών διοργανώσεων μαζικών χαρακτήρα όπως της TriMore στην δημιουργία αθλητικής κουλτούρας στην Ελλάδα;

Κωνσταντίνος Μητρόπαπας : Ο γενικότερος ρόλος που επιτελείται από το σύνολο των διοργανώσεων είναι εξαιρετικά σημαντικός δεδομένου ότι η κουλτούρα οικοδομείται μέσα από τα βιώματα και τα παραδείγματα ετών, ενώ δύσκολα τροποποιείται όταν κάτι τέτοιο καταστεί επιθυμητό. Συνεπώς οι αθλητές, συνοδοί, θεατές, εθελοντές, Δήμοι, Περιφέρειες, Σύλλογοι, τοπικές κοινωνίες, χορηγοί – υποστηρικτές (ενδιαφερόμενες πλευρές δηλαδή) εκπαιδεύονται μέσα από την πρακτική των διοργανωτών.

Ειδικότερα τώρα, ο δικός μας ρόλος στην TRIMORE όπως τον αντιλαμβανόμαστε και εργαζόμαστε γι’ αυτόν, είναι να σταθούμε πρωτοστάτες/σκαπανείς στον ιδιαίτερο αθλητισμό που πρεσβεύουμε: Αθλητικό Τουρισμό υψηλών προδιαγραφών. Σχεδιάζουμε και πραγματοποιούμε events σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο από αθλητικής απόψεως (ασφάλεια, τερέν, κριτές, ποιότητα παντού κλπ) αλλά και ως ξεχωριστές Αθλητικές/Ψυχαγωγικές/Τουριστικές εμπειρίες για όλα τα επίπεδα και τις ηλικίες αθλητών.

Πόσο σημαντικά είναι στα αθλητικά γεγονότα/ αγώνες να υπάρχουν δραστηριότητες για όλη την οικογένεια;

Κωνσταντίνος Μητρόπαπας : Είναι ο σπόρος για την ανάπτυξη της αθλητικές σκέψης του μέλλοντος. Δημιουργούμε σταδιακά και με ξεχωριστή επιμέλεια, με πάθος και αφοσίωση τις εμπειρίες οι οποίες θα δέσουν με το χώρο μας, όχι μόνο τον αθλητή αλλά και τους ανθρώπους που τον περιβάλλουν. Όχι ως κομπάρσοι στις εκδηλώσεις μας, αλλά ως πρωταγωνιστές επίσης.

Αποτελεί βασική μας επιδίωξη να πετύχουμε ιδιαίτερα μεγάλη προσέλευση συνοδών μαζί με τους κυρίως αθλητές (στόχος πάνω από 2 συνοδοί για κάθε αθλητή), θαυμαστή και μεγάλη συμμετοχή παιδιών στις δραστηριότητες και τα αθλήματα, αλλά και συμμετοχή του τόπου τόσο με αθλητικά όσο και με πολιτιστικά δρώμενα στις εκδηλώσεις μας.

Γιώργος Παπαδημητρόπουλος

Πόσο έχει βοηθήσει η ανάπτυξη του δρομικού κινήματος στην ανάπτυξη αθλητικής κουλτούρας στη χώρα μας;

Γιώργος Παπαδημητρόπουλος : Πριν την ανάπτυξη των αγώνων δρόμου, αυτό που ονομάζουμε αθλητική κουλτούρα στη χώρα μας δεν υπήρχε. Υπήρχαν άνθρωποι που έκαναν αθλητισμό, αλλά μέχρι εκεί. Ακόμα και πριν από 10 χρόνια αν έβλεπαν κάποιον να τρέχει στην παραλιακή ή να κάνει ποδήλατο, τον πέρναγαν για τρελό. Τα event μαζικού αθλητισμού, έφεραν την αθλητική κουλτούρα στην ελληνική κοινωνία. Και αυτό διότι άπαντες διαπίστωσαν από πρώτο χέρι τα οφέλη. Για παράδειγμα ο Μαραθώνιος της Αθήνας το 2001 είχε μερικές εκατοντάδες συμμετοχές, το 2011 οι δρομείς έφτασαν τις 18.000 και το 2019 οι συμμετέχοντες έφτασαν τις 60.000!

Φυσικά τα οφέλη έχουν να κάνουν με την υγεία, αλλά υπάρχουν και άλλες παράμετροι, όπως η οικονομία και ο τουρισμός. Ο Μαραθώνιος της Αθήνας είναι ένα κλασικό παράδειγμα χιλιάδες επισκέπτες Νοέμβρη μήνα από το εξωτερικό. Αλλά και σε άλλες περιοχές. Ποιος μπορούσε να φανταστεί 10.000 επισκέπτες στις Σπέτσες τον Οκτώβριο για ένα event τρεξίματος;

Έτσι όλοι πείστηκαν και συνέβαλαν στη μετάδοση του μηνύματος της αθλητικής κουλτούρας, που πλέον υπάρχει στην κοινωνία και έχει μετατραπεί μια μικρή βιομηχανία που τώρα ξεκινάει να βρυχάται.

Θα υπάρξει συνέχεια στην προσπάθεια που κάνατε για την ύπαρξη τηλεοπτικής εκπομπής για το τρέξιμο;

Γιώργος Παπαδημητρόπουλος : Φυσικά και θα υπάρχει, όσο υπάρχει κοινό. Το Keep Running που «τρέχω» στο web TV του STAR, είναι αυτή τη στιγμή η μοναδική εκπομπή για το τρέξιμο στην Ελλάδα. Είμαστε σε μια φάση αναμονής τους τελευταίους μήνες, αλλά αυτό είναι μια συνειδητή επιλογή τόσο δική μου, όσο και του καναλιού. Η κατάσταση είναι δύσκολη και υπάρχουν άνθρωποι που θρηνούν. Δεν μπορούμε εμείς τώρα να μιλάμε για μαζικό αθλητισμό. Σχεδιάζουμε από τον Σεπτέμβριο του 2021, όταν και θα έχει εμβολιαστεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού και θα έχουμε επανεκκίνηση του μαζικού αθλητισμού, να επιστρέψουμε και εμείς στο δρόμο της ενημέρωσης.

Ηλίας Τσιπτσές

Ποια η δύναμη του βιβλίου και των αθλητικών εκδόσεων στη δημιουργία & βελτίωση της αθλητικής κουλτούρας σε μία χώρα στην εποχή μας;

Ηλίας Τσιπτσές : Οι αθλητικές εκδόσεις αντανακλούν (ως έναν βαθμό βέβαια) την εικόνα της αθλητικής κουλτούρας μίας χώρας. Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας έχουν κυκλοφορήσει εξαιρετικά βιβλία προπονητικής από Έλληνες συγγραφείς – προπονητές, γεγονός που υποδεικνύει τη βελτίωση τόσο της ποιότητας των προπονητών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή όσο και τη δίψα των νέων προπονητών και των αθλούμενων για γνώση.

Ποιοι διαβάζουν τα βιβλία της Sportbook, μόνο οι προπονητές και οι φοιτητές ή και οι αθλητές: Έχουμε σχετικά στοιχεία;

Ηλίας Τσιπτσές : Εξαρτάται από το περιεχόμενο των βιβλίων. Όσον αφορά τα ομαδικά αθλήματα, οι αναγνώστες είναι αποκλειστικά προπονητές. Εξάλλου τα βιβλία προπονητικής ποδοσφαίρου, καλαθοσφαίρισης κ.λπ. απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε προπονητές. Τώρα όσον αφορά τα βιβλία για δρομείς, βιβλία με προγράμματα ενδυνάμωσης κ.λπ., οι αναγνώστες είναι κατά 85% αθλητές και ελεύθερα αθλούμενοι και 15% προπονητές. Η ανάπτυξη του δρομικού κινήματος αύξησε τη ζήτηση για βιβλία με τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση, η οποία πρέπει να είναι διατυπωμένη με απλότητα και σαφήνεια. Ένα καλό και επιστημονικά τεκμηριωμένο βιβλίο προπονητικής αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη λύση για κάποιον αθλούμενο, έπειτα φυσικά από το προπονείται με τις οδηγίες και την επίβλεψη ενός καταρτισμένου προπονητή.

Αρης Μύρκος

Ποιος ο ρόλος των επιστημόνων στο χώρου του αθλητισμού στην περαιτέρω ανάπτυξης της αθλητικής κουλτούρας στη χώρα μας;

Αρης Μύρκος : Οι αθλητικοί επιστήμονες θα πρέπει να αποτελέσουν τον ακρογωνιαίο λίθο της ορθής διάδοσης των πλεονεκτημάτων της σωματικής άσκησης. Είναι αυτοί που μελετούν, εμβαθύνουν και κατανοούν τους μηχανισμούς και όχι μόνο τα επιφανειακά αποτελέσματα. Κάποιος αθλητής κάνοντας προπόνηση, πιθανά να γίνει πιο αλτικός πιο γρήγορός, να βελτιώσει την υγεία του. Ωστόσο, για να υπάρχει ορθή επαναληψιμότητα και στοχευμένη δράση πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε τους μηχανισμούς που προκαλούν τα παραπάνω αποτελέσματα.

Για να γίνουν όμως οι αθλητικοί επιστήμονες κοινωνοί και να μεταφέρουν την γνώση στον μαζικά ασκούμενο θα πρέπει να κατανοήσουν ότι πρέπει να βγουν για λίγο από τα εργαστήρια. Θα πρέπει να περάσουν από τη θεωρία στη πράξη. Να είναι δίπλα στον ασκούμενο και να τον εκπαιδεύουν, όχι απλά να τον προπονούν.

Ο εκπαιδευμένος αθλητής, θα εμποτιστεί με τη κουλτούρα της δια βιου άσκησης. Θα κατανοήσει τους βαθύτερους σκοπούς ύπαρξης της άθλησης, θα μάθει την σημαντικότητα της συνέπειας και της δια βίου άσκησης. Έτσι θα αυξήσει τις πιθανότητες να παραμείνει στον αθλητικό χώρο, και συνάμα θα εμπιστευτεί τους ειδικούς και όχι τους “φίλους και γνωστούς”

Η εκπαίδευση, σε οποιοδήποτε τομέα είναι η αρχή των πάντων

Με ποιους τρόπους μπορούμε να κάνουμε την επιστημονική γνώση πιο προσιτή ώστε να διαχυθεί στο δρομικό/ τριαθλητικό κίνημα στη χώρα μας και να έχουμε μία ωρίμανση/ ποιοτική βελτίωση του κινήματος;

Αρης Μύρκος: Είναι γεγονός ότι τα επιστημονικά άρθρα είναι δύσκολα αλλά και δυσεύρετα από τον κόσμο ο οποίος δεν έχει την αθλητική εξειδίκευση και κυρίως δεν μπορεί να τα ερμηνεύσει! Τα τελευταία χρόνια, λόγω της εκθετικής αύξησης του δρομικού και τριαθλητικού κινήματος έχουν ξεπροβάλλει πληθώρα άρθρων που απευθύνονται στους αθλούμενους χωρίς όμως να υποκεινται σε κάποιον έλεγχο για την εγκυρότητα και ορθότητα του περιεχομένου τους με αποτέλεσμα να επικρατεί μία παραπληροφόρηση.

Παρόλαυτα βλέπουμε και πολλές όμορφες προσπάθειες ώστε να δίνεται βήμα σε ειδικούς να επικοινωνούν με σωστό τρόπο την επιστημονική γνώση. Προς ευχάριστη έκπληξη τόσο οι αθλητικοί επιστήμονες όσο και ο ερασιτέχνης αθλητής αρχίζουν να κατανοούν την έννοια της εξειδίκευσης. Είμαστε βέβαια σε πρώιμο στάδιο ωστόσο υπάρχει πρόσφορο έδαφος.

Δράσεις όπως: διαδυκτιακά σεμινάρια, αρθρογραφίες σε περιοδικά και ιστότοπους που ενδιαφέρουν μεγάλο αριθμό αθλητών αλλά πάντα ενυπόγραφα και μετά από επιστημονικό έλεγχο, σύμπνοια και συνέργεια μεταξύ των προπονητών, θα πάμε το κίνημα αυτό ένα βήμα παραπέρα.

Είναι ευκαιρία, τώρα που το τρίαθλο είναι ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο να κάνουμε μία οργανωμένη προσπάθεια να αφήσουμε ως παρακαταθήκη, την γνώση και την εμπειρία μας στους αθλητές και τους συναδέλφους.

Νίκος Κωνσταντόπουλος

Γιατί οι εφημερίδες (πολιτικές και αθλητικές) δεν αφιερώνουν παρά μόνο μικρό ποσοστό από την ύλη τους στα ολυμπιακά αθλήματα και εστιάζουν στο ποδόσφαιρο και μπάσκετ;

Νίκος Κωνσταντόπουλος : Θα σας απαντήσω όπως οι… Ιησουίτες, με μια ερώτηση: Γιατί τα τηλεοπτικά κανάλια, ειδικώς δε τα ιδιωτικά, δεν αφιερώνουν τον παραμικρό χρόνο στην κλασική μουσική και στην όπερα, σπανίως δε, και σε άλλα καλά είδη μουσικής (και το ίδιο συμβαίνει και με τις άλλες μορφές της τέχνης) και εστιάζουν στην μουσική και άλλη υποκουλτούρα; Πρωτίστως, διότι είναι επιχειρηματίες και ενδιαφέρονται για ό,τι πουλάει. Αλλά και διότι, ειδικά για τις οπαδικές εφημερίδες, υπάρχουν συμφέροντα και -χωρίς, φυσικά, να κατέχω απτές αποδείξεις- και διασυνδέσεις με τις ΠΑΕ και τις ΚΑΕ.

Τι θα μπορούσε να γίνει ώστε να γίνουν οι Ελληνες περισσότερο φίλαθλοι από οπαδοί;

Νίκος Κωνσταντόπυολος: Για να γίνουν οι Ελληνες περισσότερο φίλαθλοι από ό,τι οπαδοί, πρέπει να υπάρξει Αθλητική Παιδεία. Δεν υποστηρίζω ότι αποτελεί πανάκεια, αλλά θεωρώ πως από εκεί πρέπει ν’ αρχίσουμε την προσπάθεια. Πώς; Με κάτι που πολλά χρόνια πριν είχε προτείνει ο αείμνηστος πρόεδρος της ΕΟΑ, Νίνος (Αντώνης) Τζίκας και το επαναλαμβάνω από την δεκαετία του ’90 σε άρθρα μου στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Με την καθιέρωσή της ως βασικού μαθήματος στα σχολεία. Από την Α’ δημοτικού. Βεβαίως και η αγωγή από την οικογένεια θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Οταν, όμως, βλέπω τον πατέρα να παρακολουθεί απαθώς τον γιο να καθυβρίζει αντίπαλους παίκτες, προπονητές και παράγοντες, έχοντας δώσει προηγουμένως αυτός το… καλό παράδειγμα, πώς μπορώ να ελπίζω στην παρούσα γενιά των μεγάλων, ηλικιακά, οπαδών; Συνεπώς, θ’ απαιτηθεί να περάσουν κάποιες γενιές, ώστε ν’ αποκτήσει ο Ελληνας αθλητική παιδεία και αγωγή. Αποφασιστική θα μπορούσε να είναι και η συμβολή του Τύπου, κυρίως του αθλητικού, αλλά και του πολιτικού; Πιστεύετε, όμως, ότι μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο; Η απάντηση βρίσκεται στην απάντηση της πρώτης ερώτησης.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Exit mobile version