Κατεψυγμένα τρόφιμα: Διατηρούν τα θρεπτικά συστατικά τους;

Γράφει η Έφη Καδόγλου (Διαιτολόγος – Διατροφολόγος)*

Πολλές φορές τα φρέσκα τρόφιμα επιλογής μπορεί να μην είναι πάντα διαθέσιμα στην αγορά. Έτσι, τα κατεψυγμένα τρόφιμα μπορούν να αποτελέσουν μια ιδιαίτερα αξιόλογη επιλογή, ιδίως αν δεν πρόκειται να καταναλωθούν τα φρούτα και τα λαχανικά σας μέσα σε μία ή δύο ημέρες.

Είναι ένας «εύκολος» τρόπος να ενσωματωθούν υγιεινά τρόφιμα στη διατροφή σας από κάθε ομάδα τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των δημητριακών ολικής αλέσεως, των φρούτων, των λαχανικών, των πρωτεϊνών και των γαλακτοκομικών.

Εκτός από την εξοικονόμηση χρόνου, τα κατεψυγμένα τρόφιμα μπορούν να είναι ωφέλιμα για άτομα με περιορισμένο χώρο κουζίνας ή σκευών. Συνήθως, είναι προσιτά σε τιμή και επιτυγχάνεται μείωση της σπατάλης τροφίμων (λόγω μακράς διάρκειας).

Μάλιστα, έχει φανεί ότι άτομα που υιοθετούν την χρήση κατεψυγμένων τρόφιμων στη συνήθη ρουτίνα τους, μπορεί να έχουν καλύτερη ποιότητα διατροφής συγκριτικά με αυτούς που δεν τα προτιμούν. Με τόσες πολλές επιλογές στο διάδρομο κατεψυγμένων τροφίμων, υπάρχουν πολλά τρόφιμα που θα βρείτε να σας αρέσουν.

Ποια κατεψυγμένα τρόφιμα είναι καλύτερα από τα φρέσκα;

Οφέλη των κατεψυγμένων τροφίμων

  1. Τα φρούτα και τα λαχανικά που προορίζονται για κατάψυξη συλλέγονται στο εμπόριο στη μέγιστη ωρίμανση τους, κι έτσι είναι πιο πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Συνήθως, μετά τη συγκομιδή, τα λαχανικά πλένονται, ζεματίζονται, κόβονται, καταψύχονται και συσκευάζονται μέσα σε λίγες ώρες, «κλειδώνοντας» θρεπτικά συστατικά και γεύση.

Σε αντίθεση, τα προϊόντα που προορίζονται να πουληθούν φρέσκα, συλλέγονται σε λιγότερο ώριμο και θρεπτικό στάδιο, για να διαρκέσουν περισσότερο κατά τη μεταφορά και την αποθήκευση, αλλά χάνουν έτσι πληθώρα θρεπτικών συστατικών. Αυτό συμβαίνει, λόγω της έκθεσης τους στο οξυγόνο κατά τη μεταφορά και αποθήκευση χωρίς παγωμένα προϊόντα διατήρησης.

  1. Τα φρούτα τείνουν να μην υφίστανται λεύκανση, καθώς αυτό μπορεί να επηρεάσει πολύ την υφή τους. Αντίθετα, μπορούν να χρησιμοποιηθεί ασκορβικό οξύ (μια μορφή βιταμίνης C) ή προσθήκη ζάχαρης για να αποφευχθεί η αλλοίωση. Συνήθως, δεν προστίθενται χημικά για παραγωγή πριν από την κατάψυξη.
  2. Τα λαχανικά σε αντίθεση με τα φρούτα, ζεματίζονται πριν από την κατάψυξη και εκτίθενται σε θερμοκρασίες ζεστού νερού μεταξύ 90 και 95 βαθμούς Φαρενάιτ κι έτσι καταστρέφονται τα ένζυμα που προκαλούν αποχρωματισμό, μαύρισμα και απώλεια γεύσης-υφής. Ωστόσο, λόγω ζεματίσματος μπορεί να χαθεί ένα μέρος υδατοδιαλυτών θρεπτικών συστατικών (βιταμίνη Β και C)

Το ζεμάτισμα διατηρεί το φωτεινό πράσινο χρώμα των τροφίμων αρκετά έντονο, αφού καταψυχθούν και αποθηκευτούν, διαφορετικά θα είχαν μια γκριζωπή ή καστανή όψη. Το ζεμάτισμα αλλάζει επίσης τη δομή των φυτικών ινών, καθιστώντας τα λαχανικά πιο μαλακά, λιγότερο τραγανά και ευκολότερα στο μάσημα.

  1. Τα κατεψυγμένα τρόφιμα συσκευάζονται μεμονωμένα σε ατμόσφαιρα αζώτου. Η έκθεση των φρούτων και των λαχανικών στο άζωτο βοηθά στη διατήρηση των θρεπτικών συστατικών που υποβαθμίζει το οξυγόνο, και συμβαίνει επίσης με ορισμένα φρέσκα λαχανικά (π.χ. χόρτα σε σακούλες).
  1. Επιπλέον, διατηρούν τις βιταμίνες και τα μέταλλα τους και δεν υπάρχει καμία αλλαγή στην περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, πρωτεΐνες ή λίπος. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα κατεψυγμένα τρόφιμα έχουν περισσότερες βιταμίνες και μέταλλα σε σύγκριση με τα φρέσκα, επειδή τα φρέσκα τρόφιμα χάνουν βιταμίνες και μέταλλα με την πάροδο του χρόνου, ενώ η κατάψυξη διατηρεί τα θρεπτικά συστατικά.

ΔΩΣΤΕ ΠΡΟΣΟΧΗ !!!

  • Δεν παράγονται όλα τα κατεψυγμένα τρόφιμα με τις ίδιες αναλογίες στα συστατικά – πολλά μπορεί να είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, πρόσθετα σάκχαρα και αλάτι. Διαβάζετε πάντα τις διατροφικές ετικέτες τροφίμων και τη λίστα συστατικών και συγκρίνετε ώστε να βρείτε τη πιο θρεπτική επιλογή κατεψυγμένου τροφίμου.
  • Λάβετε υπόψη ότι η ποσότητα κατεψυγμένων γευμάτων, μπορεί να αποτελεί παραπάνω από μία μερίδες. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να διπλασιάσετε ή να τριπλασιάσετε τις θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά που αναφέρονται στη διατροφική ετικέτα, αν καταναλώσετε ολόκληρο το πακέτο. Ιδανικά, επιλέξτε αυτά που έχουν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, πρόσθετα σάκχαρα και αλάτι και υψηλότερα σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.
  • Για να διατηρήσετε ασφαλή τα κατεψυγμένα τρόφιμα, ακολουθήστε τις συγκεκριμένες μεθόδους μαγειρέματος που αναγράφονται στη συσκευασία. Ο ασφαλέστερος τρόπος για να ξεπαγώσετε τα κατεψυγμένα τρόφιμα είναι στο ψυγείο. Πιο συγκεκριμένα, όταν ξεπαγώνετε το κρέας στο ψυγείο, βεβαιωθείτε ότι οι χυμοί δεν στάζουν σε άλλα τρόφιμα. Για να ξεπαγώσετε γρήγορα, τοποθετήστε το φαγητό σε μια στεγανή πλαστική σακούλα και βυθίστε το σε κρύο νερό μέχρι να ξεπαγώσει, αντικαθιστώντας το κρύο νερό κάθε μισή ώρα και μαγειρεύοντάς το αμέσως μετά την απόψυξη. Τα τρόφιμα μπορούν, επίσης να αποψυχθούν στο φούρνο μικροκυμάτων και θα πρέπει να μαγειρεύονται αμέσως μετά την απόψυξη.

Ποιος είναι ο ρόλος της συσκευασίας των τροφίμων;

Συμπεράσματα:

Καλό είναι αν καταναλώνετε καθημερινά φρούτα και λαχανικά να έχετε ως αρχική επιλογή τα φρέσκα! Ωστόσο, όταν γνωρίζετε ότι δεν πρόκειται να καταναλωθούν έγκαιρα, είναι προτιμότερο να τα επιλέξετε κατεψυγμένα, διότι θα διατηρηθούν τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά τους (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία κτλ.)

Σίγουρα, υπάρχει μια πιθανότητα απώλειας θρεπτικών συστατικών, αλλά είναι συνήθως μικρή συγκριτικά με τα φρέσκα τρόφιμα και επηρεάζεται, ανάλογα με το είδος του λαχανικού, τη διάρκεια του ζεματίσματος και το χρόνο αποθήκευσης στην κατάψυξη (>1 έτος).

Επιπλέον, δώστε βάση και ελέγξτε ότι έχουν καταψυχθεί με σωστό τρόπο τα τρόφιμα. Ύστερα, όταν τα χρησιμοποιήσετε ακολουθείστε τις οδηγίες απόψυξης και μαγειρέματος που αναγράφονται σε αυτά, για την καλύτερη ποιοτική ασφάλεια τους!

Διαβάστε επίσης: Πόσο καιρό είναι ασφαλές να μένουν οι τροφές στην κατάψυξη;

Πηγή: www.fmh.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Τροφές που είναι καλό να αποφεύγουμε όταν έχουμε άδειο στομάχι!

Τι δεν πρέπει να τρως όταν το στομάχι σου είναι τελείως άδειο!

Υπάρχουν κάποιες τροφές που καλό θα ήταν να αποφεύγεις όταν το στομάχι σου είναι άδειο. Κάποιες προκαλούν απλά ενόχληση και άλλες λίγο πιο σοβαρές διαταραχές.

Σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να γνωρίζουμε τι μας πειράζει, ειδικά όταν φεύγουμε από το σπίτι για δουλειά ή για μια αθλητική δραστηριότητα.

Ας δούμε, λοιπόν, ποιες είναι αυτές και γιατί δεν πρέπει να τις καταναλώνουμε με άδειο το στομάχι!

Μπανάνες

Μπορεί να είναι γευστικές και να κάνουν πολύ καλό στον οργανισμό μας ωστόσο αν φάμε μια μπανάνα με άδειο στομάχι τα επίπεδα μαγνήσιου στον οργανισμό αυξάνονται δυσανάλογα και αυτό με τη σειρά του προκαλεί ανισορροπίες στα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα.

Φυσικά αυτό δεν ισχύει αν έχεις τρέξει αρκετά χιλιόμετρα, αφού σε αυτή την περίπτωση χρειάζεσαι τόσο το μαγνήσιο όσο και το κάλιο της μπανάνας η οποία είναι το φρούτο του δρομέα.

Τσάι και καφές

Ο καφές και το πράσινο τσάι περιέχουν πολύ ισχυρά αντιοξειδωτικά και ίσως να αποτελούν το κλειδί για την μακροζωία! Υπάρχει όμως ένα αλλά, το τσάι και ο καφές περιέχουν σημαντικές ποσότητες οξέων που μπορεί να επηρεάσουν τα τοιχώματα του στομάχου όταν δεν έχουμε φάει. Δεν ισχύει το ίδιο για όλους τους ανθρώπους. Αλλά γενικότερα προσέξτε το.

Πικάντικα φαγητά

Κανένας δεν μπορεί να αντισταθεί στις πικάντικες γεύσεις! Όταν τις τρώμε, όμως, με άδειο στομάχι, οι ισορροπίες των οξέων αλλάζουν και μπορεί να προκληθεί κάποια αντίδραση στα τοιχώματα- τις περισσότερες φορές κράμπες.

Αναψυκτικά

Το ανθρακικό μπορεί να αντιδράσει με τα οξέα του στομάχου και να προκαλέσει ναυτία ή καούρα. Γενικώς η ζάχαρη με το ανθρακικό δεν έχει καλές συνέπειες στο στομάχι μας, ειδικά όταν αυτό είναι άδειο.

Ντομάτες

Τα οξέα που περιέχουν οι ντομάτες μπορεί να αναμειχθούν με τα φυσικά οξέα του στομάχου αυξάνοντας την πιθανότητα συσσώρευσης αλατιού στους ιστούς. Γενικότερα οι ντομάτες μπορούν να προκαλέσουν την κίνηση των λίθων, ενώ οι λιαστές μπορούν να προκαλέσουν πέτρες στα νεφρά. Γενικώς η ντομάτα, ενώ είναι εξαιρετική τροφή με πλούσιες ιδιότητες, δεν πρέπει να καταναλώνεται με άδειο στομάχι, ειδικά από κάποιες κατηγορίες ανθρώπων που έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Καθημερινές συνήθειες που δεν ξέρετε ότι καταστρέφουν τον μεταβολισμό σας

Όσο μεγαλώνουμε γίνεται όλο και πιο κατανοητό ότι ο μεταβολισμός σας γίνεται όλο και πιο αργός. Μάλιστα, σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Public Health Nutrition», η γήρανση σχετίζεται με την προοδευτική μείωση του βασικού μεταβολικού ρυθμού.

Ταυτόχρονα, πολλές καθημερινές συνήθειες μπορούν να μειώσουν τους ρυθμούς του μεταβολισμού μας ακόμη περισσότερο.

Παρ’ όλα αυτά δεν χρειάζεται να αποδεχθείτε αυτή την πραγματικότητα και να μην παλέψετε για να αλλάξει. Κόψτε τις παρακάτω συνήθειες και θα δείτε τον μεταβολισμό και τα επίπεδα ενέργειας σας να βελτιώνονται.

Η παράλειψη του πρωινού

Η κατανάλωση θρεπτικού πρωινού είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ξεκινήσετε τη μέρα σας. Επειδή ο μεταβολισμός σας επιβραδύνεται κατά τη διάρκεια του ύπνου, το φαγητό μπορεί να τον πυροδοτήσει και να σας βοηθήσει να κάψετε περισσότερες θερμίδες όλη την ημέρα. Σύμφωνα με το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Rush, «όταν τρώτε πρωινό, λέτε στο σώμα σας ότι υπάρχουν πολλές θερμίδες που πρέπει να έχετε για την ημέρα. Όταν παραλείπετε το πρωινό, το μήνυμα που παίρνει το σώμα σας είναι ότι πρέπει να διατηρήσει και όχι να κάψει τυχόν εισερχόμενες θερμίδες».

Γιατί έχει… φρενάρει ο μεταβολισμός σας;

Το να τρώτε λάθος πρωινό

Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας και δεν πρέπει να το υποτιμάτε. Μην τρώτε απλά ένα ντόνατ ή κάτι αντίστοιχα φτωχό. Επιλέξτε κάτι με πλήρη πρωτεΐνη και φυτικές ίνες όπως τα αυγά, το γιαούρτι ή η φρυγανιά ολικής αλέσεως με φυστικοβούτυρο.

Η υπερβολική καθιστική ζωή

Αν κάνετε καθιστική δουλειά και πηγαίνετε στη δουλειά σας με αμάξι τότε κινδυνεύετε να οδηγηθείτε σε μια ιδιαιτέρως καθιστική ρουτίνα, γεγονός που σημαίνει ότι ο μεταβολισμός σας μπορεί να υποφέρει. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου «το να κάθεστε για μεγάλο χρονικό διάστημα επιβραδύνει τον μεταβολισμό, ο οποίος επηρεάζει την ικανότητα του σώματος να ρυθμίζει το σάκχαρο του αίματος, την αρτηριακή πίεση και να διασπά το σωματικό λίπος».

Δεν πίνετε πολύ νερό

Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism», οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση περίπου 2 ποτηριών νερού αυξάνει το μεταβολικό ρυθμό κατά 30%. Θα πρέπει λοιπόν να πίνετε νερό καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και το πρόσθετο όφελος από αυτό είναι ένας ενισχυμένος μεταβολισμός.

Κοιμάστε σε υπερβολικά ζεστό περιβάλλον

Μια μικρή μελέτη διαπίστωσε ότι το να κοιμάστε σε ένα δροσερό δωμάτιο -είτε αφήνετε τον κλιματισμό να λειτουργεί το καλοκαίρι είτε μειώνετε τη θερμότητα πριν κοιμηθείτε το χειμώνα- θα μπορούσε να αυξήσει τα επίπεδα του λεγόμενου καφέ λίπους, το οποίο καίει θερμίδες για να παράγει θερμότητα. Η ιδανική θερμοκρασία κατά τη διάρκεια της νύχτας, σύμφωνα με την έρευνα αυτή είναι οι 19ºC.

Τα oκτώ SOS για την ενεργοποίηση του μεταβολισμού μας

Δεν κοιμάστε αρκετά

Ένας κακός βραδινός ύπνος είναι αρκετός για να σας αφήσει νωθρούς, γεγονός που κάνει πιο πιθανό το να φάτε υπερβολικά. Αν μαζευτούν αρκετές τέτοιες νύχτες στη σειρά – ή εν γένει μια ζωή με ανεπαρκή ύπνο – η επιστήμη δείχνει ότι μπορεί να ακολουθήσει μειωμένος μεταβολισμός και ορμονικές ανισορροπίες.

Διαβάστε επίσης: Έχει μπλοκάρει ο μεταβολισμός μου;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend