Το κρύο “απειλεί” την υγεία της καρδιάς!

Ο βαρύς χειμώνας μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία μας. Πότε το κρύο απειλεί τον οργανισμό και ποιοι είναι πιο ευάλωτοι στις χαμηλές θερμοκρασίες;

Οι περιβαλλοντικές συνθήκες, όπως η θερμοκρασία, αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την καλή σωματική υγεία. Για παράδειγμα, όλοι έχουμε ακούσει ή διαβάσει κατά καιρούς πως τα κύματα καύσωνα είναι υπεύθυνα για την αύξηση των ποσοστών θανάτων, τόσο σε ηλικιωμένους όσο και σε νεότερους σε ηλικία. Αυτό που όμως δεν ακούμε συχνά είναι πως και το κρύο ευθύνεται για μεγάλα ποσοστά θνησιμότητας.

Το κρύο απειλεί την καρδιά μας

Πράγματι, πολλές έρευνες έχουν συσχετίσει τη χαμηλή περιβαλλοντική θερμοκρασία με τον αριθμό θανάτων σε διάφορες χώρες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «The Lancet». Η μελέτη αυτή ανέλυσε 74 εκατομμύρια θανάτους σε 13 χώρες και βρήκε ότι τα 5 περίπου εκατομμύρια εξ αυτών οφείλονταν στο κρύο, ενώ μόνο οι 300.000 περίπου φάνηκε να σχετίζονται με τη ζέστη.

Είναι λογικό να αναρωτηθεί κανείς για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό και γιατί το κρύο αυξάνει τόσο τη θνησιμότητα. Μια έρευνα που έγινε σε 50 πόλεις των ΗΠΑ, έδειξε πως μετά από εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του χειμώνα αυξήθηκε ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα. Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας και άλλων πολλών παρόμοιων μελετών σε Ευρώπη και Ασία δείχνουν την αύξηση της αρτηριακής πίεσης ως μια από τις βασικές αιτίες για την αυξημένη θνησιμότητα στις χαμηλές θερμοκρασίες.

Η θερμοκρασία επηρεάζει στον ίδιο βαθμό όλες τις ηλικίες;

Από ό,τι φαίνεται όχι! Η σχέση μεταξύ της θερμοκρασίας περιβάλλοντος και της θνησιμότητας δεν είναι ίδια σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, καθώς οι ηλικιωμένοι είναι η πληθυσμιακή ομάδα που φαίνεται να πλήττεται περισσότερο.

Οσο μεγαλώνουμε, οι φυσιολογικές λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος φθίνουν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας να είναι πιο ευάλωτοι τόσο στις αλλαγές της θερμοκρασίας όσο και στις ακραίες θερμοκρασίες. Επίσης είναι πιθανόν να έχουν ήδη επιβαρυμένο το καρδιαγγειακό τους σύστημα, μεταξύ άλλων, και αυτό τους καθιστά ακόμη πιο ευάλωτους στο αυξημένο στρες που προκαλούν οι χαμηλές θερμοκρασίες.

Αναζητώντας την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ των χαμηλών θερμοκρασιών και της θνησιμότητας στην τρίτη ηλικία, το εργαστήριο περιβαλλοντικής Φυσιολογίας FAME Lab του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας πραγματοποίησε μια μελέτη στην Κύπρο, όπου και αξιολογήθηκαν οι αιτίες θανάτου 43.107 ηλικιωμένων με συχνότερη αιτία θανάτου τα νοσήματα του κυκλοφορικού συστήματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρχε αύξηση της θνησιμότητας όταν η νυχτερινή θερμοκρασία ήταν μικρότερη από 19°C.

Τι ρόλο παίζει η νύχτα;

Επίσης, για πρώτη φορά βρέθηκε ότι η νυχτερινή θερμοκρασία σχετίζεται με τα ποσοστά θνησιμότητας από νοσήματα του κυκλοφορικού. Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε πως όταν οι θερμοκρασίες το προηγούμενο βράδυ κυμαίνονταν μεταξύ 19°C και 23°C (ζώνη φυσιολογικής θερμοκρασίας για τον άνθρωπο), οι θάνατοι λόγω καρδιαγγειακής νόσου ήταν σημαντικά λιγότεροι σε σχέση με νύχτες που η θερμοκρασία ήταν μικρότερη από 19°C. Κάποιος μπορεί εύλογα να αναρωτηθεί: «Και τι συμβαίνει σε βόρειες χώρες, όπως η Νορβηγία για παράδειγμα; Πώς αντέχουν στο κρύο;».

Οι μελέτες που έχουν γίνει ως τώρα δείχνουν ότι οι κάτοικοι των βόρειων χωρών είναι αφενός εγκλιματισμένοι στο κρύο, αφετέρου καλύτερα προετοιμασμένοι για την αντιμετώπισή του, με θέρμανση και κατάλληλα ρούχα. Αντίστοιχα, στις μεσογειακές χώρες είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση του καύσωνα σε σχέση με τις βόρειες χώρες. Είναι λοιπόν αναγκαία η δημιουργία οδηγιών για την προστασία των πολιτών σε περιόδους χαμηλών θερμοκρασιών, κυρίως για εκείνους που έχουν εύθραυστη υγεία και πάσχουν από κάποια χρόνια ασθένεια του καρδιαγγειακού συστήματος.

Διαβάστε επίσης: Τέσσερις χρήσιμες συμβουλές για όταν τρέχουμε στο κρύο

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Α.Π.Σ. Δρομέων Πιερίας «ΖΕΥΣ»: Μιχάλη σ’ ευχαριστούμε για όλα, δεν θα σε ξεχάσουμε ποτέ!

Το Δ.Σ. του Α.Π.Σ. Δρομέων Πιερίας «ΖΕΥΣ» με αφορμή το θάνατο του Μιχάλη Σιαμάτρα του Δημητρίου, καλού φίλου, συναθλητή και ενεργού μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου (κατείχε τη θέση του Ταμία), συνεδρίασε εκτάκτως το Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022 και αποφάσισε τα εξής:

  1. Να κηρύξει τριήμερο πένθος για το Σύλλογο.
  2. Να κυματίζουν μεσίστιες οι σημαίες στα γραφεία του Συλλόγου στην Κατερίνη.
  3. Να κατατεθεί χρηματικό ποσό στην Διασωστική Ομάδα Ν. Πιερίας, που τόσο αγάπησε και υπηρέτησε.
  4. Να παραμείνουν τα γραφεία του Συλλόγου κλειστά την Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2022 σε ένδειξη πένθους.
  5. Να τιμηθεί η μνήμη του σε κάποια από τις αθλητικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις του Συλλόγου όταν και εφόσον επιτραπούν.
  6. Να εκφράσει τα βαθιά και ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένεια.
  7. Να παραστεί σύσσωμο το υπόλοιπο Διοικητικό Συμβούλιο στην εξόδιο ακολουθία.
  8. Να δημοσιεύσει το παρόν ψήφισμα στην επίσημη ιστοσελίδα του συλλόγου και στα υπόλοιπα ΜΜΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Μιχάλη σ’ ευχαριστούμε για όλα, δεν θα σε ξεχάσουμε ποτέ!

Καλό Παράδεισο!!!!

Από το Δ.Σ. του Α.Π.Σ. Δρομέων Ν. Πιερίας «ΖΕΥΣ»

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Γιατί νιώθετε διαρκώς κουρασμένοι; Πέντε αιτίες που θα σας κάνουν να εκπλαγείτε

Bruno Aguirre on Unsplash

Νιώθετε πως είστε κουρασμένοι όλη την ώρα; Καταρχάς χαλαρώστε: δεν είστε οι μόνοι. Σύμφωνα με μια μελέτη του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ, δυο στους πέντε πολίτες αισθάνονται κουρασμένοι το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας τους ενώ, σύμφωνα με μια παρόμοια έρευνα, ένας στους τρεις ενήλικες αποτυγχάνει να κοιμηθεί αρκετά.

Όταν κάνεις μια ζωή που περιλαμβάνει εκγύμναση, εργασία, οικογενειακές υποχρεώσεις και ένα σωρό άλλες δεσμεύσεις, το πιο εύκολο είναι να κατηγορείς τους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητας για τη συνεχή κόπωση που σε διακατέχει.

Μην αποφεύγεις ωστόσο να απαντήσεις σοβαρά την ερώτηση αναφορικά με το γιατί είσαι κουρασμένος όλη την ώρα και αντί να δίνεις απλοϊκές απαντήσεις προσπάθησε να το αντιμετωπίσεις. Κόψε για περίπου δύο με τρεις εβδομάδες μερικές βλαβερές συνήθειες της καθημερινότητάς σου: για παράδειγμα προσπάθησε να κοιμηθείς περισσότερο.

«Αν εξακολουθείτε να αισθάνεστε τα συμπτώματα κόπωσης μετά από αυτές τις αλλαγές, τότε χρειάζεστε επαγγελματική βοήθεια», λέει η γιατρός Σάντρα Άνταμσον Φριχόφερ. Η υπερβολική εξάντληση μπορεί να είναι το σημάδι μιας πιο σοβαρής ιατρικής πάθησης. Ορισμένοι λόγοι πάντως για την συνεχή σας κούραση που έχουν να κάνουν με τον τρόπο ζωής σας και όχι με κάποια πιο σημαντική πάθηση είναι οι εξής:

Κοιμάστε σε ένα παλιό στρώμα ή μαξιλάρι

Δεν είναι τυχαίο που το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου των ΗΠΑ συνιστά αντικατάσταση του στρώματος σας κάθε εννέα με δέκα χρόνια και μαξιλαριού μία φορά το χρόνο. Οτιδήποτε άλλο προκαλεί έντονη κόπωση.

Η κρεβατοκάμαρά σας είναι πολύ ζεστή

Μια ζεστή κρεβατοκάμαρα σε δυσκολεύει να κοιμηθείς και άρα δεν σου επιτρέπει την ξεκούραση. Οι ειδικοί ωστόσο σημειώνουν έναν μαγικό αριθμό (και καλό είναι να τον σημειώσετε και εσείς) που προωθεί την τέλεια ανάπαυση: οι 18 βαθμοί Κελσίου.

Ξοδεύετε πολύ χρόνο στο smartphone σας

Όταν εκθέτεις τα μάτια σου στο φως κατά τη διάρκεια της νύχτας, το σώμα σου σταματά να παράγει μελατονίνη, δηλαδή την ορμόνη ύπνου, σύμφωνα με μια έκθεση της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ. Για όσο καλύτερο ύπνο γίνεται λοιπόν, αδειάστε την κρεβατοκάμαρά σας από κάθε ίχνος τηλεφώνου.

Πίνετε αλκοόλ για να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε

Σίγουρα, ένα ποτήρι κρασί μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε πιο εύκολα. Το πρόβλημα όμως είναι ότι το αλκοόλ μειώνει την ποιότητα του ύπνου. Πιείτε ένα ποτήρι γάλα ή κάποιο ρόφημα χωρίς αλκοόλ και θα έχετε τα ίδια αποτελέσματα αλλά με καλύτερο ύπνο.

Δεν πίνετε αρκετό νερό

Έχετε παρατηρήσει ποτέ ότι πολλές φορές όταν αισθάνεστε κουρασμένοι, τυχαίνει να μην έχετε πιει για αρκετή ώρα ένα ποτήρι νερό; Αυτό δεν είναι σύμπτωση: η αφυδάτωση μπορεί να έχει πολύ κομβική επίδραση στα επίπεδα της διάθεσης και της ενέργειας σας. Και δεν χρειάζεται να είστε σοβαρά αφυδατωμένοι για να βιώσετε αυτά τα συμπτώματα της κούρασης.

Για την ακρίβεια, μπορεί να αισθάνεστε υποτονικά ακόμη και αν είστε μετρίως αφυδατωμένοι. Η ήπια έως μέτρια αφυδάτωση είναι πολύ εύκολο να αντιμετωπιστεί: απλά να πίνετε περισσότερο νερό.

Διαβάστε ακόμα: Γιατί νιώθετε κουρασμένοι ενώ κοιμάστε καλά;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend