Η μεγάλη παρεξήγηση με τα συμπληρώματα διατροφής

Υπάρχει μεγάλη μερίδα ανθρώπων οι οποίοι είτε αθλούνται, είτε δεν αθλούνται και έχουν παρεξηγήσει την έννοια του συμπληρώματος διατροφής. Το συμπλήρωμα δεν είναι κάτι περισσότερο, ούτε κάτι λιγότερο από αυτό που λέει η λέξη! Βοηθάει, επικουρεί, ενισχύει, συμπληρώνει τη διατροφή, η οποία πρέπει ούτως ή άλλως να είναι καλή! Άλλο το «σωστό» συμπλήρωμα διατροφής και άλλο το «φάρμακο». Είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα.

Το να μην αθλείσαι, να τρως πιτόγυρα.. να έχεις μήνες να φας λαχανικά και φρούτα, ενώ ταυτόχρονα παίρνεις ένα συμπλήρωμα, όπως μια πολυβιταμίνη, δεν κάνει πιο υγιεινό τον τρόπο ζωής σου, ούτε σε βοηθάει ουσιαστικά.

Η ουσία αυτού του άρθρου είναι, όχι να σας πείσει να πάρετε ένα τέτοιο συμπλήρωμα, αλλά εάν το έχετε πραγματικά ανάγκη, να ξέρετε τι συστατικά θέλετε να έχει και τι συστατικά να μην έχει.

Οι επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι οι αθλητές (και όλοι εμείς που προπονούμαστε έντονα) χάνουν πολύτιμες βιταμίνες και μέταλλα, κυρίως βιταμίνες Β, βιταμίνη C, χρώμιο, σελήνιο, σίδηρο και χαλκό. Αυτές οι βιταμίνες και τα μέταλλα αποβάλλονται μέσω του ιδρώτα, των ούρων, ενώ χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας κατά τη διάρκεια των προπονήσεων μας, την αποκατάσταση των μυών και την πρωτεϊνική σύνθεση.

Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι καλό (και βολικό) είναι ένα συμπλήρωμα πολυβιταμίνης να τα έχει όλα. Όλες τις βιταμίνες και όλα τα μέταλλα. Λάθος!

Υπάρχει σύγκρουση μεταξύ κάποιων μετάλλων με άλλα μέταλλα ή/και βιταμίνες. Συνεπώς κάποια μέταλλα δεν τα θέλουμε σε μια πολυβιταμίνη. Τα χρειαζόμαστε όμως. Πότε θα πάρουμε; Σε άλλη χρονική στιγμή της ημέρας. Άβολο; Ίσως. Θέλουμε αποτέλεσμα όμως και η επιστημονική γνώση μας τα δίνει!

Τι ΔΕΝ θέλω σε μια πολυβιταμίνη

Ψευδάργυρος (zinc):
1. Έρχεται σε σύγκρουση με τα αμινοξέα. Την πολυβιταμίνη πρέπει να την παίρνουμε μαζί με κάποιο γεύμα μας. Πολύ καλά γνωρίζουμε ότι σε κάθε γεύμα μας πρέπει να έχουμε πρωτεΐνη (αποτελείται από αμινοξέα), συνεπώς θα έρχεται σε σύγκρουση με αυτά.
2. Συγκρούεται με τον χαλκό (copper), τον οποίο τον θέλουμε.
3. Συγκρούεται με τον σίδηρο (iron), τον οποίο επίσης θέλουμε.

Ασβέστιο (calcium): Έρχεται σε σύγκρουση με τον σίδηρο, τον ψευδάργυρο και το μαγγάνιο.

Μαγνήσιο (magnesium): Εμποδίζει την απορρόφηση του μαγγανίου και του ασβεστίου.

Φώσφορος (phosphorus): Μια συνηθισμένη διατροφή είναι πλούσια σε φώσφορο. Αν λαμβάνουμε επιπλέον ποσότητα, θα ανεβούν πάρα πολύ τα επίπεδα φωσφόρου. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στη μετατροπή της βιταμίνης D στην βιοδραστική μορφή της, 1,25 διυδροξυβιταμίνη D, στα νεφρά.

Θα πρέπει λοιπόν ο ψευδάργυρος με το μαγνήσιο να λαμβάνονται μαζί κατά προτίμηση. Επίσης, το ασβέστιο καλό είναι να λαμβάνεται ξεχωριστά από τα υπόλοιπα.
Βιταμίνες και μέταλλα που χρειάζονται, αλλά βρίσκονται συνήθως σε μικρές ποσότητες

Βιταμίνη Κ: Έρευνες δείχνουν ότι πολλοί άνθρωποι λαμβάνουν ανεπαρκείς δόσεις βιταμίνης Κ.

Ιώδιο (iodine): Ένα επίσης μικροθρεπτικό συστατικό που βρίσκεται σε έλλειψη, ενώ είναι απαραίτητο για τον οργανισμό, είναι το ιώδιο.

Χρώμιο (chromium): Επίσης βρίσκεται σε χαμηλές ποσότητες ή εντελώς σε έλλειψη στις πολυβιταμίνες. Μια μέση δίαιτα είναι φτωχή σε χρώμιο. Πρέπει να συνοδεύεται με βιταμίνη C.

Χαλκός (copper): Βρίσκεται σε χαμηλές ποσότητες ή εντελώς σε έλλειψη στις πολυβιταμίνες. Η υψηλή πρόσληψη σε ψευδάργυρο μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη χαλκού.

Άλλα μέταλλα τα οποία βρίσκονται σε πολύ χαμηλές δόσεις, ή δεν υπάρχουν στις πολυβιταμίνες είναι: σελήνιο (selinium), μολυβδαίνιο (molybdenum), μαγγάνιο (manganese).

Η πρόσληψη μιας πολυβιταμίνης με κάποιο γεύμα θα αυξήσει την πρόσληψη των μικροθρεπτικών συστατικών (βιταμινών και μετάλλων). Να τονίσουμε ότι πολλές βιταμίνες και μέταλλα δεν απορροφούνται πλήρως από τον οργανισμό. Αυτό σημαίνει ότι αποβάλουμε σημαντικές ποσότητες βιταμινών και μετάλλων.

Κλείνοντας επαναλαμβάνουμε ότι ένα συμπλήρωμα διατροφής, όπως η είναι πολυβιταμίνη, δεν αντικαθιστά τα γεύματά μας, αλλά τα συμπληρώνει, σε περίπτωση που κάτι τέτοιο κρίνεται αναγκαίο. Η λήψη του δεν θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας εμπορικής διαφήμισης, αλλά μιας επιστημονικά τεκμηριωμένης σύστασης.

Διαβάστε ακόμα: Συμπληρώματα διατροφής: Γιατί μια κάψουλα δεν θα γίνει ποτέ φαΐ

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Ντρισμπιώτη και Φιλτισάκου πέτυχαν όρια για Όρεγκον και Μόναχο με επιδόσεις παγκοσμίου επιπέδου

Με τον καλύτερο τρόπο ξεκίνησε η χρονιά για την Αντιγόνη Ντρισμπιώτη (ΑΣΣ Αλέξανδρος Μακεδονίας), που μόλις λίγους μήνες από την όγδοη θέση στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο επέστρεψε το ίδιο αποτελεσματική.

Η αθλήτρια του Ναπολέοντα Κεφαλόπουλου ήταν νικήτρια στα 35χλμ. στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα των Μεγάρων με 2.47.48 επίδοση που αποτελεί ατομικό της ρεκόρ, αφού βελτιώνει το 2.49.55, που είχε από το 2021 στο Ευρωπαϊκό Ομάδων βάδην. Η Ντρισμπιώτη στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής πήγε μόνη της, καθώς αποσπάστηκε γρήγορα από τις υπόλοιπες αθλήτριες, παρόλα αυτά κατάφερε να διατηρήσει την ταχύτητα της και να τερματίσει με επίδοση καλύτερη από τα όρια συμμετοχής τόσο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Όρεγκον όσο και στο Ευρωπαϊκό του Μονάχου.

Η επίδοση της Ντριμπιώτη είναι η καλύτερη φέτος στον κόσμο και επιβεβαιώνει τη δυναμική της, δεδομένο του ότι είναι δύο λεπτά καλύτερη από το χρόνο που χρειάστηκε να πετύχει πέρυσι για να επικρατήσει – σε υψηλό συναγωνισμό- στο Ευρωπαϊκό Ομάδων του βάδην. Σε μια διοργάνωση μάλιστα, που είχε διεξαχθεί την Άνοιξη και όχι τέλος Φεβρουαρίου, στη διάρκεια του βασικού σταδίου της προετοιμασίας.

“Είμαι πολύ καλά, κάτι που φάνηκε και από το ατομικό ρεκόρ που πέτυχα. Ήταν ένας αγώνας στο πλαίσιο της προετοιμασίας μας, ενόψει του πρώτου αγώνα στόχου που θα γίνει το Μάρτιο. Οι καιρικές συνθήκες γενικά δε με ενόχλησαν, παρότι κατά διαστήματα είχε έντονο αέρα”, είπε η Ντρισμπιώτη και συμπλήρωσε για τις επόμενες διοργανώσεις “Το Παγκόσμιο βάδην του Ομάν θα γίνει σε δύσκολες συνθήκες, αφού αναμένεται να έχει υψηλές θερμοκρασίες. Από εκεί και πέρα όλες τόσο το Παγκόσμιο του Όρεγκον, όσο και το Ευρωπαϊκό του Μονάχου, αποτελούν στόχο μου, ωστόσο θέλω να πηγαίνω βήμα, βήμα. Είμαι καλά και ευελπιστώ σε καλύτερη συνέχεια”, είπε η έμπειρη αθλήτρια που και φέτος αναμένεται να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις κορυφαίες διοργανώσεις.

Πολύ καλή παρουσία πραγματοποίησε και η Κυριακή Φιλτισάκου (Ανατολή Νέας Ιωνίας), που τερμάτισε δεύτερη με 2.51.51 ξεπέρασε το ατομικό της ρεκόρ και παράλληλα έπιασε το όριο τόσο για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Όρεγκον, όσο και το Ευρωπαϊκό του Μονάχου. Η Φιλτισάκου είχε ατομικό ρεκόρ 2.55.10 από το 2021 στο Πόντεμπραντι. Ικανή να ακολουθήσει τις συναθλήτριες της στις κορυφαίες διοργανώσεις του 2022 έδειξε πως είναι η Χριστίνα Παπαδοπούλου (ΠΓΣ). Η αθλήτρια όπως και πέρυσι έτσι και φέτος ήταν τρίτη με 2.57.39, χρόνος κοντά στο ατομικό της ρεκόρ. Καλές υποσχέσεις άφησε το ντεμπούτο της Όλγας Φιάσκα (Αθλοκίνηση Μυτιλήνης) στο αγώνισμα. Η αθλήτρια διένυσε την απόσταση σε 2.59.08 και κατέλαβε την τέταρτη θέση και πλέον θα στρέψει την προσοχή της και στα 20χλμ. βάδην, που είναι το βασικό της αγώνισμα.

“Μπήκα λίγο συντηρητικά, καθώς στην αρχή ανησύχησα με τις συνθήκες. Παρόλα αυτά στα τελευταία πέντε χιλιόμετρα είδα πως είμαι σε θέση  να κυνηγήσω το χρόνο που θέλω κι έτσι άλλαξα το ρυθμό μου. Έχω μπροστά μου πλέον το χρόνο να δουλέψω και να επικεντρωθώ στις κορυφαίες διοργανώσεις.  Θα κυνηγήσω το όριο και στα 20χλμ. βάδην και θα αποφασίσω με τον προπονητή μου, την απόσταση που θα συμμετάσχω σε Όρεγκον και Μόναχο”, είπε η Φιλτισάκου, που πλέον έχει την δεύτερη επίδοση στον κόσμο στην απόσταση, πίσω από την Ντρισμπιώτη .

“Δυστυχώς λόγω του δυνατού ανέμου ένιωσα έντονες ενοχήσεις στους προσαγωγούς κι έτσι αναγκάστηκα να πάω συντηρητικά. Πήγα κοντά στο ατομικό μου ρεκόρ και πιστεύω πως στους επόμενους αγώνες θα μπορέσω να πετύχω το όριο για τις κορυφαίες διοργανώσεις της χρονιάς”, είπε από την πλευρά της, η Χριστίνα Παπαδοπούλου.

Την προσπάθεια των αθλητριών παρακολούθησε η πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Σοφία Σακοράφα, που μάλιστα τις περίμενε στον τερματισμό για τις συγχαρεί για τα αποτελέσματα που πέτυχαν.

“Ηταν πραγματικά εντυπωσιακός αγώνας. Τα κορίτσια έκαναν εξαιρετικές εμφανίσεις κι έδειξαν για μία ακόμη φορά τη δυναμική τους. Τις συγχαίρω, όπως και όλους όσοι μετείχαν στη διοργάνωση, για την προσπάθεια που κατέβαλαν. Είμαι σίγουρη πως στο μέλλον θα μας φέρουν κι άλλες διακρίσεις”, είπε η πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Σοφία Σακοράφα.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Ο Αλέξανδρος Παπαμιχαήλ νικητής στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα 35χλμ.

Τον πρώτο του αγώνα στη χρονιά πραγματοποίησε σήμερα ο Αλέξανδρος Παπαμιχαήλ (ΑΟ Μυκόνου), που επικράτησε όπως και πέρυσι στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα 35χλμ. στην περιοχή Βαρέα στα Μέγαρα με 2.39.43.

Ο αθλητής είχε την ευκαιρία για έναν δυνατό αγώνα ενόψει των διοργανώσεων, που ακολουθούν στη σεζόν, με πρώτο το Παγκόσμιο Ομάδων βάδην του Ομάν. “Με ενόχλησε αρκετά ο δυνατός αέρας, που στην ουσία δεν μου επέτρεψε να κυνηγήσω τον χρόνο που θα ήθελα. Ήταν μια δυνατή προπόνηση, ενόψει μιας πλούσιας και γεμάτης με διοργανώσεις χρονιά. Συνεχίζω την προετοιμασία μου αρχικά για το Παγκόσμιο Ομάδων κι έπειτα για το Βαλκανικό Πρωτάθλημα”, είπε ο Παπαμιχαήλ.

Στη δεύτερη θέση στο αγώνισμα τερμάτισε ο Κώστας Ντεντόπουλος (Ολυμπιάδα Πάτρας) με 2.57.31 και στην τρίτη ο Γιάννης Βαΐτσης (ΓΑΣ Ιλισσός) με 3.08.15.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend