Πως τα ενεργειακά τζελ και οι μπάρες καταστρέφουν τα δόντια!

Βρετανοί επαγγελματίες αθλητές που συμμετέχουν στους ολυμπιακούς αγώνες καταστρέφουν τα δόντια τους καταναλώνοντας ποτά για αθλητές, ενεργειακά τζελ και μπάρες ενέργειας, σύμφωνα με νέα μελέτη την οποία επικαλείται η Guardian.

Η μέχρι τώρα έρευνα είχε εκτιμήσει ότι το 49% των αθλητών είχε τερηδόνα που δεν αντιμετώπιζε και ότι το 32% αυτών ανέφερε πως η στοματική υγεία είχε αρνητική επίδραση στην προπόνηση και την τελική επίδοσή τους. Επίσης, είχε φανεί ότι οι επαγγελματίες αθλητές βρίσκονταν σε μεγαλύτερο κίνδυνο για στοματικές ασθένειες λόγω της ξηροστομίας κατά την έντονη εξάσκηση.

Είχαν χειρότερη στοματική υγεία

Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης που δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση «British Dental Journal» έδειξαν ότι, πράγματι, οι επαγγελματίες αθλητές είχαν χειρότερη στοματική υγεία παρά τις προσπάθειες τους να φροντίσουν τα δόντια τους.

«Η πλειοψηφία των αθλητών φάνηκε να υιοθετεί συνήθειες καλής στοματικής υγιεινής δεδομένου ότι πλένουν τα δόντια τους δύο φορές τη μέρα, επισκέπτονται τακτικά τον οδοντίατρο, δεν καπνίζουν και ακολουθούν σε γενικές γραμμές ισορροπημένη διατροφή», δηλώνει η δρ. Τζούλι Γκάλαχερ από την οδοντιατρική σχολή (Eastman Dental Institute) του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL).

Ζάχαρη και τεριδόνα

Η ίδια τονίζει, όμως, ότι παρά τις καλές αυτές συνήθειες οι αθλητές χρησιμοποιούν ενεργειακά ποτά, τζελ και μπάρες ενέργειας κατά την προπόνηση και τα αγωνίσματα.

«Η ζάχαρη σε αυτά τα προϊόντα αυξάνει τον κίνδυνο τερηδόνας και η οξύτητά τους τον κίνδυνο οξικής διάβρωσης των δοντιών» δηλώνει η Γκάλαχερ στην προσπάθειά της να εξηγήσει τους λόγους που στα τσεκάπ παρατηρούνται τόσα προβλήματα στα δόντια των αθλητών.

Στο πλαίσιο της έρευνας που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου UCL (University College London) οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα 352 γυναικών και αντρών αθλητών από 11 αγωνίσματα (ποδηλασία, κολύμβηση, ράγκμπι, κωπηλασία, ποδόσφαιρο, χόκεϊ, ιστιοπλοΐα και άλλα αγωνίσματα). Διαπιστώθηκε ότι το 94% των αθλητών βούρτσιζε τα δόντια του δύο φορές τη μέρα, έναντι 75% του γενικού πληθυσμού, ενώ το 44% αυτών χρησιμοποιούσε συχνά νήμα, έναντι 21% του πληθυσμού. Παράλληλα, βρέθηκε ότι το 87% των αθλητών έπιναν συχνά ενεργειακά ποτά, το 59% κατανάλωνε ενεργειακές μπάρες και το 70% χρησιμοποιούσε ενεργειακά τζελ.

Η Γκάλαχερ, πάντως, είπε πως οι αθλητές από τους οποίους πήρε συνέντευξη για τη μελέτη καθιστούσαν σαφή την επιθυμία τους να αλλάξουν τη συνήθειές τους (π.χ. με τη χρήση φθορίου για το πλύσιμο του στόματός τους, συχνότερες επισκέψεις στον οδοντίατρο και ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης ενεργειακών ποτών,) για να προστατεύσουν την υγεία των δοντιών τους.

Διαβάστε επίσης: Το τρέξιμο καταστρέφει τα δόντια των δρομέων;

Previous ArticleNext Article

Η ΓΓΑ ενέκρινε το πρωτόκολλο διεξαγωγής αγώνων κλειστού στίβου του ΣΕΓΑΣ

Η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού ενέκρινε το πρωτόκολλο του ΣΕΓΑΣ, που αφορά στην αγωνιστική δραστηριότητα της χειμερινής περιόδου.

Η ομοσπονδία, όπως και το περασμένο καλοκαίρι, έτσι και τώρα ενήργησε άμεσα και έχοντας την γνώμη των ειδικών προχώρησε στη συγκρότηση πρωτοκόλλου, το οποίο επιτρέπει την ασφαλή διεξαγωγή των αγώνων κλειστού στίβου, χωρίς να τους αλλοιώνει. Όπως είναι ήδη γνωστό η φετινή περίοδος θα έχει περιορισμένο εύρος σε σχέση με τους συμμετέχοντες, λόγω των συνεπειών της πανδημίας του ιού covid-19. Στόχος της ομοσπονδίας είναι να εξασφαλίσει τα αγωνιστικά εφόδια στους αθλητές και τις αθλήτριες, που προετοιμάζονται για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κλειστού στο Τορούν, το πρώτο σπουδαίο γεγονός που θα διεξαχθεί μετά την έξαρση της πανδημίας του ιού covid-19, τον Φεβρουάριο του 2020.

Το πρωτόκολλο καθορίζει τις απαραίτητες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι με τις διοργανώσεις καθώς και τα μέτρα, που θα πρέπει να λαμβάνονται με στόχο τη μέγιστη δυνατή προστασία της ατομικής και δημόσιας υγείας και την ομαλή ολοκλήρωση των εγχώριων διοργανώσεων κλειστού στίβου για το 2021.

Ο ΣΕΓΑΣ θέλει να ευχαριστήσει τον συντονιστή της υγειονομικής επιτροπής της ΓΓΑ, Γενικό Γραμματέα Αθλητισμού, Γιώργο Μαυρωτά, τόσο για τη συνεργασία του στο θέμα των υγειονομικών πρωτοκόλλων, που επιτρέπουν την διεξαγωγή προπονητικής και αγωνιστικής δραστηριότητας, όσο και για την επίλυση των ταξιδιών, των επίλεκτων αθλητών και αθλητριών.

Δείτε το πρωτόκολλο

Οσφυαλγία και ισχιαλγία: Γιατί πονάμε, πόσο κρατάει, τι κάνουμε;

Γράφει η Χρύσα Βαφειάδη, Φυσικοθεραπευτής, Αθήνα

Τα επεισόδια πόνου στην μέση έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατά 50%. Συγκεκριμένα πάνω από το 50% των ανθρώπων μπορεί να εμφανίσει πόνο στη μέση ή αλλιώς οσφυαλγία (Πόνος στο κάτω μέρος της σπονδυλική στήλης).

Αυτή η αύξηση των επεισοδίων μπορεί να οφείλεται στον τρόπο ζωής μας, έλλειψη άσκησης, καθιστική ζωή. Κακή διατροφή, κάπνισμα. Ακόμα το 40% των ασθενών που παρουσιάζουν οσφυαλγία έχουν επαναλαμβανόμενα επεισόδια πόνου μέσα σε ένα χρόνο. Ο πόνος στη μέση μπορεί πολλές φορές να μεταφερθεί και στα κάτω άκρα ακολουθώντας συνήθως την πορεία του ισχιακού νεύρου και αυτό ονομάζεται ισχιαλγία. Αρκετές φορές η ισχιαλγία συνυπάρχει με την οσφυαλγία και τότε λέμε ότι ο ασθενής πάσχει από οσφυοισχιαλγία.

Η οσφυαλγία όπως και η ισχιαλγία αποτελούν κάποιες από τις πιο εξουθενωτικές παθήσεις για τον άνθρωπο. Μπορεί να επηρεάσουν όχι μόνο σωματικά το άτομα αλλά και ψυχολογικά και κοινωνικά. Ο πόνος μπορεί να είναι τόσο έντονος που το άτομο σταδιακά λόγω της σωματικής του αδυναμίας να μην μπορεί να συμμετέχει ενεργά και παραγωγικά ούτε στον εργασιακό τομέα ούτε όμως και στην καθημερινότητά του με αποτέλεσμα να αρχίζει να αποστασιοποιείται από τα κοινά και να οδηγείται πολλές φορές στην κατάθλιψη και στην έλλειψη καλής ποιότητας ζωής. Αυτό συμβαίνει κυρίως όταν ο πόνος σε υποχωρεί και γίνεται από οξύς χρόνιος.

Ασκήσεις που θα σας ανακουφίσουν από τους πόνους στη μέση

Ποτε υποχωρεί ο πόνος στην οσφυαλγία και την ισχιαλγία;

Στο οξύ στάδιο της οσφυαλγίας και της ισχιαλγίας ο πόνος συνήθως υποχωρεί μέσα σε 6 με 12 εβδομάδες. Αν τώρα ο πόνος συνεχιστεί τότε μιλάμε για χρόνιο πόνο και το άτομο πρέπει άμεσα να συμβουλευτεί έναν ειδικό επαγγελματία υγείας για την αντιμετώπιση του. Μπορούμε όμως να αποφύγουμε να γίνει ο πόνος στη μέση χρόνιος και αυτό είναι και με την πρόληψη εμφάνισής του αλλά και με την άμεση αντιμετώπισή του στο οξύ στάδιο ακολουθώντας τις συμβουλές και τη θεραπεία του φυσικοθεραπευτή μας.

Οσφυαλγία – ισχιαλγία και πρόληψη

Αρχικά ας ξεκινήσουμε από το πώς μπορούμε να προλάβουμε την εμφάνιση της οσφυαλγίας-ισχιαλγίας. Το πιο σημαντικό είναι να έχουμε καλή φυσική κατάσταση κάνοντας συχνά σωματική άσκηση, προτεινόμενη συχνότητα είναι 3 φορές την εβδομάδα το ελάχιστο βέβαια αυτό αυξάνεται ανάλογα τους στόχους και το είδος της άσκησης. Σύμφωνα με το Αμερικάνικο κολλέγιο παθολογία (ACP) ασκήσεις όπως το περπάτημα και το κολύμπι μπορούν να βοηθήσουν άμεσα στην καλή υγεία της μέσης καθώς στο νερό χρησιμοποιούμε μόνο το 30% του βάρους μας και στο περπάτημα διατηρούμε καλή λειτουργικότητα της μέσης.

Σύμφωνα με το ACP ακόμα το περπάτημα όπως και η γιόγκα, ο βελονισμός και το manual therapy μπορούν να βοηθήσουν άμεσα στην αντιμετώπιση του οξύ πόνου στη μέση. Άλλος τρόπος πρόληψης της οσφυαλγίας και της ισχιαλγίας είναι η διατήρηση φυσιολογικού βάρους με τη σωστή διατροφή αλλά και άσκηση διότι αποτελεί ένα από τους βασικότερους κινδύνους εμφάνισής τους.

Επίσης, η αποφυγή του καπνίσματος και επαναλαμβανόμενων κινήσεων που επιβαρύνουν τη μέση μας όπως το σήκωμα βαρίων αντικειμένων βοηθάει στην πρόληψη πόνου στη μέση. Ακόμα η σωστή στάση σώματος και οι συχνές αλλαγές θέσεων ιδιαίτερα αν έχουμε για καθιστική δουλειά όπως δουλειά γραφείου μπορεί να βοηθήσει στην καλή κινητικότητα της μέσης αρά και στην πρόληψη πόνου κυρίως μυϊκών σπασμών. Αν όμως η οσφυαλγία – ισχιαλγία έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα μας πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και γρήγορα;

Γιόγκα για τους πόνους στη μέση, αλλά όχι για όλους

Τρόποι αντιμετώπισης στην οσφυαλγία και την ισχιαλγία

Το πιο βασικό είναι να μην ‘καλύπτουμε’ τα συμπτώματα μας και να περιμένουμε να περάσουν από μόνα τους. Σαν άμεση αντιμετώπιση ανάλογα τον πόνο μπορούμε, εκτός από την φαρμακευτική αγωγή που θα ακολουθήσει μετά από τη συμβουλή του ιατρού, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα φυσικά μέσα, πάγο, ζεστά επιθέματα. Συνήθως αν ο πόνος είναι μυικος χωρίς ερεθισμό του ισχιακού νεύρου(Πόνος σαν κάψιμο, μουδιάσματα υπαισθησία) συνιστώνται ζεστά επιθέματα. Αν έχουμε ερεθισμό του ισχιακού νεύρου ή φλεγμονή συνιστάται παγοθεραπεία. Η χρονική διάρκεια και για τα δυο είναι από 10-20 λεπτά. Αν πάλι δεν είμαστε σίγουροι για το ποια φυσικά μέσα να χρησιμοποιήσουμε καλό είναι να συμβουλευτούμε τον φυσικοθεραπευτή μας.

Να μείνω στο κρεβάτι;

Ακόμα, σαν άμεση αντιμετώπιση του πόνου είναι να μην μείνουμε στο κρεβάτι αλλά να προσπαθούμε όσο είναι δυνατόν να κινούμαστε με το περπάτημα, αν είναι εφικτό, να αποτελεί την καλύτερη μορφή άσκησης όπως και το κολύμπι. Επίσης, αν υπάρχει κάποια κίνηση ή δραστηριότητα που χειροτερεύει τον πόνο πρέπει να αποφεύγεται. Εφόσον όλα τα παραπάνω έχουν γίνει πράξη και ο πόνος δεν υποχωρεί ούτε καλυτερεύει μέσα σε 2 με 3 εβδομάδες συνιστάται επίσκεψη στο ιατρό ή τον φυσικοθεραπευτή για να γίνει η κατάλληλη αξιολόγηση και θεραπεία έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί άμεσα ο πόνος και να μην γίνει χρόνιος.

Η οσφυαλγία-ισχιαλγία μπορεί να επηρεάσει αρνητικά όλους τους τομείς της ζωής του ανθρώπου και η διάρκειά της ποικίλει ανάλογα και με την πορεία της πάθησης (6-12 εβδομάδες ή χρόνιος πόνος) αλλά και με το πόσο άμεσα αντιμετωπίζονται τα συμπτώματα. Με την κατάλληλη θεραπεία αλλά και τα σωστά και άμεσα βήματα δράσης του ασθενή μπορεί η χρονική διάρκεια της πάθησης να μειωθεί αρκετά αλλά και να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο επανεμφάνισης του πόνου.

Βήματα πρώτων βοηθειών για οσφυαλγία – ισχιαλγία:

  • Χρήση ζεστών ή κρύων επιθεμάτων ανάλογα το είδος του πόνου(ζεστό για μυϊκό πόνο, κρύο για ερεθισμό νεύρου, αίσθηση καυσαλγίας)
  • Άμεση κινητοποίηση όπως περπάτημα και ήπιες διατάσεις
  • Αλλαγή θέσεων συχνά
  • Αποφυγή σηκώματος βαριών αντικειμένων
  • Αποφυγή δραστηριοτήτων που χειροτερεύουν τον πόνο
  • Επικοινωνία με ιατρό για την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή
  • Επικοινωνία με τον φυσικοθεραπευτή για ήπιες ασκήσεις κινητοποίησης
  • Χρήση ζώνης μόνο κατόπιν συζήτησης με τον ιατρό ή τον φυσικοθεραπευτή

Διαβάστε επίσης: Tροφές που σας ανακουφίζουν από τους πόνους στη μέση

Πηγή: www.fmh.gr

x
Send this to a friend