Το κρύο “απειλεί” την υγεία της καρδιάς! 667

Ο βαρύς χειμώνας μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία μας. Πότε το κρύο απειλεί τον οργανισμό και ποιοι είναι πιο ευάλωτοι στις χαμηλές θερμοκρασίες;

Οι περιβαλλοντικές συνθήκες, όπως η θερμοκρασία, αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την καλή σωματική υγεία. Για παράδειγμα, όλοι έχουμε ακούσει ή διαβάσει κατά καιρούς πως τα κύματα καύσωνα είναι υπεύθυνα για την αύξηση των ποσοστών θανάτων, τόσο σε ηλικιωμένους όσο και σε νεότερους σε ηλικία. Αυτό που όμως δεν ακούμε συχνά είναι πως και το κρύο ευθύνεται για μεγάλα ποσοστά θνησιμότητας.

Το κρύο απειλεί την καρδιά μας

Πράγματι, πολλές έρευνες έχουν συσχετίσει τη χαμηλή περιβαλλοντική θερμοκρασία με τον αριθμό θανάτων σε διάφορες χώρες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «The Lancet». Η μελέτη αυτή ανέλυσε 74 εκατομμύρια θανάτους σε 13 χώρες και βρήκε ότι τα 5 περίπου εκατομμύρια εξ αυτών οφείλονταν στο κρύο, ενώ μόνο οι 300.000 περίπου φάνηκε να σχετίζονται με τη ζέστη.

Είναι λογικό να αναρωτηθεί κανείς για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό και γιατί το κρύο αυξάνει τόσο τη θνησιμότητα. Μια έρευνα που έγινε σε 50 πόλεις των ΗΠΑ, έδειξε πως μετά από εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του χειμώνα αυξήθηκε ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα. Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας και άλλων πολλών παρόμοιων μελετών σε Ευρώπη και Ασία δείχνουν την αύξηση της αρτηριακής πίεσης ως μια από τις βασικές αιτίες για την αυξημένη θνησιμότητα στις χαμηλές θερμοκρασίες.

Η θερμοκρασία επηρεάζει στον ίδιο βαθμό όλες τις ηλικίες;

Από ό,τι φαίνεται όχι! Η σχέση μεταξύ της θερμοκρασίας περιβάλλοντος και της θνησιμότητας δεν είναι ίδια σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, καθώς οι ηλικιωμένοι είναι η πληθυσμιακή ομάδα που φαίνεται να πλήττεται περισσότερο.

Οσο μεγαλώνουμε, οι φυσιολογικές λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος φθίνουν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας να είναι πιο ευάλωτοι τόσο στις αλλαγές της θερμοκρασίας όσο και στις ακραίες θερμοκρασίες. Επίσης είναι πιθανόν να έχουν ήδη επιβαρυμένο το καρδιαγγειακό τους σύστημα, μεταξύ άλλων, και αυτό τους καθιστά ακόμη πιο ευάλωτους στο αυξημένο στρες που προκαλούν οι χαμηλές θερμοκρασίες.

Αναζητώντας την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ των χαμηλών θερμοκρασιών και της θνησιμότητας στην τρίτη ηλικία, το εργαστήριο περιβαλλοντικής Φυσιολογίας FAME Lab του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας πραγματοποίησε μια μελέτη στην Κύπρο, όπου και αξιολογήθηκαν οι αιτίες θανάτου 43.107 ηλικιωμένων με συχνότερη αιτία θανάτου τα νοσήματα του κυκλοφορικού συστήματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρχε αύξηση της θνησιμότητας όταν η νυχτερινή θερμοκρασία ήταν μικρότερη από 19°C.

Τι ρόλο παίζει η νύχτα;

Επίσης, για πρώτη φορά βρέθηκε ότι η νυχτερινή θερμοκρασία σχετίζεται με τα ποσοστά θνησιμότητας από νοσήματα του κυκλοφορικού. Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε πως όταν οι θερμοκρασίες το προηγούμενο βράδυ κυμαίνονταν μεταξύ 19°C και 23°C (ζώνη φυσιολογικής θερμοκρασίας για τον άνθρωπο), οι θάνατοι λόγω καρδιαγγειακής νόσου ήταν σημαντικά λιγότεροι σε σχέση με νύχτες που η θερμοκρασία ήταν μικρότερη από 19°C. Κάποιος μπορεί εύλογα να αναρωτηθεί: «Και τι συμβαίνει σε βόρειες χώρες, όπως η Νορβηγία για παράδειγμα; Πώς αντέχουν στο κρύο;».

Οι μελέτες που έχουν γίνει ως τώρα δείχνουν ότι οι κάτοικοι των βόρειων χωρών είναι αφενός εγκλιματισμένοι στο κρύο, αφετέρου καλύτερα προετοιμασμένοι για την αντιμετώπισή του, με θέρμανση και κατάλληλα ρούχα. Αντίστοιχα, στις μεσογειακές χώρες είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση του καύσωνα σε σχέση με τις βόρειες χώρες. Είναι λοιπόν αναγκαία η δημιουργία οδηγιών για την προστασία των πολιτών σε περιόδους χαμηλών θερμοκρασιών, κυρίως για εκείνους που έχουν εύθραυστη υγεία και πάσχουν από κάποια χρόνια ασθένεια του καρδιαγγειακού συστήματος.

Διαβάστε επίσης: Τέσσερις χρήσιμες συμβουλές για όταν τρέχουμε στο κρύο

Previous ArticleNext Article

Γιατί αισθανόμαστε κούραση ενώ είμαστε σε καραντίνα; 11

Photo by Christian Erfurt on Unsplash

Για πολύ κόσμο, ο εγκλεισμός στο σπίτι, η έλλειψη προσωπικών, επαγγελματικών αρμοδιοτήτων και μιας δομημένης καθημερινότητας, ίσως φέρνουν εξάντληση.

Υπάρχει ένας αρκετά μεγάλος αριθμός εργαζομένων παγκοσμίως που χρειάζεται να βρίσκεται με φυσική παρουσία στην εταιρεία/όμιλο/κατάστημα/οργανισμό/φορέα όπου δουλεύει, από την άλλη όμως πολλοί εργοδότες πρότειναν την τηλεργασία, για την ασφάλεια του προσωπικού.

Η ψυχοθεραπεύτρια Λούσι Μπέρεσφορντ ισχυρίζεται ότι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι άνθρωποι αισθάνονται περισσότερο εξουθενωμένοι από ότι συνήθως, επειδή «ψυχολογικά, είμαστε “σχεδιασμένοι” για συνεχή εξέλιξη στη ζωή μας».

«Αν δεν υπάρχει δομή, ενδιαφέρον, ακόμα και αγάπη στον εαυτό μας στην ημέρα, τότε οι ώρες φαίνονται πιο μεγάλες, επίπονες και αισθανόμαστε ηττημένοι, ληθαργικοί, ακόμα και καταθλιπτικοί», λέει η Μπέρεσφορντ στη βρετανική έκδοση της HuffPost. «Και όσο λιγότερα πράγματα κάνουμε, τόσο ηττημένοι θα νιώθουμε».

Ένας ειδικός απαντά: Γιατί τρώμε πιο ανθυγιεινά αυτές τις ημέρες

Χρόνιο στρες

Το χρόνιο στρες, ακόμα και σε χαμηλό επίπεδο, μπορεί να εξαντλεί την ψυχική μας υγεία, προσθέτει ο Δρ Ρότζερ Χέντερσον, διευθυντής στο κέντρο υγείας Liva Healthcare. Η τρέχουσα κατάσταση του Covid-19 είναι αναμφισβήτητα στρεσογόνα.

«Τα αυξανόμενα επίπεδα των ορμονών του άγχους όπως η αδρεναλίνη στο σώμα μπορούν – αν και ενδεχομένως είναι χρήσιμα σε σύντομη και ελαφριά διαταραχή άγχους – να έχουν αντίκτυπο στο σώμα σε χαμηλότερα επίπεδα ενέργειας και να προκαλέσουν σωματική και ψυχική κούραση», λέει.

Οι σωματικές επιδράσεις της καθιστικής ζωής, μπορούν να μας κάνουν να νιώθουμε υπνηλία, προσθέτει ο Δρ. Χέντερσον. Η άσκηση «μεταβάλλει την βιοχημική και ορμονική ισορροπία».

Εκτός από το να έχουμε στη διάθεσή μας όλη την ημέρα για να ξαπλώνουμε στο κρεβάτι από το πρωί μέχρι το βράδυ, η πανδημία είναι πολύ πιθανόν να επηρεάζει και τον ύπνο μας, να μας κάνει να αισθανόμαστε περισσότερο κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το άγχος επηρεάζει «την ποσότητα του ύπνου και την ποιότητα», σύμφωνα με την ειδικό σε θέματα ύπνου Δρα Μισέλ Μίλερ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Warwick.

Σημαντικοί παράγοντες στην επίτευξη αυτού του στόχου είναι η απομάκρυνση από τις ειδήσεις και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν τον ύπνο.

Ξεπεράστε την κούραση της ημέρας τρώγοντας σωστά

Και σαν να μην έφτανε αυτό, η αλλαγή της ώρας από χειμερινή σε θερινή και γενικότερα η αλλαγή στην ώρα που γίνεται δυο φορές το χρόνο, μπορεί να μας αφήσει με συμπτώματα παρόμοια με το τζετ λακ, σύμφωνα με την Μαριάν Τέιλορ, ιδρύτρια της παιδικής πλατφόρμας με μεθόδους για καλύτερο ύπνο, The Sleep Works.

Οπότε, πώς θα νιώσουμε περισσότερη ενέργεια; Η αρχή πρέπει να γίνει με την καλή ποιότητα του ύπνου. Σημαντικοί παράγοντες στην επίτευξη αυτού του στόχου είναι η απομάκρυνση από τις ειδήσεις και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν τον ύπνο, η δημιουργία ενός ήρεμου περιβάλλοντος για τον ύπνο και ο προγραμματισμός όσον αφορά την ώρα που θα κοιμηθούμε και θα ξυπνήσουμε.

Σχεδιασμός

Ο Δρ Μαρκ Περάρα, συνιστά να χρησιμοποιούμε ένα συγκεκριμένο μοντέλο κατά τη διάρκεια της ημέρας, το οποίο ουσιαστικά σημαίνει σχεδιασμό δραστηριοτήτων για να μας κινητοποιήσουν σωματικά, συναισθηματικά, κοινωνικά και πνευματικά. Πώς θα γίνει αυτό:

Σωματικά: Με σύντομες ασκήσεις, ακόμα κι αν πρόκειται για τζόκινγκ στο εσωτερικό του σπιτιού

Πνευματικά: Η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας σε εφαρμογή, για παράδειγμα

Συναισθηματικά: Η επικοινωνία από το σπίτι και η συνεχής ενημέρωσης σε αγαπημένα πρόσωπα ότι είμαστε υγιείς

Κοινωνικά: Οι τακτικές κλήσεις ή βιντεοκλήσεις με μεγαλύτερους κύκλους ανθρώπων, οι οποίες θα κρατήσουν τις κοινότητες ενωμένες, όπως επίσης και τον καθέναν ξεχωριστά

Τέλος, η Μπέρεσφολντ προσθέτει ότι η νέα ρουτίνα πρέπει να περιλαμβάνει ισορροπία μεταξύ «δουλειάς» και διασκέδασης.

Διαβάστε επίσης: Με ποιους τρόπους το σώμα σας “φωνάζει” ότι χρειάζεται ξεκούραση!

Πηγή: HuffPost UK

Νέες ημερομηνίες επίτευξης ορίων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο 4

Νέες ημερομηνίες επίτευξης ορίων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία ανακοίνωσε  την απόφαση της να μην λάβει υπόψιν της για την πρόκριση στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο, το χρονικό διάστημα από τις 6 Απριλίου έως τις 30 Νοεμβρίου, εξαιτίας της αναταραχής που έχει προκαλέσει η πανδημία του ιού Covid-19.

Πρόκειται για μια απόφαση που πάρθηκε με γνώμονα την αδυναμία των αθλητών ανά την υφήλιο να προετοιμαστούν κατάλληλα και με βάση τις ίδιες ευκαιρίες και συνθήκες. Παράλληλα η WA γνωστοποίησε πως οι επιδόσεις που θα σημειωθούν στο συγκεκριμένο διάστημα θα ισχύσουν κανονικά στα στατιστικά της και στις κατατάξεις, εκτός των Ολυμπιακών Αγώνων.

Να τονιστεί πως ισχύουν κανονικά στο ολυμπιακό ράνκινγκ ενώ μετράνε και τα όρια που έχουν σημειωθεί σε αγώνες μέχρι τις 5 Απριλίου 2020. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα γίνουν 23/7 με 8/8 του 2021 στο Τόκιο.
Αναλυτικά η νέα περίοδος επίτευξης ορίων όπως έχει διαμορφωθεί

Μαραθώνιος και 50χλμ. βάδην όρια
1/1/2019-5/4/20 και 1/12/20-31/5/21
Μαραθώνιος και 50χλμ. βάδην ranking
1/12/18-5/4/20 και 1/12/20-31/5/21

10.000 μ., 20χλμ. βάδην, σύνθετα όρια και ranking
1/1/19-5/4/20 και 1/12/20-29/6/21

Υπόλοιπα αγωνίσματα όρια
1/5/2019-5/4/2020 και 1/12/20-29/6/21
Υπόλοιπα αγωνίσματα ranking
30/6/19-5/4/20 και 1/12/20- 29/6/21

x
Send this to a friend